Sądząc po tym, jak układ ABS przedstawiają niektórzy eksperci lub domorośli specjaliści od motoryzacji, można by dojść do wniosku, iż składa się o wyłącznie z pompy hydraulicznej oraz czujników prędkości obrotowej koła. W rzeczywistości układ ten jest znacznie bardziej rozbudowany, a jego pracę nadzoruje sterownik ABS – część, która nie bez powodu nazywana jest mózgiem całego układu.

Jaką rolę w układzie ABS pełni jego sterownik?

Niektórym z Was może wydać się to wprost niewiarygodne, ale sterownik układu ABS, czyli ten element, który zarządza całą jego pracą, jest też jedną z najmłodszych części, jakie ostatecznie weszły w jego skład. Bo też i sam układ ABS to jeden z najstarszych układów bezpieczeństwa, jakie zna światowa motoryzacja. Pierwsze pomysły na jego wykorzystanie to rok aż 1929, choć przyznać, należy, iż wówczas było to rozwiązanie stosowane wyłącznie w samolotach (blokowanie kół przy lądowaniu bardzo szybko okazało się w ich przypadku niezwykle niebezpiecznym zjawiskiem). Sam sterownik mógł pojawić się dopiero dzięki wielkiej rewolucji informatycznej, która rozpoczęła się na dobre w drugiej połowie lat 80. ubiegłego wieku.

Od czasu tej rewolucji i wprowadzenia układu ABS na stałe do samochodów produkowanych seryjnie, każda kolejna generacja tego systemu zbudowana jest bardzo podobnie i różni się jedynie stopniem zaawansowania technologicznego poszczególnych elementów. W ogólnym zarysie składa się on z:

  • sterownika ABS,
  • czujników prędkości obrotowej kół,
  • pompy ABS,
  • rozdzielaczy hydraulicznych,
  • bezpieczników,
  • całego zestawu zaworów.

Rolą sterownika ABS jest zarządzanie całym układem, czyli odbieraniem informacji i rozsyłaniem komend do poszczególnych jego elementów. Sterownik ABS to całkiem spory układ scalony, pełniący funkcję komputera, choć sam połączony jest z właściwym komputerem pokładowych samochodu. Na czym dokładnie polega jego praca?

Jak działa sterownik ABS wraz z modulatorem?

Sterownik ABS odpowiada za zbieranie informacji dostarczanych przez każdy czujnik prędkości obrotowej kół, ich analizę oraz sterowanie na ich podstawie rozdzielaczami hydraulicznymi. W nowoczesnych układach ABS sterowniki są zintegrowane z modulatorami ABS, które to modulatory zarządzają ciśnieniem wytwarzanym przez pompę hamulcową. Ciśnienie to powstaje na skutek naciśnięcia kierowcy na pedał hamulca, następnie trafia do modulatora i przekazywane jest (rozdzielane) dalej na poszczególne koła samochodu w taki sposób, aby zapobiec zablokowaniu się kół podczas hamowania.

Nowoczesne sterowniki wraz z modulatorami są stosunkowo niewielkimi urządzeniami, choć ich rozmiary nadal pozostają znaczne. Ich masa całkowita to ok. 1 kg, przy czym kiedyś dochodziła ona aż do 4 kg. Sterownik ABS zintegrowany z modulatorem mieści się najczęściej w komorze silnika.

Dlaczego bez sprawnego sterownika ABS cały układ przestaje działać?

Sterownik ABS pełni funkcję zarządczą w całym tym układzie. Jego rola zaczyna się już w momencie pierwszego przekręcenia kluczyka w stacyjce. Wówczas to sterownik w jednej chwili przeprowadza analizę całego systemu i sprawdza, czy wszystko jest w należytym porządku. Zwykle trwa to zaledwie moment, ale czasem auto musi przejechać w tym celu kawałek drogi, by sterownik mógł należycie wszystko sprawdzić.

Jakakolwiek awaria sterownika oznacza awarię całego układu. Bez swojego mózgu ABS nie jest w stanie prawidłowo działać. Efektem awarii sterownika będą wszystkie zjawiska występujące przy wyłączonym ABS-ie, a także cały szereg objawów pojawiających się lub znikających w dowolnym momencie. Jeśli z jakiegoś powodu do takiej awarii dojdzie, jedynym ratunkiem jest wymiana sterownika na nowy. Nie jest to tani element, ale niezbędny, a w dobrych sklepach motoryzacyjnych, jak iParts.pl, można znaleźć go w naprawdę dobrej cenie.

A na koniec krótka uwaga dotycząca największego i najbardziej szkodliwego mitu dotyczącego układu ABS, mówiącego o tym, iż sprawny ABS nie skraca drogi hamowania. Otóż skraca, Drodzy Kierowcy, w niektórych przypadkach skraca ją nawet o połowę. O połowę! Dlatego dbajcie o swoje ABS-y, w tym i o sterowniki, bez których cały układ będzie jedynie zbiorem bezużytecznych części.