W przypadku sprzęgła najczęściej nie ma konieczności wykorzystywania jakiegoś specjalnego preparatu, ponieważ zazwyczaj w zupełności wystarczy płyn hamulcowy. Najczęstszym problemem takiego płynu jest jego napowietrzenie, które upośledza działanie całego układu. Zjawisko to wymaga interwencji technicznej, polegającej na ręcznym odpowietrzaniu sprzęgła.
Jakie są typowe awarie sprzęgła hydraulicznego?
Do najczęstszych usterek można na pewno zaliczyć wyciekający olej hydrauliczny z układu, nieszczelności tłoczka ściskającego płyn hydrauliczny do sprzęgła, a także zbyt niskie ciśnienie płynu w układzie. Takie usterki wywołują zazwyczaj utrudnioną zmianą biegów, brak powrotu pedału sprzęgła po jego wciśnięciu oraz nietypowe stuki w układzie napędowym samochodu. Tego typu problemy powinny zostać jak najszybciej zdiagnozowane w serwisie i usunięte.
Co ile należy wymieniać płyn w sprzęgle?
Zużyty płyn ma wpływ na poprawne działanie sprzęgła. W samochodach, w których sprzęgło pracuje na wspólnym obwodzie z układem hamulcowym, płyn hamulcowy należy wymieniać co 2 lata. Tutaj najważniejsza jest higroskopijność płynu, czyli jego chłonność wody, która obniża efektywność działania cieczy, przez co płyn staje się bardziej ściśliwy.
Ile kosztuje płyn hydrauliczny do sprzęgła?
Dobrej jakości płyn do sprzęgła hydraulicznego kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złoty. Sprawdzenie poziomu, jakości i ewentualna wymiana płynu hydraulicznego do sprzęgła jest jedną z czynności, która powinna być wykonywana podczas okresowego serwisowania samochodu. Taką kontrolę zaleca się wykonywać przynajmniej co 20 tys. km.
Jaką rolę odgrywa pompa sprzęgła?
W układzie wysprzęglającym najważniejszą rolę odgrywa pompa sprzęgła i wysprzęglik. Na skutek załączenia pedału sprzęgła wewnątrz pompy przesuwa się tłok, który wytwarza odpowiednie ciśnienie hydrauliczne. Dzięki temu znajdujący się w przewodach hydraulicznych płyn przepływa przez przewody hydrauliczne i wprawia wysprzęglik w ruch, wywołując przesunięcie tłoka i uruchomienie dźwigienki. Ta z kolei odciąga docisk od tarczy sprzęgła za pomocą sprężyny talerzowej. W tym momencie bieg może zostać zmieniony. Przy uszkodzonej pompie zazwyczaj dochodzi do trudności ze zmianą biegów (zwykle biegu pierwszego i biegu wstecznego), co jest wynikiem utrudnionego wysprzęglania. Awaria układu hydraulicznego objawia się to również powolnym „powrotem” pedału do pozycji wyjściowej.