Kolektor wydechowy jest podzespołem na którego działają ekstremalnie wysokie temperatury. Jest więc narażony na zużycie lub uszkodzenie. Nasz sklep oferuje kolektory wydechowe dla wszystkim popularnych modeli samochodów. Kolektor wydechowy może kosztować nawet kilkaset złotych.
Pęknięty kolektor wydechowy. Czy warto go naprawiać?
Uszkodzony element lepiej jest wymienić na nowy. Naprawa nie zawsze zostanie wykonana tak jak być powinna, a kolektor wydechowy narażony jest na wysokie temperatury i inne szkodliwe działania. Właśnie dlatego powinniśmy zadbać o to, by był on oryginalny, a jego konstrukcja nie powodowała ryzyka powstania kolejnych uszkodzeń.
Gdzie znajdę kolektor wydechowy w swoim samochodzie?
Kolektor wydechowy jest przymocowany bezpośrednio do bloku silnika i prowadzi do dalszych części układu wydechowego. Jego budowa jest dość charakterystyczna, ponieważ zbudowany jest z wielu rur o nietypowych kształtach, które prowadzą do jednej i następnie do łącznika elastycznego.
Jak zdemontować kolektor wydechowy?
Kolektor wydechowy musimy odkręcić z dwóch stron. Od strony katalizatora i od strony bloku silnika. Wymaga to odkręcenia kilku śrub, które pod wpływem zanieczyszczeń oraz znacznych wahań temperatury mogą być zapieczone. Należy uważać, by nie urwać śruby podczas odkręcania ponieważ jej uszkodzenie często wymusza wyjęcie całego blogu silnika.
Czy samodzielnie mogę wymienić kolektor wydechowy?
Tak. Jest to jednak dość odpowiedzialne i złożone działanie. Musimy pamiętać, że śruby podtrzymujące go na swoim miejscu działają przez długi okres wysokie temperatury, a do tego muszą być one dokręcone z dużą siłą. Sama wymiana kolektora jest stosunkowo prosta, chociaż wiele zależy od ilości miejsca pod maską.
Czy zmiana kolektora wydechowego może wpłynąć na moc samochodu?
Tak. Istnieją specjalne, sportowe wersje kolektorów wydechowych, często mających inny kształt i wykonanych z rurek o większej średnicy. Do tego stosuje się tzw. taśmę termiczną, która pomaga obniżyć temperaturę w komorze silnika, a co za tym idzie zwiększyć moc dzięki przyspieszeniu usuwania spalin.