Części VW Golf

Volkswagen Golf

"Samochód dla ludu", bo tak w wolnym tłumaczeniu interpretuje się nazwę niemieckiej marki samochodowej Volkswagen, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych obecnie na całym świecie koncernów motoryzacyjnych. Obecnie koncern VW jest właścicielem m.in. marek Audi, Skody, Bentleya, Bugatti, Porsche oraz Lamborghini.

Niemiecki koncern VW ma na swoim koncie wiele udanych projektów samochodowych. Wystarczy wymienić m.in. niezwykle popularny do dziś VW Passat, kultowy już VW Garbus czy też niezwykle praktyczny model Transporter. Jednak szczególnie jeden model koncernu zapisał się na stałe w historii światowej motoryzacji. VW Golf po raz pierwszy pojawił się na drogach w 1974 roku, jako auto osobowe klasy kompakt. Termin Golf został zapożyczony od nazwy prądu morskiego Golfstrom, a sam samochód zastąpił produkowany od 1938 roku model Garbus. VW Golf to obecnie jeden z najlepiej sprzedających się samochodów w historii motoryzacji.

VW Golf II (1983-1992)

VW Golf II

Druga generacja Golfa pojawiła się w 1983 roku. Tym razem za projekt nowej wersji Golfa odpowiedzialny był Herbert Schafer. W samochodzie zwiększono rozstaw osi oraz długość całej bryły auta. Dwa lata później pojawiła się usportowiona wersja GTI wyposażona w szesnastozaworową benzynową jednostkę napędową o pojemności 1.8 i mocy 139 KM, a w 1986 roku pojawiła się wersja Syncro posiadająca napęd na cztery koła.

Kolejne lata to okres szeregu zmian wizerunkowych samochodu. Części VW Golf, jakie poddano modernizacji, to m.in. przednie szyby boczne, zderzaki czy też atrapa chłodnicy. Niemieccy inżynierowie poszli o krok dalej i zaproponowali klientom uterenowioną wersję Golf Country, która jednak nie znalazła szerszego zainteresowania wśród kupujących. Produkcję II-generacji Golfa zakończono w 1992 roku. Łącznie wyprodukowano około 6,3 miliona sztuk tej wersji Volkswagena. II-generacja Golfa zdobyła trzecie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1984.

Części VW Golf 2

VW Golf IV (1997-2003)

VW Golf IV

Za projekt nowej wersji Golfa IV odpowiedzialny został Hartmut Warkus. Ta generacja VW była wyznacznikiem nowych standardów jakościowych w tym segmencie aut. Golf IV otrzymał m.in. w pełni ocynkowane nadwozie z 12-letnią gwarancją jakości. W 1998 roku wprowadzono system ESC oraz asystenta hamulców, co znacząco zwiększyło bezpieczeństwo podczas jazdy Golfem, a rok później pojawiła się wersja z 6-biegową skrzynią biegów.

W 2002 roku niemiecki koncern zaprezentował model Golfa z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI, wyposażony dodatkowo w seryjne kurtyny powietrza. W tym samym roku pojawił się kultowy do dziś model R32 osiągający prędkość 250 km/h. W 2003 roku do użytku weszła precyzyjna dwusprzęgłowa przekładnia DSG, a rok później świat poznał limitowaną wersję Golfa W12 z silnikiem benzynowym o pojemności 6 l i ogromnej mocy 600 KM. Potwór ten był w stanie rozwinąć prędkość dochodzącą do 340 km/h.

Czwarta generacja Golfa sprzedała się w ilości 4,9miliona egzemplarzy, a sam model zajął drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1998.

Części VW Golf 4

VW Golf I (1974-1983)

VW Golf I

Koncepcja pierwszej generacji VW Golfa narodziła się pod koniec lat 60-tych XX wieku. Założeniem konstruktorów było zbudowanie małego samochodu kompaktowego z przednim napędem i jednostką napędową umieszczoną z przodu pojazdu. Przygotowanie projektu powierzono w 1967 roku włoskiej firmie Ital Design, na której czele stał Giorgetto Giugiaro. Produkcja ruszyła w 1974 roku w fabryce w Wolfsburgu i początkowo były to modele 3 i 5-drzwiowe w wersji hatchback z silnikami benzynowymi 1.1 o mocy 50 KM.

W 1976 roku zaprezentowano sportową wersję Golfa GTI oraz wprowadzono wersję silnika wysokoprężnego o pojemności 1.5 o mocy 50 KM. W tym samym roku wyprodukowano milionowy egzemplarz Golfa I-generacji, a trzy lata później liczba ta sięgnęła poziomu trzech milionów samochodów. W 1980 roku VW Golf przeszedł niewielki zewnętrzny face lifting. Niektóre części VW Golf 1 poddane zostały modernizacji, stając się odzwierciedleniem postępu oraz wyznaczając nowe trendy motoryzacyjne w tamtym czasie. Pierwsza generacja Golfa została sprzedana w ilości 6,72 milionów sztuk.

VW Golf był sprzedawany również pod innymi nazwami, m.in. jako Rabbit, Caribe, CitiGolf czy też VW Cabriolet. Samochód oferowano, jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz 2-drzwiowy kabriolet.

Części VW Golf 1

VW Golf V (2003-2008)

VW Golf V

W tej wersji Golfa po raz pierwszy dostępne były boczne poduszki powietrzne umieszczone z tyłu. Zwiększono o 35 proc. sztywność skrętną nadwozia, co wpłynęło na lepszą stabilność całej konstrukcji. Wiele części Volkswagen Golf V-generacji otrzymał zupełnie nowych, w tym m.in. czterowahaczową oś tylną, 7-biegową skrzynię DSG, reflektory bi-ksenonowe, czujniki deszczu, panoramiczny dach oraz nową benzynową jednostkę napędową z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem, którą montowano w wersji GTI od 2004 roku.

Lata produkcji V-generacji Golfa obfitowały w nowe warianty oferowanego nadwozia. Pojawił się np. Golf Plus, CrossGolf, nowa wersja Varianta oraz Golf BlueMotion. Piąta generacja Golfa odnotowała sprzedaż na poziomie 3,2 miliona egzemplarzy i zajęła 3 miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2004.

Części VW Golf 5

VW Golf III (1991-1999)

VW Golf III

Golf III przez wielu ekspertów i kierowców uważany jest za najbrzydszą stylistycznie wersję Golfa, jednak pod względem technologicznym deklasował poprzednie generacje VW. Golf III to pierwsza wersja wyposażona w czołowe poduszki powietrzne (w 1996 r. boczne poduszki powietrzne), a sama konstrukcja samochodu zwiększała bezpieczeństwo pasażerów w przypadku kolizji drogowej.

W III-generacji Golfa po raz pierwszy zamontowano sześciocylindrowy motor VR6 o pojemności 2.8 l i mocy 174 KM wspomagany automatycznym sprzęgłem, funkcją Start-Stop oraz tempomatem. Kilka lat później zwiększono pojemność tej jednostki do 2.9 l, co dało moc 190 KM. W 1993 roku wprowadzono pierwszy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa TDI, a w 1996 roku zaczęto seryjny montaż systemu ABS. Do 1997 roku wyprodukowano łącznie 4,9 miliona sztuk III-generacji Golfa. W 1992 roku Golf III zwyciężył w plebiscycie na Europejski Samochód Roku.

Części VW Golf 3

VW Golf VI (2008-2012)

VW Golf VI

Kolejna odsłona Golfa przyniosła nowe rozwiązania jeszcze bardziej zwiększające bezpieczeństwo użytkowników. Projekt szóstej wersji Golfa został przygotowany przez włoskiego stylistę Waltera de Silve. Konstrukcja samochodu została zespawana laserowo, co pozwoliło jej uzyskać maksymalną liczbę pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP. W szerokiej ofercie poduszek powietrznych znalazło się kolejne rozwiązanie, tym razem chroniące kolana.

Zmodernizowano również jednostki napędowe, a przede wszystkim silniki TDI, w których pompowtryskiwacze zastąpiono systemem Common Rail, co przełożyło się na lepszą dynamikę auta oraz mniejsze zużycie paliwa. Nowe systemy i części VW Golf 6, to m.in. automatyczne sterowanie światłami Light Assist, diodowe światła tylne, regulacja tłumienia DCC czy też asystent podjazdu.

W 2009 roku Golf VI zdobył trzecie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku oraz otrzymał prestiżowy tytuł World Car of the Year.

Części VW Golf 6

VW Golf VII (2012-2020)

VW Golf VII

Golf VII zaprezentowano we wrześniu 2012 roku w Berlinie oraz na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Samochód oparto na tej samej płycie podłogowej MQB, co np. Audi A3 III, Seat Leon III czy też Skoda Octavia III. Zwiększyła się tym samym przestrzeń w kabinie auta oraz pojemność bagażnika. Długość samochodu zwiększyła się o 5,6 cm. Jest również szerszy o 1,3 cm oraz posiada większy rozstaw osi o 5,9 cm. Równocześnie obniżono nadwozie o 2,8 cm, co znacznie poprawiło walory aerodynamiczne samochodu. Nowe części VW Golf, jakie zamontowano w najbogatszej wersji samochodu, wywindowały ten model do jednego z najlepiej wyposażonych aut w swojej klasie (m.in. 5-calowy ekran dotykowy, hamulec wielokolizyjny, XDS, elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Autohold, system Start-Stop, itp.).

Podstawowa wersja Golfa VII posiada silnik 1.2 o mocy 85 KM, który spala około 5 l benzyny na 100 km. W 2013 roku pojawiła się wersja zasilana gazem ziemnym o nazwie TGI BlueMotion, a także najbardziej oszczędna odmiana tego modelu, a mianowicie Golf 1.6 TDI BlueMotion o mocy 110 KM, który na jednym tankowaniu jest w stanie pokonać dystans 1560 km. Również w tym samym roku pojawiła się najmocniejsza wersja Golfa oznaczona literką „R”, wyposażona w silnik 2.0 TSI o mocy 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm. W 2014 roku niemiecki koncern zaprezentował uterenowiony model Golf Alltrack zbudowany na wersji kombi z napędem 4x4 4motion oraz sprzęgłem Haldex.

Niemiecki koncern przygotował również bogatą gamę silników wysokoprężnych z czterema zaworami na cylinder oraz z bezpośrednim wtryskiem. Jednostki mają moc 105 KM oraz 150 KM.

VW Golf VII-generacji to bardzo udana konstrukcja, o czym świadczy tytuł World Car of the Year 2013.

Części VW Golf 7

VW Golf VIII (od 2019)

VW Golf VIII pojawił się po raz pierwszy na międzynarodowej arenie motoryzacyjnej 24 października 2019 roku. Pierwotnie prezentacja tego modelu była zaplanowana na czerwiec 2019 roku, jednak w wyniku technicznych komplikacji (m.in. wadliwy system multimedialny) premiera auta odbyła się kilka miesięcy później.

Ósme wcielenie Golfa zbudowano od podstaw, wykorzystując w tym celu nową platformę MQB, na której bazują również inne kompaktowe modele koncernu Volkswagena. VW Golf 8 stał się dłuższy i zyskał większy rozstaw osi, zachowując jednocześnie ewolucyjny kierunek rozwojowy w zakresie stylistyki zewnętrznej nadwozia. W samochodzie zamontowano węższe reflektory, a także poddano liftingowi logo producenta. VW Golf 8 generacji urósł o 3 cm, na szerokość o 1 cm, a rozstaw osi zwiększył się do 262 cm.

Coraz popularniejsza obecnie cyfryzacja aut, że Golf na dobre wkroczył w erę niemal całkowitego zredukowania fizycznych przycisków na rzecz dotykowych ekranów i paneli, za pośrednictwem których możliwa jest obsługa praktycznie wszystkich systemów samochodu. VW Golf ósmej generacji otrzymał pokaźny arsenał systemów wspomagających kierowcę i nowoczesne silniki z turbodoładowaniem, w tym również wersje mikro hybrydowe. Pod względem wykończenia wnętrza, Volkswagen znacznie zbliżył się do modeli klasy Premium. Oferowane wersje wyposażeniowe to: Golf, Life, Style, R-Line, GTI, R, GTE, GTD oraz GTI CLUBSPORT.

Części VW Golf 8