Prawidłowo eksploatowane i konserwowane hamulce bębnowe mogą wytrzymać przebieg nawet 150 000 km. Jednak wcześniej czy później ulegną one zużyciu i będzie potrzebna ich wymiana. Jak ją przeprowadzić?

Wymiana szczęk i bębnów hamulcowych nie jest czynnością skomplikowaną i każdy domorosły mechanik, posiadający podstawową wiedzę techniczną oraz odpowiednie narzędzia, może ją wykonać na własną rękę. Od czego zacząć?

Wymiana szczęk oraz bębnów hamulcowych

Przed przystąpieniem do wymiany bębnów i szczęk hamulcowych należy przygotować wszystkie niezbędne do wymiany narzędzia, materiały oraz podzespoły. Zaleca się kupno nowych szczęk i bębnów hamulcowych sprawdzonych producentów. Obecnie ceny tych podzespołów nie są zbyt wygórowane, a więc taki wydatek nie nadszarpnie zbytnio domowego budżetu.

Pracę rozpoczynamy od poluzowania śrub mocujących koła. Następnie należy unieść tył samochodu i opuścić go na wcześniej podłożone podstawki. Aby zapewnić sobie maksimum bezpieczeństwa podczas prac, warto zablokować przednie koła, podsuwając pod nie np. kliny. Teraz można odkręcić wszystkie śruby i zdjąć koła.

Aby zdjąć bęben, należy najpierw zwolnic hamulec ręczny i odkręcić jego śruby mocujące. Jeżeli ze zdjęciem bębna są problemy, należy znaleźć w tylnej części bębna od strony tarczy hamulcowej zaślepkę w postaci korka i ją wyjąć. Następnie należy włożyć śrubokręt w otwór i nacisnąć na dźwignię hamulca ręcznego, co spowoduje cofnięcie się sprężyny ściągającej szczęki. W razie konieczności należy poluzować linkę hamulca ręcznego. Pozwoli to bezproblemowo zdjąć bęben hamulcowy z piasty. Pamiętajmy, że bębny hamulcowe zawsze wymieniamy parami.

Po zdjęciu bębnów z piast należy przystąpić do wymiany szczęk hamulcowych, którą rozpoczynamy od odczepienia górnej sprężyny ściągającej za pomocą np. szczypiec. Używają śrubokręta należy wyjąć z otworu w szczęce zaczep sprężyny ściągającej oraz usunąć dźwignię regulatora razem ze sprężyną odciągającą. Następnie trzeba wyjąć rozpieracz regulatora oraz zdemontować prowadnik przedniej szczęki. Aby to zrobić należy wcisnąć szczypcami talerzyk sprężyny i obrócić o 90 stopni. W podobny sposób postępujemy z demontażem tylnej szczęki hamulcowej. Nie należy zapomnieć o odłączeniu od dźwigni linki hamulca ręcznego.

Przed przystąpieniem do wymiany szczęk hamulcowych trzeba dokładnie oczyścić bęben oraz tarczę nośną za pomocą np. szmatki nasączonej spirytusem. Po wyczyszczeniu należy nałożyć cienka warstwę smaru na gwint rozpieracza szczęk oraz na tarczę nośną w miejscach, w których styka się ona ze szczekami. Kolejną czynnością, jaką należy wykonać, jest sprawdzenie kółka oraz dźwigni regulatora. Jeżeli obraca się z trudnością, trzeba go rozebrać, wyczyścić oraz nasmarować jego gwint.

Kolejny etap wymiany szczęk hamulcowych polega na cofnięciu kółka regulatora do wyczuwalnego oporu. Pamiętajmy, że rozpieracze szczęk do koła lewego i prawego mają inny kierunek gwintu i nie należy zamieniać ich miejscami. Następnie montujemy linkę hamulca ręcznego do dźwigni znajdującej się przy szczęce, łączymy szczęki dolną sprężyną ściągającą i montujemy je do tarczy nośnej. Wsuwamy od tyłu prowadniki, zakładając na każdy z nich sprężynę, którą należy ścisnąć razem z talerzykiem. Trzymając od tyłu prowadnik, obracamy talerzyk o 90 stopni. W ten sposób prowadnik zostaje zabezpieczony. Następnie na górze montujemy regulator szczęk, pamiętając o włożeniu sprężyny krążkowej dźwigni regulatora.

Kolejny etap to montaż na kołku rozprężnym dźwigni regulatora wraz ze sprężyną. Następnie należy zaczepić, najlepiej szczypcami, sprężynę odciągającą o szczękę i włożyć w kołek rozprężny koniec zaczepu górnej sprężyny ściągającej. Drugi koniec zaczepu trzeba wcisnąć w otwór w szczęce. Ostatni etap polega na podłączeniu do szczęki oraz zaczepu górnej sprężyny ściągającej. W tym momencie można już montować bęben hamulcowy do piasty, dokręcając śruby mocujące.  Po wykonaniu wszystkich czynności po obu stronach tylnej osi i postawieniu samochodu na kołach, należy co najmniej kilkanaście razy wcisnąć pedał hamulca. Pozwoli to na dosunięcie szczęki hamulca do bębna. Oczywiście trzeba pamiętać o sprawdzeniu stanu płynu hamulcowego.