Niektórzy blacharze spawają na zakładkę bez felca. Jest to oczywiście szybsza metoda, która nie wymaga precyzyjnego ciecia w celu spasowania szczeliny, jednak należy później powstały uskok wyrównać dość znaczną ilością szpachlówki. Innym skutecznym i popularnym sposobem jest metoda doczołowa, która wielu specjalistów uważa za najbardziej słuszną podczas napraw blacharskich, przede wszystkim z uwagi na stosunkowo małą konieczność szpachlowania.
Przed spawaniem należy dokładnie oczyścić miejsca szlifierką z tarczą listkową, w których będzie spoina. Jest to istotne dla zachowania prawidłowości spoiny z odpowiednim przetopem. Reperaturkę przed spawaniem warto zamocować za pomocą szczypiec w kilku miejscach, a następnie przyłapać ją migomatem. Podczas łapania spawem pierwszych punktów trzeba jak najdokładniej ustawić blachy tak, aby tworzyły jedną płaszczyznę. Końcowy etap całej operacji to szlif spawu za pomocą szlifierki kątowej.
Jak profesjonalnie naprawić wgnieciony błotnik?
Wgnieciony błotnik można naprawić np. metodami PDR (Paintless Dent Repair), dzięki którym po wyrównaniu powierzchni błotnika nie będzie konieczne jego lakierowanie. Do takich metod zalicza się m.in. masowanie blachy oraz metodę na klej. Pierwsza wymaga demontażu błotnika, w przypadku drugiej nie ma takiej potrzeby.
Naprawa metodą PDR polega na prostowaniu wgnieceń karoserii, korzystając w tym celu z podatności metalu na odkształcenia. Uszkodzenia karoserii samochodowej mogą być usuwane poprzez np. wypychanie powadzone od wewnętrznej strony elementu przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi.
Ile kosztuje naprawa błotnika?
Koszt wymiany błotnika waha się w granicach od 50 do 300 zł w zależności od modelu auta, a także skomplikowania i czasu pracy. Średni koszt usługi to około 130 zł. Ponadto do całkowitej ceny realizacji usługi należy doliczyć ewentualny koszt zakupu części zamiennych.
Ceny naprawy pojedynczych elementów blacharskich najczęściej waha się pomiędzy 100 a 300 złotych. Przykładowo, za polerowanie karoserii zapłacimy zazwyczaj od 300 do 500 złotych. Musimy pamiętać, że ceny usług blacharskich są często uzależnione od konieczności zakupu części wymiennych oraz materiałów pomocniczych.
Czy można samodzielnie usunąć wgniecenie w samochodzie?
Istnieje kilka sposobów na domowe pozbycie się niewielkich defektów karoserii. Najczęściej wgniecenia „wyciąga się”, najpierw nanosząc na odtłuszczoną i oczyszczoną powierzchnię specjalny klej, a następnie doczepiając urządzenie, które prostuje blachę. Po wszystkim należy jeszcze usunąć klej specjalnym zmywaczem. Na rynku dostępne są całe zestawy do przeprowadzania takich operacji blacharskich.
Ceny zestawów zaczynają się zazwyczaj od stu kilkudziesięciu złotych, a kończą nawet w okolicach tysiąca złotych za zestaw. Te droższe to narzędzia przeznaczone przede wszystkim dla specjalistów. Jeżeli chodzi o wielkość wgnieceń, które można w ten sposób usunąć, to wszystko zależy od wielkości tzw. grzybka, który wyciąga wgniotkę. Można je kupić w różnych rozmiarach. My jednak zalecamy, aby przy dużej szkodzie udać się do profesjonalnego warsztatu blacharskiego.
Jak pozbyć się rdzy z błotnika?
Operacja usunięcia rdzy z większości elementów blacharskich składa się zazwyczaj z trzech etapów - z usuwania korozji, wypełniania ubytków oraz lakierowania.
Ponieważ rdzę należy usuwać mechanicznie, należy zabezpieczyć całą przylegającą do błotnika powierzchnię przed przypadkowym uszkodzeniem. Rdzę najlepiej usuwać specjalną nakładką na wiertarkę do usuwania rdzy i lakieru. Miejsca, które są przerdzewiałe wyjątkowo głęboko lub wręcz na wylot, wyciąć i wstawić w ich miejsce odpowiednio dopasowane reperaturki. Dopiero na tak odczyszczoną i przygotowaną powierzchnię można nałożyć odrdzewiacz, a także zabezpieczyć ją powłoką antykorozyjną. Po wszystkim błotnik należy polakierować i wypolerować.
Istniej również inny, szybszy sposób – zakup zamiennika, czyli zdobycie identycznego błotnika dedykowanego do danego modelu samochodu.