Uszczelniacze zaworowe do wymiany. Jak rozpoznać, że ich czas już nadszedł i czym może grozić ignorowanie ich nieszczelności?
Małe i często pomijane uszczelniacze zaworowe potrafią nieźle namieszać w praktycznie każdym silniku. Mówi się, że problemy z nimi to tylko kwestia czasu, a kiedy już się pojawią, lepiej w porę to zauważyć. A co, jeśli ktoś pierwsze objawy usterki uszczelniaczy zaworowych zwyczajnie przegapi? Może się to skończyć fatalnie zarówno dla jego sinika, jak i dla portfela. Na szczęście diagnoza tego problemu nie jest specjalnie skomplikowana, a nawet wymiana samych uszczelniaczy nie zawsze wymaga wizyty w warsztacie.
Jakie efekty dają uszkodzone uszczelniacze zaworowe? Po czym poznać, że przyszedł czas na ich wymianę?
Często mówi się o silnikach, które „biorą olej”. Zjawisko to można rozpatrywać w dwóch kategoriach, mamy bowiem do czynienia z silnikami, które:
- biorą olej ze względu na charakterystykę swojej konstrukcji i sposobu pracy,
- biorą olej na skutek wysokiego zużycia lub usterki określonych elementów.
Właśnie do tego drugiego przypadku zalicza się problem, który zamierzamy w tym artykule opisać. A problemem tym jest nieszczelność lub usterka uszczelniaczy zaworów. Jak możecie rozpoznać, że uszczelniacze zaworów w Waszym aucie mają już dosyć?
Kiedy uszczelniacze zaworów tracą swoje oryginalne właściwości, możecie zaobserwować następujące zjawiska:
- silne dymienie niebieskawym dymem z rury wydechowej pojawiające się po tym, jak silnik przez chwilę pracował na wolnych obrotach (np. stoicie w korku), po czym nacisnęliście silniej na pedał gazu – być może zjawisko to nie jest łatwe do zauważenia przez kierującego pojazdem, ale cała reszta obserwatorów z pewnością go nie przeoczy;
- silne dymienie niebieskawym dymem i wyraźny zapach spalonego oleju pojawiające się po rozruchu silnika po dłuższym postoju;
- zwiększone zużycie oleju silnikowego w jednostkach, które wcześniej były wyjątkowo w tym aspekcie oszczędne.
Jeśli w Waszym samochodzie pojawił się którykolwiek z powyższych objawów i nie jesteście go w stanie wyjaśnić w żaden inny sposób, winę za całe zamieszanie z pewnością ponoszą uszczelniacze zaworów.
Żywotność uszczelniaczy zaworów było i jest ograniczona. Konkretny interwał ich wymiany zależy od wielu czynników, w tym od:
- jakości oryginalnych uszczelniaczy lub ich zamienników – jeśli szukać dobrej jakości uszczelniaczy zaworowych w fajnej cenie, sprawdźcie ofertę naszego sklepu iParts.pl;
- typu i charakterystyki pracy silnika – część silników ma z uszczelniaczami zaworów wyraźnie większy problem, np. wszystkie wolnossące silniki benzynowe;
- jakości używanego oleju – kiepski olej nie tyle przyczynia się do przyśpieszenia powstania nieszczelności, co poważnie zwiększa konsekwencje takiej usterki, dlatego dbajcie o to, aby używane przez Was oleje silnikowe były naprawdę wysokiej klasy i pochodziły z pewnego, sprawdzonego źródła.
Niektórzy podają, iż przeciętna żywotność uszczelniaczy zaworowych to ok. 80 tys. km. Nawet jeśli w Waszym przypadku okaże się, że uszczelniacze po takim przebiegu mają się jeszcze całkiem dobrze, warto wymienić je profilaktycznie, dla zwykłego spokoju ducha. Bo to, że wymienić i tak będzie je trzeba, to więcej niż pewne.
Czym grozi bagatelizowanie usterki uszczelniaczy zaworowych? Do czego może doprowadzić ich nieszczelność?
Uszczelniacze zaworowe zużywają się w dość szczególny sposób. Jako elementy gumowe pod wpływem upływającego czasu tracą swoje oryginalne właściwości, z wyjątkowo elastycznych i miękkich uszczelek zmieniając się w twarde, całkowicie niesprężyste i przez to często pękające pierścienie.
Konsekwencje takiego zużycia uszczelniaczy zaworowych bywają naprawdę przykre. Jazda z nieszczelnymi uszczelniaczami może doprowadzić do:
- skrajnego zanieczyszczenia świec,
- awarii sond lambda.
Oprócz tego odbija się to poważnie na żywotności katalizatora i całego silnika. Nagar powstający podczas spalania oleju potrafi wyrządzić mnóstwo niezwykle kosztownych szkód, a wszystko dlatego, ze ktoś postanowił odłożyć wymianę uszczelniaczy zaworowych za kilka złotych sztuka.
Na szczęście wymiana uszczelniaczy zaworowych nie jest czymś, z czym nie mógłby sobie poradzić średniozaawansowany fan motoryzacji. Niezbędne mogą się tu jednak okazać:
- odpowiednie, dość specjalistyczne narzędzia (szczypce do uszczelniaczy zaworowych oraz ściągacze do sprężyn),
- pomoc drugiej osoby.
Wybierając nowe uszczelniacze zaworów pamiętajcie o tym, aby prawidłowo dopasować je do modelu silnika. W razie jakichkolwiek problemów w tym elemencie, zawsze możecie poradzić się jednego z naszych nieomylnych ekspertów iParts.pl.
Mirek