Osłona / obudowa paska rozrządu

Każde zerwanie paska czy łańcucha rozrządu prowadzi najczęściej do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. Niepozorny na pierwszy rzut oka pasek rozrządu to w zasadzie jeden z najważniejszych elementów całego silnika, który umożliwia przeniesienie napędu z wału korbowego na wałek rozrządu, a także odpowiada za właściwą synchronizację obu tych podzespołów. Czy pasek i jego elementy wymagają ochrony? Zdecydowanie tak! Służy do tego osłona rozrządu, która ma tylko jedno zadanie – chronić i wydłużyć żywotność rozrządu samochodu.

Osłona paska rozrządu w samochodzie

Rozrząd samochodowy steruje najważniejszymi elementami jednostki napędowej, w tym m.in. zaworami, które z kolei odpowiadają za prawidłowy przepływ mieszanki paliwowo-powietrznej przez cylindry oraz późniejsze ich opróżnianie z gazów spalinowych. Z uwagi na zaawansowane systemy oraz trudne warunki pracy, elementy rozrządu, w tym przede wszystkim pasek rozrządu jest narażony na liczne uszkodzenia, co istotnie wpływa na jego żywotność.

Osłona paska rozrządu chroni napęd paska przed m.in. niekorzystnym oddziaływaniem substancji chemicznych (np. olej silnikowy, chłodziwo, paliwo) oraz niepożądanych przedmiotów, mogących się dostać do układu i doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń. Bardzo często przyczyną awarii paska rozrządu są nieszczelności jednostki napędowej oraz wycieki przede wszystkim oleju silnikowego. Osłona rozrządu niweluje ryzyko ich wystąpienia. Pamiętajmy, że wszelkie zanieczyszczenie olejem lub chłodziwem prowadzi do gromadzenia się brudu i wszelkich zanieczyszczeń na kołach zębatych, co prowadzi do ich szybszego zużycia, a także intensywniejszej degradacji samego paska rozrządu. Brak osłony rozrządu może spowodować również problemy z niewspółpłaszczyznowością. Ubijanie się żwiru lub innych ciał obcych w rowkach koła pasowego może doprowadzić do wypychania paska z koła pasowego, a to z kolei wpłynie na trwałość materiału i w konsekwencji do awarii paska rozrządu. Może dojść również do nierównomiernego zużycia zębów, większego nacisku na pasek oraz pojawienia się nadmiernego i uciążliwego hałasu.

Obudowa rozrządu zapobiega uderzaniu w cały mechanizm wszelkiego rodzaju ciał obcych. Osłona rozrządu jest zazwyczaj wykonana z plastiku. Słabą stroną tego materiału jest to, że może pęknąć podczas montażu. Warto więc podczas instalacji robić to z wyczuciem oraz odpowiednim momentem obrotowym dokręcania. Z kolei niewłaściwy montaż osłony rozrządu może sprawić, że będzie ona dotykała paska podczas pracy, co również nie jest wskazane.

Popularni producenci osłony paska rozrządu

  • Fast
  • Malo
  • Topran
  • MC
  • SWAG
  • STC
  • Borsehung

Sklep iParts.pl to najlepsza cena przy jednoczesnej wysokiej jakości dostępnych części samochodowych. Mamy wytrzymałe osłony rozrządu do każdej współczesnej konstrukcji silnikowej. Wystarczy, że wybierzesz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podasz wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Zapraszamy po tanie osłony rozrządu dostarczane przez renomowanych producentów elementów osprzętu silnikowego. Wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalna obsługę, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Osłona paska rozrządu BIRTH
Osłona paska rozrządu ORIGINAL IMPERIUM
Osłona paska rozrządu VEMA
Osłona paska rozrządu Metalcaucho
Osłona paska rozrządu AKRON-MALÒ
Osłona paska rozrządu VAICO
Osłona paska rozrządu TRICLO
Osłona paska rozrządu TOPRAN

FAQ

Czy można jeździć bez osłony paska rozrządu?

Osłona rozrządu pełni bardzo istotną rolę w kontekście zabezpieczenia całego układu przed uszkodzeniem. Dzięki osłonie rozrządu nie musimy się martwić, że nasz pasek będzie narażony na zabrudzenia, które mogą skutecznie skrócić jego żywot. Dotyczy to również wszelkich elementów oraz ciał obcych, przez które może dojść do nagłego uszkodzenia lub nawet zerwania paska, a w efekcie, poważnej usterki jednostki napędowej. Należy więc za wszelką cenę unikać jazdy bez osłony lub z uszkodzoną osłoną rozrządu w swoim samochodzie.

Dlaczego osłona paska rozrządu jest tak ważna?

Osłona rozrządu chroni cały układ przed zanieczyszczeniem, dostaniem się do środka potencjalnie niebezpiecznych elementów, a także skutecznie wydłuża żywotność całego układu. Warto pamiętać, że osłona rozrządu musi być zamontowana w odpowiedni sposób, czyli nie dotykać pracującego paska oraz żadnych innych elementów układu. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia rozrządu, co z kolei często kończy się całkowitym zniszczeniem jednostki napędowej.

Ile kosztuje nowa osłona paska rozrządu?

Ceny nowych osłon pasków rozrządu zaczynają się od kilkudziesięciu, a kończą nawet na kilkuset złotych. Kwota jest zależna od wielu parametrów, w tym materiału, z którego jest wykonany element, stopnia jego skomplikowania, wersji oraz modelu samochodu, do której jest dedykowany, a także od producenta danej części. W ofercie sklepu internetowego iParts.pl znajdziecie Państwo części, które pochodzą od znanych i renomowanych dostawców, a dla klientów dostępne są w bardzo korzystnych cenach.

Kiedy należy wymienić osłonę paska rozrządu?

Osłonę paska rozrządu powinno się wymieniać wtedy, kiedy dochodzi do jej uszkodzenia. Kwalifikuje się ona do wymiany np. w przypadku jej popękania, czy też jakiegokolwiek innego uszkodzenia mechanicznego. Osłony nie powinno się naprawiać, regenerować lub montować niesprawnego elementu w samochodzie. Jeśli tylko zauważymy usterkę, natychmiast powinniśmy znaleźć i zamontować nową część. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko wystąpienia usterek układu rozrządu w naszym samochodzie.

Jak dobrać osłonę paska rozrządu do swojego samochodu?

Dobierając odpowiedni produkt do swojego auta, powinniśmy zwrócić uwagę na wersję oraz oznaczenie danej jednostki napędowej. Zdarza się, że silniki o tych samych pojemnościach, lecz różnych oznaczeniach, mogą mieć zróżnicowane niektóre elementy obudowy czy osprzętu silnika. Wybierając nową część, warto więc zadbać o to, by dobrać produkt nie tylko pod kątem modelu pojazdu czy pojemności silnika, ale również z uwzględnieniem symbolu danej jednostki.