Problemy z rozruchem diesla? To może być wina świec żarowych, ale równie dobrze usterka przekaźnika. Bez sprawnego przekaźnika świece żarowe nie będą działały prawidłowo, a kierowca odczuje to jako szereg rozmaitych objawów. Jakich dokładnie? Co należy zrobić z takim uszkodzonym przekaźnikiem?

Do czego w dieslowskich jednostkach napędowych służą świece żarowe? Błędnym jest twierdzenie, że ich głównym zadaniem jest umożliwienie uruchomienia silnika. W teorii już stare diesle potrafiły pracować bez świec żarowych. Te nowoczesne są silnikami znacznie sprawniejszymi i jeszcze lepiej radzącymi sobie z właściwym sprężaniem powietrza. Nowoczesne disle sprężają powietrze tak dobrze, że do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej dochodzi również bez udziału świec żarowych. Jednak świece żarowe nadal okazują się niezbędne, ponieważ dbają o odpowiednią kulturę pracy. Bez sprawnie działających świec żarowych, kultura pracy diesla staje się dużo, dużo niższa i byłoby to widoczne na każdym kroku – tak przy uruchamianiu samochodu, jak i podczas jazdy. I właśnie ta kultura pracy w pierwszej kolejności zaczyna spadać, gdy uszkodzeniu ulega przekaźnik świec żarowych.

Przekaźnik świec żarowych Hella

Przekaźnik świec żarowych Hella

Przekaźniki, co do zasady, są urządzeniami pozwalającymi nam sterować odbiornikami o wysokim poborze prądu. Biorąc pod uwagę to, że współczesne świece żarowe w przeciągu 2 sekund są w stanie rozgrzewać się do temperatury powyżej 1000℃, zdecydowanie do takich właśnie odbiorników należą. Bez sprawnego przekaźnika, świece żarowe nie są w stanie pełnić powierzonej im funkcji. A co może do tej utraty sprawności przekaźnika świec żarowych doprowadzić?

Co może być przyczyną uszkodzenia przekaźnika świec żarowych? Z jakich powodów dochodzi do awarii tego elementu?

Awaria przekaźnika świec żarowych nie zawsze i niekoniecznie musi oznaczać jego uszkodzenie. Może też wynikać z otoczenia, z błędu w układzie, w jakim pracuje ten przekaźnik. Do najczęstszych przyczyn awarii przekaźnika świec żarowych należą:

  • brak zasilania – tu wystarczy uszkodzenie lub wypięcie konektora doprowadzającego zasilanie do cewki przekaźnika;
  • brak połączenia z masą – sytuacja podobna do powyższej, nie wynikająca ze stanu samego przekaźnika;
  • zwarcie wewnętrzne – tu już mamy do czynienia z awarią oznaczającą uszkodzenie (zwykle poważne) przekaźnika świec żarowych;
  • wypalenie styków sterujących – kolejny przykład awarii oznaczającej uszkodzenie omawianego przekaźnika;
  • przerwę w przewodzie lub jego zwarcie.

Nie są to, rzecz jasna, jedyne możliwe przyczyny awarii przekaźnika świec żarowych, ale te z pewnością zdarzają się stosunkowo najczęściej. A jakie efekty przynoszą tego typu awarie? Które objawy wskazują na problemy z przekaźnikiem?

Po czym możecie rozpoznać, że doszło do uszkodzenia przekaźnika świec żarowych? Jakie objawy daje awaria takiego przekaźnika?

Przekaźnik świec żarowych Beru

Przekaźnik świec żarowych Beru

Jak wiele innych usterek, tak i awaria przekaźnika świec żarowych generuje problemy, których pojawienie się powinno być sygnałem skłaniającym do przeglądu całego układu. Objawami, które często towarzyszą awarii przekaźnika świec żarowych, są;

  • bak zapalonej kontrolki świec żarowych lub zapalenie się jej na czas zdecydowanie dłuższy niż zwykle – wspomniana kontrolka w normalnych warunkach powinna zapalić się podczas podgrzewania świec żarowych, po czym, gdy świece się rozgrzeję, zgasnąć. Bark tej kontrolki w momencie, w którym świece powinny być podgrzewane lub świecenie się jej zbyt długo, może wskazywać na awarię przekaźnika;
  • problemy ze startem silnika – jak już wspomnieliśmy na początku, jednostki dieslowski są w stanie radzić sobie bez świec żarowych, ale zwłaszcza przy niskich temperaturach oznacza to długi rozruch lub rozruch bardzo mocno utrudniony. Jeśli do takiej sytuacji dochodzi w Waszych autach, winne mogą być świece, ale i sam przekaźnik;
  • kod błędu – pojawienie się odpowiedniego kodu błędu to jeden z wyraźniejszych sygnałów, że z przekaźnikiem świec żarowych jest coś nie tak;
  • mocne dymienie i nierówna praca silnika – tu także odpowiedzialność za te objawy mogą ponosić tak samo świece żarowe, jak i ich przekaźnik. Auto będzie dymiło gęstym białym dymem, a silnik hałasował i słyszalnie klekotał.

Pojawienie się każdego z przytoczonych objawów powinno Was skłonić do kontroli świec żarowych i przekaźnika. Jeśli sami nie czujecie się w tym względzie na siłach, najlepszym wyjściem jest udanie się do specjalisty.

Jak powinna przebiegać przykładowa wymiana przekaźnika świec żarowych? Co i w jakiej kolejności należy w tym przypadku wykonać?

Przekaźnik świec żarowych OEM

Przekaźnik świec żarowych OEM

W przypadku awarii przekaźnika świec żarowych najwięcej trudności sprawia prawidłowa diagnoza problemu. Bardzo często kierowcy wymieniają w pierwszej kolejności same świece, następnie szukają używanych przekaźników, a dopiero na samym końcu – gdy sytuacja robi się już mocno nieciekawa – decydują się wreszcie na wymianę przekaźnika na nowy. I nagle wszystko zaczyna działać prawidłowo. Prawidłowe postawienie diagnozy i przejście natychmiast do wymiany uszkodzonego przekaźnika na nowy (inwestowanie w przekaźniki używane jest jak gra w totka – pewnie, że możecie trafić i wygrać, ale jeszcze pewniejsze jest to, że nie traficie ani za pierwszym, ani za drugim razem) jest tu najważniejsze. A jak wygląda sama wymiana? Bardzo prosto. Wystarczy tylko:

  1. Wyłączyć silnik i odczekać do całkowitego wyłączenia się systemu elektronicznego
  2. Odłączyć akumulator (o ile producenci auta nie zalecają inaczej)
  3. Odnaleźć i odłączyć moduł sterujący świec żarowych
  4. Wypiąć stary przekaźnik i zastąpić go nowym
  5. Zainstalować (o ile zachodzi taka potrzeba) nowy sterownik.

I to wszystko. Z nowym przekaźnikiem świece żarowe znów będą działać prawidłowo, a wraz z nimi sam silnik. Tych, którzy szukają nowych przekaźników świec żarowych, zapraszamy do naszego sklepu iParts.pl. U nas znajdziecie przekaźniki do najróżniejszych marek i modeli samochodów.