Przewody paliwowe ulegają uszkodzeniu zarówno z przyczyn chemicznych, jak i mechanicznych. A gdy spoistość takiego przewodu zostaje przerwana, na zewnątrz wycieka paliwo, a do wnętrza dostaje się powietrze. Czy można temu zaradzić bez wymiany przewodu?

Problemy u mnie zaczęły się dość niewinnie – opowiada Bartek z Płocka piszący do naszych ekspertów iParts.pl – bo od tego, że silnik pracował nierówno na jałowym biegu. Przyznam, że mocno ten problem zlekceważyłem, bo też i nie bardzo miałem pomysł, co mogło być tego przyczyną. Dalej pojawiło się szarpanie autem podczas przyśpieszania i pojawiające się dosłownie znikąd braki mocy. I to już mnie zaniepokoiło na poważnie, ale zanim zdążyłem zrobić cokolwiek, pojawił się trzeci objaw, czyli poważne problemy z odpaleniem auta. Było tak źle, że mój własny akumulator nie wystarczał i musiałem podpinać się kablami do innego auta. Co było tego przyczyną? Werdykt mechanika mocno mnie zaskoczył, bo ten stwierdził zapowietrzenie układu paliwowego. Teraz ma zrobić przegląd wszystkich elementów po kolei, ale podobno mógłbym uniknąć tego wszystkiego, gdybym w porę użył zwykłego, najtańszego bandaża naprawczego do gumowych węży paliwowych. Czy faktycznie zwykły bandaż byłby tu wystarczającym rozwiązaniem? Czy można tych bandaży używać na dowolne elastyczne przewody paliwowe?

Opisane przez naszego klienta problemy nie mogą dziwić nikogo, kto ma większe doświadczenie zwłaszcza z silnikami Diesla. Te jednostki wprost uwielbiają się zapowietrzać, a przy tym – zdaniem niektórych – zdają się być szczególnie narażone na uszkodzenia przewodów paliwowych. Dlaczego? Jaki rodzaj elastycznych przewodów paliwowych możecie znaleźć w swoich autach i czy uszczelnianie ich specjalnymi bandażami jest dobrym rozwiązaniem?

Rodzaje elastycznych przewodów paliwowych stosowanych w samochodach osobowych i nie tylko. Które z nich mają najniższą żywotność i dlaczego?

Bandaż naprawczy do węży gumowych
Bandaż naprawczy do węży gumowych

Elastyczne przewody paliwowe są niezbędnym elementem każdego układu paliwowego stosowanego w samochodach osobowych poruszających się na co dzień po naszych drogach. Przewody te wykonywane są z różnego typu materiałów, a każdy z nich posiada nieco inną trwałość i odporność na uszkodzenia chemiczne oraz mechaniczne. Najważniejszymi i najpopularniejszymi rodzajami przewodów paliwowych, z jakimi możecie się spotkać, są:

  • przewody paliwowe nylonowe – zwykle jest to twardy, sztywny przewód nylonowy o dużej odporności na uszkodzenia mechaniczne umieszczany dodatkowo w gumowej koszulce;
  • przewody paliwowe teflonowe – mogą to być przewody w oplocie lub bez oplotu, trwałe, bardzo elastyczne i mocne;
  • przewody paliwowe tekalanowe – zwykle grubsze i jednocześnie bardziej miękkie niż przewody teflonowe, ale również bardzo wytrzymałe;
  • przewody paliwowe gumowe – najpopularniejsze, najtańsze i najłatwiej dostępne, odznaczają się jednak największą wrażliwością na temperaturę, uszkodzenia mechaniczne (przetarcia), chemiczne oraz na zwykły upływ czasu.

Powszechność przewodów paliwowych, zwłaszcza w roli tanich zamienników, sprawia, że wiele aut ma problemy ze szczelnością układu paliwowego. W dieslach problem ten zwiększa fakt, iż pracujący silnik wprawia te przewody oraz przylegające do nich części metalowe w nieustanne drgania o bardzo niekorzystnej częstotliwości, które to drgania powodują ocieranie się przewodów o twardsze elementy, co kończy się ich szybkim przetarciem. Na szczęście tak węże gumowe, jak i wszystkie inne elastyczne przewody paliwowe, można szybko uszczelnić i zabezpieczyć specjalnymi bandażami, które likwidują przeciek i powstrzymują przed zapowietrzaniem się układu. Tylko czy na długo?

Bandaże naprawcze do węży gumowych i innych przewodów paliwowych. Jak długo można na nich polegać?

Bandaż do węży gumowych K2 Autoband 3 m x 5 cm
Bandaż do węży gumowych K2 Autoband 3 m x 5 cm

Przy okazji omawiania tematu cementu do układu wydechowego, w naszym poradniku „Czym jest cement do tłumika wydechu? Co różni prawidłowe zastosowanie pasty uszczelniającej układ wydechowy od zwykłego druciarstwa?” zaznaczaliśmy problem, jakim okazało się niewłaściwe zastosowanie pasty uszczelniającej i traktowanie jej nie jako środka doraźnego, ale w roli najtańszego możliwego zamiennika nowego elementu wydechu. Z bandażami naprawczymi do przewodów paliwowych mogłoby być podobnie, ale na szczęście kierowcy raczej rzadko decydują się na podobne rozwiązania. Z jakiegoś względu ci sami, którzy potrafią jeździć z zacementowanym tłumikiem przez kilka miesięcy, w przypadku uszkodzenia przewodu paliwowego starają się bardzo szybko wymienić go na nowy, nawet jeśli uszczelnienie go bandażem przyniosło dobre rezultaty. Dlaczego tak się dzieje?

Prawdopodobnie sekret tkwi w konsekwencjach. O ile dziurawy wydech na pozór jest jedynie uciążliwy i po zaklejeniu go pastą uszczelniająca można odwlec jego wymianę nawet o kilka miesięcy, o tyle w przypadku rozszczelnienia układu paliwowego sprawa wygląda poważniej. Bo tu nie chodzi wyłącznie o to, że paliwo wycieka i ktoś ponosi z tego powodu straty. Zdarza się wręcz, że właśnie w dieslach żadnego wycieku nie ma, gdyż podciśnienie wytwarzane przez układ nie pozwala paliwu wyciekać, za to zasysa powietrze z zewnątrz. A skoro zasysa powietrze, więc cały układ jest zapowietrzony, co przynosi efekty opisane przez naszego klienta. Nawet w autach benzynowych, gdzie raczej nie dochodzi do zapowietrzenia układu po rozszczelnieniu się przewodu paliwowego, taki przetarty lub sparciały wąż to spory problem. Niczym niezwykłym będą bowiem kolejne błędy wyskakujące w komputerze pokładowym i problemy z ustaleniem przez sterownik prawidłowej proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli więc w Waszym aucie któryś z przewodów paliwowych ulegnie uszkodzeniu, możecie go – jak najbardziej – zabezpieczyć bandażem naprawczym, ale wyłącznie tymczasowo. Uszkodzony przewód należy wymienić na nowy jak najprędzej, co jest o tyle proste, że w naszym sklepie znajdziecie dobrej klasy zamiennik oryginalnego przewodu w naprawdę dobrej cenie.