Klocki hamulcowe o wysokiej skuteczności

Bez nich cały tarczowy układ hamulcowy nie miałby sensu ani możliwości działania. Klocki hamulcowe razem z tarczami hamulcowymi tworzą nierozerwalny i wzajemnie się uzupełniający duet, dzięki któremu możliwe jest zmniejszenie prędkości pojazdu lub jego całkowite zatrzymanie. Mimo swej niepozorności gra pierwsze skrzypce w codziennej walce o bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.

Klocki hamulcowe w samochodzie

Podstawowym zadaniem klocków hamulcowych jest zatrzymanie samochodu. Odbywa się to poprzez zacisk klocków na tarczy hamulca. Wydajne klocki hamulcowe znajdują się w specjalnym zacisku. Po naciśnięciu pedału hamulca, płyn hamulcowy trafia przez króciec i kanaliki w zacisku do tłoczków w zacisku. Następuje wstępne dosunięcie wewnętrznego klocka do tarczy oraz odepchnięcie zacisku na sworzniach umieszczonych w jarzmie. Zacisk przesuwając się w stronę wnętrza konstrukcja auta powoduje przylgnięcie do tarczy drugiego klocka. Powstająca wówczas siła jest kierowana równomiernie, dociskając obydwa klocki po dwóch stronach tarczy. Siła ta jest utrzymywana do momentu zwolnienia pedału hamulca.

Wszystkie klocki hamulcowe o wysokiej skuteczności zbudowane są z dwóch podstawowych elementów - płytki nośnej oraz okładziny ciernej. Płytki nośne powstają najczęściej ze stali i zostają zabezpieczone przed korozją proszkową farbą epoksydową. Od wykonania i pokrycia takiej płytki zależy m.in. głośność pracy hamulca. Aby zniwelować hałas generowany przez klocki hamulcowe podczas ich pracy do minimum, stosuje się:

  • malowanie farbą proszkową
  • pokrycie gumą płytki nośnej
  • nakładkę gumową
  • nakładkę z włókna szklanego pokryta gumą
  • ścięcia (fazy) krawędzi okładziny

Budowa klocków hamulcowych

Skuteczne klocki hamulcowe to przede wszystkim wysokiej jakości materiał cierny. Do jego produkcji wykorzystuje się około 20 różnych mieszanek powstałych z ponad 130 składników, m.in. powłoki krzemianowe. Wytrzymują one wysokie ciśnienie na poziomie nawet 140 barów oraz temperaturę przekraczającą 700 st. C. W konstrukcji okładziny ciernej klocków hamulcowych o wysokiej skuteczności stosuje się również rowki służące do odprowadzania wody z powierzchni tarcz hamulcowych. Takie rozwiązanie pozwala zapobiegać aquaplaningowi klocka hamulcowego, jednak nie stosuje się go we wszystkich pojazdach (nie potrzeba ich, gdy tarcze są perforowane lub rowkowane).

Wymiana klocków hamulcowych

Trudno określić żywotność okładzin klocków hamulcowych, a tym samym optymalny czas wymiany tych elementów. Na trwałość klocków wpływa wiele czynników takich, jak np. jakość klocków, jakość tarcz hamulcowych czy styl jazdy samochodem (jazda spokojna czy agresywna). Można przyjąć, że średniej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać 40 tys. km przebiegu.

Popularni producenci klocków hamulcowych o wysokiej skuteczności

  • ATE
  • TRW
  • Bosch
  • Brembo
  • Ferodo
  • Textar
  • ABE
  • A.B.S.
  • Zimmermann
  • Jurid

Sklep iParts.pl oferuje wydajne klocki hamulcowe dostarczane przez najlepszych producentów elementów samochodowych układów hamulcowych. Klocki hamulcowe od iParts.pl to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku. Wszystkie dostępne części są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta.

Zapraszamy do iParts.pl po skuteczne klocki hamulcowe renomowanych marek. Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Klocki hamulcowe o wysokiej skuteczności DBA Australia
Klocki hamulcowe o wysokiej skuteczności BREMBO
Klocki hamulcowe o wysokiej skuteczności ATE
Klocki hamulcowe o wysokiej skuteczności JAPANPARTS
Klocki hamulcowe o wysokiej skuteczności ASHIKA
Klocki hamulcowe o wysokiej skuteczności JAPKO

FAQ

Po czym poznać, że klocki hamulcowe są do wymiany?

Klocki hamulcowe to jedne z podstawowych elementów całego układu. Ich zużycie pojawia się stopniowo. O konieczności wymiany decyduje grubość klocka hamulcowego. Jej graniczną wartością jest 1,5mm grubości klocka hamulcowego. Nie należy zwlekać z ich wymianą po przekroczeniu tego poziomu. O zużyciu klocków informuje np. czujnik akustyczny. W środku klocka znajduje się mała blaszka, która po starciu się pewnej warstwy klocka zaczyna wydawać charakterystyczny pisk, który sygnalizuje ich zużycie. W nowszych konstrukcjach stosowany jest czujnik elektryczny, w którym metalowa blaszka (przy dużym zużyciu klocka) zaczyna stykać się z tarczą, zamykając obwód elektryczny. Zapala się wówczas odpowiednia kontrolka na naszej desce rozdzielczej.  

Jak jeździć po wymianie klocków hamulcowych?

Po wymianie klocków na nowe pierwsze kilometry należy pokonywać ostrożnie. Hamulce wymagają ułożenia się, czyli wstępnego uformowania. Okładziny klocków muszą dopasować się do tarczy hamulcowej. Dlatego też pierwsze 3-5 hamowań należy wykonać delikatnie. Rozpędzamy samochód do 50km/h i stopniowo naciskając pedał hamulca zwalniamy do 15km/h. Taką czynność należy powtórzyć 2-3-krotnie, zwiększając za każdym razem prędkość o 10 km. Oczywiście, takie formowanie klocków wykonujemy z dala od normalnego ruchu ulicznego (np. na pustej osiedlowej drodze). Po przejechaniu pierwszych 50km warto skontrolować stan hamulców, czy nie są zbyt rozgrzane. Jeśli wszystko wygląda normalnie hamulce są gotowe do normalnej eksploatacji.

Jaki przebieg wytrzymują klocki hamulcowe?

W dużej mierze zależy to od stylu jazdy i sposobu eksploatacji samochodu. Przy spokojnej jeździe po mieście klocki hamulcowe będą wymagały wymiany po 30-50 tys. km. Jeżeli jest to jazda po mieście, ale w sposób bardziej dynamiczny, wówczas wymiana będzie niezbędna po 10-20 tys. km. Spokojna jazda w trasie zapewni przejechanie na jednych klockach ok. 50-80 tys. km, natomiast dynamiczna jazda w takich warunkach pozwoli na bezpieczne korzystanie z klocków przez ok. 50 tys. km. Bardzo ważna tutaj jest również jakość klocków hamulcowych. Założenie kiepskiej jakości elementów może sprawić, że ich wymiana będzie niezbędna nawet po przejechaniu kilku kilometrów.

Ile kosztuje wymiana klocków hamulcowych?

Wymiana klocków hamulcowych to koszt nie tylko samych części, ale również robocizny (chyba, że jesteśmy w stanie wymienić je samodzielnie). Za klocki hamulcowe do średniej klasy auta zapłacimy ok. 80-100 zł. Jest to koszt kompletu klocków na przednią i tylną oś. Zamienniki niefirmowane konkretną marka producenta można oczywiście kupić za cenę dwa razy niższą, jednak nie zalecamy stosowania takich części. Koszt wymiany klocków hamulcowych jest w dużej części uzależniony od oferty konkretnego warsztatu. Za wymianę kompletu klocków zapłacisz ok. 60-80 zł.

Jak wygląda kontrolka sygnalizacyjna klocków?

Jest to najczęściej kontrolka w kolorze żółtym. Po kilku sekundach od uruchomienia silnika kontrolka ta powinna zgasnąć. Jeśli jednak tak się nie dzieje, to najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia elektrycznego (czujnik, przewód) lub hydraulicznego (obniżony poziom płynu hamulcowego). Najczęstsza usterka to awaria czujnika znajdującego się przy jednym z kół. Pojawia się wówczas informacja na tablicy rozdzielczej po uruchomieniu silnika w postaci konkretnej liczby lub jako kontrolka zmieniająca kolor wraz ze zużyciem klocka. Po przerwaniu drugiego obwodu, wyświetla się ostrzeżenie o konieczności serwisowania hamulców.