Sterowniki i przekaźniki świec żarowych

Świece żarowe to domena samochodów z silnikiem Diesla. Początkowo były one odpowiedzialne wyłącznie za podgrzanie komory spalania do temperatury, która umożliwi samoczynny zapłon mieszanki i tym samym rozruch silnika. Dziś świece żarowe spełniają znacznie więcej funkcji, a jednym w ważniejszych elementów odpowiedzialnych za ich prawidłową pracę jest moduł sterujący świec żarowych.

Świece żarowe w samochodzie

Przez lata świece żarowe przeszły istotną metamorfozę od prostych spiral grzejnych rozgrzewających się do ok. 850–900 stopni Celsjusza po 4–5 sekundach (znajdowały się w komorach wstępnych starszych silników), po osłonięte izolacją spiralki umieszczone bezpośrednio w komorze spalania silnika z wtryskiem bezpośrednim. Współczesne świece są często zintegrowane z czujnikami ciśnienia i osiągają temperaturę dochodzącą niekiedy do 1350 stopni Celsjusza w ciągu 2–3 sekund.

Dzisiejsza świeca żarowa ma wiele wspólnego ze świecą zapłonową. Różnica tkwi na jej końcu, gdzie znajduje się spiralka izolowana ceramiką lub osłoną metalową, najczęściej w postaci palca. Prąd jest przekazywany na spiralę za pomocą elektrody centralnej, znajdującej się w korpusie świecy i połączonej jednym przewodem z instalacją elektryczną.

Moduł świec żarowych

Moduł świec żarowych to kluczowy element w procesie prawidłowego rozruchu zimnego silnika. Moduł posiada mikrosterownik, który określa takie parametry, jak długość, natężenie i czas podawania prądu do świecy żarowej. Zaawansowana technologia zastosowana w module sterującym w połączeniu ze świecami żarowymi pozwala na uzyskanie efektywnego procesu zapłonu, znacząco go przyspieszając, zwłaszcza w niskich temperaturach.

Sterownik świec żarowych to urządzenie, które monitoruje oraz zarządza pracą świec w samochodzie. Sterownik załącza się zazwyczaj po przekręceniu stacyjki i uruchomieniu zapłonu, a czas jego włączenia jest zależny od czujników temperatury i przez nie jest również sterowany. Przekaźnik świec żarowych montowany jest wyłącznie w samochodach z zapłonem samoczynnym, dlatego że świece potrzebują odpowiedniej temperatury w komorze spalania, aby mógł nastąpić samozapłon dostarczonego paliwa.

Dzięki danym dostarczanym przez umieszczony w silniku czujnik temperatury, moduł sterujący świec żarowych decyduje o czasie trwania podgrzewania świec żarowych. Proces podgrzewania sygnalizowany jest lampką kontrolną na desce rozdzielczej. W najnowszych systemach sterowanie oraz kontrola świec żarowych odbywa się za pomocą kontaktronów, które w razie uszkodzenia świecy, otwierają się na skutek zaniku pola magnetycznego cewki.

Typowe usterki sterownika świec żarowych w samochodzie

Do najczęstszych przyczyn awarii sterowników świec żarowych należą, bez wątpienia:

  • brak zasilania
  • brak połączenia z masą
  • zwarcie wewnętrzne
  • wypalenie styków sterujących
  • przerwę w przewodzie lub jego zwarcie

O tym, że moduł świec żarowych jest uszkodzony, możemy się zorientować sami. Gdy włączony jest zapłon i powinno odbywać się podgrzewanie świec, lampka kontrolna nie sygnalizuje tego lub sygnalizuje to za długo, wówczas z dużym prawdopodobieństwem można zakładać, że sterownik uległ awarii. Inne symptomy usterki, to:

  • silnik nie chce się uruchomić lub uruchamia się z trudnością
  • wygenerował się kod błędu
  • po uruchomieniu silnika występuje obfite dymienie i nierówna praca

Popularni producenci sterownika świec żarowych

  • Beru
  • Febi Bilstein
  • Hella
  • Metzger
  • Bosch
  • ERA
  • Hitachi
  • Vemo
  • JP Group

W sklepie iparts.pl znajdziesz najwyższej jakości sterowniki świec żarowych w najlepszej rynkowej cenie. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Zapraszamy do iParts.pl po przekaźnik świec żarowych od renomowanych producentów części samochodowych.

Najpopularniejsi producenci

Sterownik świec żarowych BOSCH
Sterownik świec żarowych BorgWarner (BERU)

FAQ

Co to jest sterownik świec żarowych i za co odpowiada w układzie?

Sterownik świec żarowych to urządzenie, które jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie kontrolować i sterować pracą świec żarowych. To przekaźnik napięcia z akumulatora do świec. Aby sterownik mógł działać, kluczowe są dla niego dwa parametry: czas i natężenie prądu podawanego do świec żarowych. Prawidłowa praca urządzenia wymaga ciągłego pobierania danych z czujnika temperatury umieszczonego w silniku. Przekaźniki świec żarowych montowane są jedynie w pojazdach z zapłonem samoczynnym, gdzie świece żarowe potrzebują właściwej temperatury, aby nastąpił samozapłon dostarczonego paliwa.

Jak działa sterownik świec żarowych?

Tuż po przekręceniu kluczyka do sterownika świec żarowych przekazywana jest informacja o temperaturze w silniku. Ta zależna jest od wielu zmiennych, m.in. od temperatury zewnętrznej, czy też czasu, jaki upłynął od poprzedniego uruchomienia silnika. Sterownik na podstawie danych decyduje o tym, jak dużego napięcia potrzeba poszczególnym świecom oraz kiedy je odciąć. Proces podgrzewania świec sygnalizowany jest na desce rozdzielczej lampką kontrolną, która gaśnie, gdy napięcie jest odcięte przez sterownik.

Jakie są przyczyny uszkodzonego sterownika świec żarowych?

Sterownik świec żarowych psuje się stosunkowo rzadko, jednak jak każda część w pojeździe, może ulec usterkom. Jakie są powody uszkodzenia sterownika świec? Biorąc pod uwagę, że jest to układ elektryczny, może dojść do przepalenia styków, zwarć wewnętrznych, czy uszkodzeń mechanicznych przewodów, które odpowiedzialne są za przekazywanie danych. Ponadto przyczyną może być brak zasilania (świece żarowe nie odbierają prądu), brak połączenia z masą, wypalenie styków sterujących, czy przerwa w obwodzie. Warto sprawdzić wszystkie połączenia pomiędzy sterownikiem, a innymi podzespołami.

Po czym poznać uszkodzenie sterownika świec żarowych?

Uszkodzenie sterownika świec żarowych możemy rozpoznać, gdy po uruchomieniu silnika, występuje obfite dymienie i nierówna praca jednostki. Bardzo częstym objawem jest zbyt długa sygnalizacja lub całkowity brak lampki kontrolnej, która powinna sygnalizować proces podgrzewania świec. Awaria sterownika powoduje też trudności z uruchamianiem silnika. W takim przypadku warto udać się na diagnostykę komputerową silnika oraz odczytanie zapisanego kodu błędu. Jeżeli potwierdzimy, że awarii uległ sterownik, jedynym rozwiązaniem jest wymiana tego elementu na nowy.

Jak zamontować moduł sterujący świecy żarowej ?

Aby zamontować sterownik świec żarowych, najpierw należy wyłączyć silnik i wyjąć kluczyk ze stacyjki. W niektórych pojazdach należy odczekać 15 minut z otwartymi drzwiami, by system elektroniczny został całkowicie wyłączony. Następnie musimy odłączyć ujemny przewód od klemy (niektórzy producenci pojazdów nie zalecają odłączania akumulatora). Po zlokalizowaniu sterownika świec żarowych musimy wyjąć filtr powietrza, a nad wlotem umieścić czystą szmatkę. Kolejnym zadaniem jest odłączenie złącza i wykręcenie śrub, odłączając przewody wiązki świec żarowych. Jeśli wszystkie przewody są odłączone, możemy wyjąć moduł i wymienić stary na nowy. Na koniec kluczowe jest sprawdzenie, czy wszystkie przewody są prawidłowo podłączone.