Akcesoria do samochodów elektrycznych

Akcesoria do aut elektrycznych i hybrydowych

Samochody elektryczne mają być odpowiedzią na postępującą degradację środowiska naturalnego i szybko topniejące zasoby surowców naturalnych takich, jak gaz ziemny czy ropa naftowa. Alternatywą dla złóż paliw kopalnianych są bez wątpienia naturalne źródła energii, które znajdują swoje zastosowanie również we współczesnej motoryzacji.

Elektromobilność to nie tylko troska o stan środowiska naturalnego, ale również realne oszczędności dla użytkownika. Producenci samochodów elektrycznych przekonują, że przejechanie 100 km takim pojazdem jest o 75% tańsze w porównaniu do pokonania identycznej trasy samochodem spalinowym. Co więcej, „elektryki” zużywają mniej części zamiennych, co również przekłada się na wymierne korzyści finansowe dla kierowcy.

Zwiększa się zasięg współczesnych e-samochodów. Dzisiejszy rynek oferuje już modele aut, które pozwalają przejechać bez ładowania baterii nawet do 400–500 km. Dodatkowo zaopatrując się w odpowiednie akcesoria do samochodów elektrycznych, można bez przeszkód pokonać jeszcze dłuższe trasy.

Akcesoria do elektryków

Akcesoria do aut elektrycznych oferują użytkownikom różne funkcje, stanowiąc dla nich niezbędne narzędzia w codziennej eksploatacji tego typu pojazdów. W zależności od przeznaczenia akcesoria te mogą być wykorzystywane m.in. do wygodniejszej adaptacji stacji ładowania, oceny parametrów jej działania, rozbudowy standardowych gniazd czy sprawniejszego zarządzania energią elektryczną.

Akcesoria do samochodów elektrycznych to wyposażenie, którego nie może zabraknąć u żadnego właściciela pojazdu zasilanego energią elektryczną. Podstawowe elementy takiego wyposażenia to przede wszystkim:

Przed wyborem konkretnych modeli akcesoriów, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na ich parametry oraz oferowane funkcje. Warto również pamiętać o takich aspektach, jak np. typ złącza zamontowanego w danym samochodzie czy maksymalna moc, jaką oferuje konkretna stacja ładowania. Ważne jest, aby wybierać takie produkty, które będą kompatybilne z konkretnym modelem samochodu. Liczą się nawet tak z pozoru błahe parametry, jak długość kabla ładowarki, jego rodzaj czy typ wtyczki. Należy pamiętać, że samochody elektryczne to konstrukcje wrażliwe na sposób ich eksploatacji.

Akcesoria do samochodu elektrycznego to:

  • uniwersalny kabel samochodowy – pozwala na jedno- lub trójfazowe ładowanie baterii (jest on najczęściej wyposażony w ochronne nasadki oraz gniazdo typu 2),
  • karta RFID – umożliwia automatyczną aktywację stacji ładowania,
  • licznik energii do ładowarki – zapewnia lepszą kontrolę ilości pobranej energii,
  • – daje możliwość stworzenia dodatkowego stanowiska do ładowania samochodu (narzędzie to sprawdza się doskonale zwłaszcza podczas dłuższych podróży).

Mobilna ładowarka do samochodów elektrycznych

Mobilna ładowarka, tzw. wallbox, zdecydowanie ułatwia codzienną eksploatację samochodu elektrycznego, eliminując konieczność korzystania z publicznych stacji ładowania. Sprawdza się ona m.in. podczas dłuższych podróży czy to służbowych, czy rodzinnych. Wallbox można bez problemu przewozić w bagażniku, a do ładowania samochodu za pomocą tego urządzenia wystarczy standardowe gniazdko sieciowe.

Mobilne ładowanie za pomocą wallbox-a gwarantuje szybkie i wydajne uzupełnienie stanu baterii samochodowych poprzez zwykłe gniazdko zasilające (Schuko/TE) lub gniazdo siłowe (CEE). W zasadzie przenośne stacje ładowania pozwalają na podłączenie auta do praktycznie dowolnego gniazdka elektrycznego, np. domowego. Wallbox automatycznie dopasowuje moc ładowania do konkretnego źródła zasilania. Gdy jednak wykryje jakikolwiek błąd lub dojdzie do przegrzania, urządzenie samoczynnie przerywa cały proces ładowania. Niektóre modele mobilnych ładowarek oferują funkcję zdalnego dostępu do urządzenia za pomocą specjalnej aplikacji na telefon. Pozwala to m.in.:

  • kontrolować wallbox z dowolnego miejsca,
  • śledzić parametry ładowania,
  • zmieniać ustawienia czasu ładowania,
  • monitorować w czasie rzeczywistym aktualny poziom naładowania baterii w samochodzie.

Kabel ładowania samochodów elektrycznych

Kabel ładowania to specjalny przewód, którego podstawowym zadaniem jest bezproblemowe przesyłanie energii elektrycznej z ładowarki do baterii samochodu. W zależności od modelu dostępnej ładowarki kabel zasilający może być już fabrycznie wbudowany w urządzenie lub stanowić oddzielny element, który należy podłączyć do ładowarki oraz auta.

Jak działają kable do samochodów elektrycznych? W momencie ładowania kabel przesyła prąd elektryczny z ładowarki do baterii samochodu. Przewód ładowania samochodu posiada specjalne zabezpieczenia oraz systemy, które umożliwiają odpowiednią komunikację pomiędzy samochodem a ładowarką. Pozwala to na pełną kontrolę ładowania oraz jego bezpieczny przebieg.

Współczesny rynek oferuje szeroką gamę kabli do ładowania samochodów elektrycznych. Dobierając przewód, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim rodzaj samochodu, typ ładowarki, indywidualne preferencje kierowcy, a także moc ładowania, długość kabla oraz rodzaj zastosowanych wtyczek.

NAJWAŻNIEJSZE PARAMETRY KABLA DO ŁADOWANIA SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO

Typ wtyczki (np. Typ 1, Typ 2, CCS, CHAdeMO)

Wtyczka kabla ładowania musi być kompatybilna z rodzajem gniazda ładowania w samochodzie. Standardem europejskim jest Typ 2.

Moc ładowania (np. 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW, 22 kW)

Moc kabla powinna być właściwie dopasowana do maksymalnej mocy ładowarki pokładowej.

Długość przewodu (np. 6, 8 lub 10 metrów)

Długość przewodu powinna zależeć od indywidualnych preferencji użytkownika oraz codziennych nawyków związanych z ładowaniem i obsługą auta elektrycznego.

Typ przewodu (np. jednofazowy, trójfazowy)

Na rynku dostępne są kable jedno- lub trójfazowe. Przed wyborem konkretnego przewodu warto sprawdzić, jaki kabel ładowania jest rekomendowany przez producenta danego samochodu.

Dobór właściwego kabla do ładowania auta elektrycznego zagwarantuje w pełni bezpieczny proces ładowania baterii samochodowych.

Wtyczki i gniazda ładowania samochodów elektrycznych

Ładowanie baterii samochodu elektrycznego zarówno prądem stałym, jak i przemiennym odbywa się za pomocą różnych typów wtyczek oraz gniazd ładowania. Niemniej jednak podział tych urządzeń nie jest uniwersalny i jednoznaczny. Współczesny rynek oferuje bowiem wielofunkcyjne wtyczki i gniazda ładowania, które można stosować zarówno do ładowania prądem zmiennym AC, jak i prądem stałym DC (m.in. CCS i GB/T). Dysponują one jednak innymi parametrami i mocą maksymalną, stąd też wtyczki i gniazda ładowania należy koniecznie dobierać pod możliwości ładowarki oraz samego samochodu.

Wtyczki i gniazda do ładowania samochodów elektrycznych prądem stałym (DC)

Dostępne są 3 podstawowe standardy wtyczek i gniazd ładowania prądem stałym:

  • CHAdeMO,
  • CCS,
  • Tesla Supercharger.
  1. CHAdeMO

Wtyczka CHAdeMO to standard japoński stosowany głównie w samochodach dostępnych na rynkach azjatyckich. CHAdeMO to rozwiązanie stosunkowo duże, o okrągłym kształcie, zabezpieczone przed warunkami atmosferycznymi i posiadające zamek blokujący wtyczkę w gnieździe pojazdu. Niewątpliwą zaletą wtyczki CHAdeMO jest szybkość ładowania. Początkowo ładowanie tą wtyczką z mocą maksymalną wynosiło 62,5 kW. Nowy standard CHAdeMO 2.0 zapewnia już moc ładowania w granicach 400 kW.

Standard CHAdeMO montowany jest m.in. w samochodach marki Mitsubishi oraz Nissan. Przede wszystkim są to jednak auta produkowane na rynek azjatycki. Auta dostarczane na rynek europejski czy amerykański posiadają najczęściej wtyczki i gniazda CCS.

  1. CCS (Combined Charging System)

Na europejskim rynku króluje standard CCS (Combined Charging System). Są to gniazda i wtyczki ładowania montowane nie tylko w samochodach sprzedawanych na Starym Kontynencie, ale niejednokrotnie również w Stanach Zjednoczonych. To, co istotne, i o czym warto pamiętać to to, że standard CCS jest przyłączem uniwersalnym, które umożliwia ładowanie zarówno prądem zmiennym AC, jak i prądem stałym DC. CCS to w zasadzie rozwinięcie gniazd Typu 1 i Typu 2, które posiada dwa dodatkowe piny.

Istnieją dwie wersje wtyczek i gniazd ładowania w standardzie CCS. W Stanach Zjednoczonych przeważnie wykorzystywany jest standard CCS1, natomiast w Europie CCS2. Co istotne, nie są one ze sobą kompatybilne, dlatego też konieczne jest odpowiednie dopasowanie rodzaju złącza CCS do konkretnego samochodu, ładowarki oraz kabla ładowania. Standard CCS2 pozwala na ładowanie prądem stałym z maksymalną mocą 350 kW, a CCS1 do 150 kW (pojawiły się już jednak ładowarki CCS1 o mocy 700 kW).

  1. Tesla Supercharger

Wtyczki i gniazda ładowania Tesla Supercharger to przyłącza stosowane wyłącznie w autach marki Tesli. Cechuje je bardzo wysoka moc maksymalna dochodząca nawet do 250 kW, co przekłada się na dużą szybkość ładowania. Ich producenta przekonuje, że pełne ładowanie baterii Tesli zajmuje zaledwie 15 minut.

Wtyczki i gniazda do ładowania samochodów elektrycznych prądem przemiennym (AC)

Do ładowarek na prąd przemienny AC stosowane są 3 podstawowe standardy:

  • Typ 1,
  • Typ 2,
  • GB/T.
  1. Typu 1 (SAE J1772)

Typ 1 o specjalistycznej nazwie SAE J1772 to standard wtyczek i gniazd ładowania samochodów elektrycznych stosowany przeważnie w Stanach Zjednoczonych oraz w Japonii. Standard ten jest wyposażony w 5 pinów i może zostać podłączony do ładowarek zasilanych z sieci 1-fazowej o różnych parametrach (ładowarki komercyjne, domowe oraz przenośne). Typ 1 pozwala na ładowanie baterii z mocą od 3 do 22 kW.

Warto zaznaczyć, że wtyczki i gniazda Typu 1, wbrew obiegowej opinii, nie można stosować do ładowania prądem stałym. Standard Typu 1 służy wyłącznie do ładowania prądem przemiennym AC.

  1. Typu 2 (IEC 62196)

Typ 2, inaczej nazywany również IEC 62196, to rodzaj wtyczek i gniazd ładowania samochodu elektrycznego wykorzystywanych głównie w samochodach dostępnych na rynku europejskim. Standard ten jest kompatybilny z ładowarkami zasilanymi siecią 1-fazową oraz 3-fazową. Umożliwia on ładowanie z maksymalną mocą 22 kW. Podobnie jak w przypadku Typu 1, Typ 2 może być wykorzystywany wyłącznie do ładowania prądem przemiennym AC.

  1. GB/T

Rozwiązanie GB/T to chiński standard ładowania samochodów elektrycznych stosowany w praktycznie wszystkich autach produkowanych w Chinach. Niewielką ilość stacji ładowania obsługujących ten standard można znaleźć również w innych krajach, jednak jest to bardzo ograniczona liczba. GB/T został opracowany na bazie portu Typ 2, a następnie ulepszony we współpracy z CHAdeMO, który jest w stanie obsługiwać moc ładowania nawet do 900 kW.

Na zakup stacji ładującej z wtyczką GB/T mogą sobie pozwolić wyłącznie właściciele chińskich samochodów elektrycznych. Do ładowania modeli z innych rynków potrzebny jest odpowiedni adapter.

Najlepsze akcesoria do aut elektrycznych — oferta iParts.pl

Sklep internetowy iParts.pl z częściami i asortymentem samochodowym oferuje akcesoria do samochodów elektrycznych pochodzące od sprawdzonych producentów, co gwarantuje najwyższą jakość dostępnych produktów. W bogatej ofercie iParts.pl znajdują się tanie akcesoria do samochodów elektrycznych oraz aut hybrydowych. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną, atrakcyjne ceny oraz natychmiastową realizację zamówienia!

Producenci akcesoriów EV

Wszystkie akcesoria EV dostępne w ofercie sklepu internetowego iParts.pl są w 100% oryginalne, pochodzą od znanych i renomowanych producentów:

Green Cell Osram Green WallboxDinitech Electromobility.ONEAkygaEV Charging SolutionsEnelion Platinet