Wybierz markę:
Przewód dolotowy powietrza
Jednym z istotniejszych systemów w samochodzie jest na pewno układ dolotowy silnika spalinowego, ponieważ doprowadzenie do niego odpowiedniej ilości powietrza pozwala na spalanie paliwa w cylindrach jednostki napędowej. Takie powietrze musi być czyste i musi być go odpowiednia ilość. Za to właśnie odpowiadają przewody powietrza w samochodzie.
Przewód powietrza doładowującego
Układ dolotowy silnika spalinowego ma za zadanie doprowadzać, a niekiedy również wstępnie sprężać powietrze lub powietrze i mieszankę paliwowo-powietrzna, do cylindrów jednostki napędowej. W skład standardowego układu dolotowego wchodzą: filtr powietrza, przewód dolotowy powietrza oraz kolektor dolotowy. Niekiedy taki układ posiada dodatkowe elementy w postaci np. przewodu odpowietrzania komory korbowej z separatorem oleju, sprężarki mechanicznej zasilanej przez wał silnika lub turbosprężarkę czy też sprężarki elektrycznej. Niektóre układy dolotowe w samochodzie swoje działanie opierają na zjawisku doładowania rezonansowego. Aby było ono możliwe, układ dolotowy musi zostać odpowiednio rozbudowany, poprzez np. system VGIS (ang. Variable Geometry Induction System) zapewniający zmiennej długości drogi dolotowe, który stosuje się m.in. w silnikach Hondy. System odpowiada za sterowanie zaworami kształtu i długości drogi, jaką transportowane jest powietrze. Podobne rozwiązanie, w postaci systemu Dual Ram, zastosował Opel w swych silnikach.
Przewód powietrza doładowującego najpierw doprowadza powietrze do filtra, który usuwa z niego zanieczyszczenia stałe oraz wilgoć, a następnie za pomocą przepływomierza powietrze jest kierowane do przepustnicy oraz kolektora wydechowego. Przewody powietrza muszą zapewniać szczelność połączeń i przepustowość, ponieważ do od nich zależy prawidłowa praca silnika, a precyzyjniej rzecz ujmując odpowiedni proces spalania paliwa w jednostce napędowej.
Przewód powietrza doładowującego odgrywa jeszcze większą rolę w silnikach posiadających turbosprężarkę. W takich układach panuje podwyższone ciśnienie oraz wysoka temperatura, co jest związane ze sprężaniem powietrza i temperaturą spalin. Powoduje to, że przewody powietrza muszą dysponować jeszcze lepszymi parametrami od tych stosowanych w silnikach wolnossących.
Typowe usterki przewodów powietrza w samochodzie
Najważniejszym czynnikiem dla przewodów doprowadzających powietrze do silnika jest ich szczelność. Uszkodzony lub żle zamontowany przewód powietrza doładowującego wpłynie w sposób diametralny na niepoprawne funkcjonowanie całego układu. Może się to objawiać poprzez nierówną pracę silnika, odczuwalne falowanie prędkości obrotowej jednostki napędowej na wolnych obrotach, słyszalne syczenie wydobywające się spod maski, słabą reakcję na wciśnięcie gazu czy też wyższe spalanie. Uszkodzony przewód dolotowy powietrza może powodować powstawanie nagarów wewnątrz silnika, a w efekcie do licznych awarii od nieszczelności zaworów, po zapychanie się filtrów oraz większą toksyczność spalin.
Popularni producenci przewodów powietrza
- Thermotec
- Meyle
- Topran
- SWAG
- Febi Bilstein
- DT
- BU
- Motair
Jeżeli interesują Cię tanie przewody powietrza doładowującego, skorzystaj z naszej wyszukiwarki. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Oferujemy najlepsze przewody powietrza pochodzące od sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Gwarantujemy najniższe ceny rynkowe, najwyższą jakość wszystkich produktów, fachową pomoc techniczną oraz natychmiastową realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Samochodowy silnik benzynowy z serii MPI. Jakie opinie krążą na jego temat? Czy są to opinie słuszne?
- Liczy się przebieg, czy motogodziny? Co jest lepszym sposobem określania stopnia zużycia silnika spalinowego w samochodach osobowych?
- Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?
- Pompka z podgrzewaczem chłodziwa, czyli prosty sposób na uniknięcie problemów z zimnym rozruchem silnika
- Uszczelniacze zaworowe do wymiany. Jak rozpoznać, że ich czas już nadszedł i czym może grozić ignorowanie ich nieszczelności?
- Benzynowy silnik FSI, czyli przykład nieudanej jednostki Volkswagena. Z jakimi problemami zmagają się jego właściciele?
FAQ
Układ dolotowy silnika spalinowego jest odpowiedzialny za doprowadzanie, a niekiedy również za wstępne sprężanie powietrza lub powietrza i mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów jednostki napędowej. Standardowy układ dolotowy składa się z filtra powietrza, przewodu dolotowego powietrza oraz kolektora dolotowego. Jego podstawowe zadanie to dostarczyć odpowiednią ilość czystego, przefiltrowanego powietrza do silnika, co umożliwi zapłon mieszanki oraz wytworzenie energii mechanicznej, dzięki której możliwe jest ruszenie samochodem z miejsca.
Sprawdzenie szczelności układu można przeprowadzić na własną rękę (co nie gwarantuje stuprocentowej pewności) lub też można udać się do serwisu samochodowego dysponującego odpowiednim sprzętem pomiarowym. Podstawowa diagnostyka komputerowa w tym zakresie to koszt około 100 zł. Precyzyjne sprawdzenie szczelności układu dolotowego w samochodach z turbo to już koszt około 200 zł.
W celu przeprowadzenia diagnostyki układu dolotowego wystarczy odłączyć filtr powietrza i zaślepić końcówkę przepływomierza, a następnie do króćca rurki biegnącej do serwa podpiąć zwykły, gumowy wąż. Dym wprowadzony do układu za pośrednictwem tego gumowego węża, wypełni cały układ, ujawniając najdrobniejsze nawet nieszczelności. Jeśli pracujący dotąd nierówno silnik wyrówna obroty, oznacza to, że w tym miejscu nasz środek dostał się do układu i jest nieszczelność. Jeśli jednak nie ma żadnej reakcji ze strony jednostki napędowej, wówczas układ dolotowy jest prawdopodobnie szczelny, lub też nieszczelność jest w takim miejscu, że zastosowana metoda nie jest w stanie jej wykryć.
Obecnie najpopularniejszym sposobem na poprawę parametrów układu dolotowego powietrza w silniku jest wymiana fabrycznego wkładu filtra powietrza na wkład sportowy o mniejszych oporach przepływu lub zmiana fabrycznego układu filtrującego na filtr stożkowy. Taką operację można wykonać samemu, o ile posiada się odpowiednią wiedzę i umiejętności, lub też zlecić takie usprawnienia mechanikowi.
Przewód powietrza/rura wlotowa jest częścią układu dolotowego powietrza, zapewniającą tlen silnikowi spalinowemu. Skuteczny układ dolotowy dostarcza ciągły i czysty strumień powietrza do jednostki napędowej. Zasysa je z miejsca, gdzie jest najchłodniej, filtruje ze wszystkich nieczystości, a następne wysyła do kolektora ssącego. Układ dolotowy w samochodzie fabrycznym najczęściej składa się z plastikowego orurowania, które zawiera „puszkę” z filtrem i węże silikonowe. Budowa układu dolotowego różni się w samochodach wolnossących i turbodoładowanych. W pierwszych występuje plastikowe orurowanie, które prowadzi do filtra, a dalej do kolektora ssącego. W przypadku aut z turbosprężarkami cały układ dolotowy jest dłuższy. Rury prowadzące przez sprężarkę do intercoolera i dalej do kolektora mają często większą średnicę. W przypadku tuningu najczęściej korzysta się orurowania silikonowego, a w przypadku rozwiązań profesjonalnych lub wyczynowych – aluminiowego.