Części Nissan Primera

Nissan Primera P11 (1996–2002)

Nissan Primera IIDruga generacja Nissana Primera, pod fabrycznym oznaczeniem P11, pojawiła się na europejskim rynku w 1996 roku. Samochód trafił do sprzedaży w wersji 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego liftbacka oraz 5-drzwiowego kombi. Stylistycznie Nissan Primera nabrał nieco więcej wyrazistości, jednak o żadnej designerskiej finezji nie mogło być mowy.

We wnętrzu samochodu niewiele się zmieniło. Użyte materiały wykończeniowe oraz części w Nissan Primera były poprawnej jakości, jednak po japońskim koncernie można było się spodziewać czegoś lepszego. Samochód, w zależności od wersji, oferował od 430 do 1650 litrów pojemności załadunkowej bagażnika. W 1999 roku Primerę poddano modernizacji. Przeprojektowano m.in. zderzaki i reflektory, a także dodano kilka dodatkowych funkcji.

W ofercie silnikowej Nissana Primera znalazły się 4 jednostki benzynowe – 1.8 DOHC o mocy 130 KM, 2.0 DOHC o mocy 146 KM, a także silnik 2.0 o mocy 150 i 190 KM. W gamie jednostek napędowych znalazł się również jeden turbodiesel o pojemności 2.0 i mocy 90 KM. Co znamienne, Primera z tą właśnie jednostką wysokoprężną była najchętniej wybierana przez polskich kierowców. Napęd na przednią oś był przekazywany za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowej przekładni automatycznej.

Wadą Nissana Primery P11 było zawieszenie, a właściwie szybko zużywające się końcówki drążków kierowniczych oraz łączniki stabilizatora. Problemem, jak to zazwyczaj w Nissanie, była instalacja elektryczna, wycieraczki, a także czujniki systemu ABS.  Zaletą Nissana Primera było przestronne i w miarę komfortowe wnętrze, niezłe wyposażenie oraz wytrzymałe jednostki benzynowe, które lubiły współpracę z instalacją LPG. Na plus trzeba również zaliczyć dobre właściwości jezdne oraz ergonomię całej konstrukcji.

Części Nissan Primera 2:

Nissan Primera

Nissan Primera, jako samochód osobowy klasy średniej (segment D), zadebiutował na rynku w 1990 roku. Auto produkowane do 2007 roku zastąpiło długowiecznego Nissana Bluebirda, znanego również jako Auster lub Stanza. Nissan Primera sprzedawany był w wersji 4-drzwiowej sedan, 5=drzwiowej liftback oraz 5-drzwiowej kombi. Samochód zdobył dość dużą popularność wśród kupujących. Już w pierwszym roku produkcji Nissan Primera zajął drugie miejsce w prestiżowym plebiscycie Samochód Roku 1990. Przez 17 lat produkcji powstały 3 generacje tego modelu.

Nissan Primera P10 (1990–1998)

Nissan Primera IPierwsza generacja Nissana Primera otrzymała oznaczenie fabryczne P10. Samochód pojawił się na rynku motoryzacyjnym w 1990 roku początkowo jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowy liftback. Dopiero nieco później zaprezentowano również 5-drzwiowe nadwozie kombi (W10). Nissan Primera, w zależności od rynku, był także sprzedawany m.in. pod nazwą Nissan Avenir, Avenir Cargo czy też Nissan Expert.

Primara, już na pierwszy rzut oka, znacznie odróżniała się od swojego poprzednika – Nissana Bluebirda. Samochód otrzymał dynamiczne i opływowe linie, co, jak na tamte czasy, było dość odważnym posunięciem. Jednak atrakcyjna i ciekawa stylistyka auta spodobała się odbiorcom, wpływając tym samym na wzrost wyników sprzedaży. Wnętrze Nissana nie było zbyt wyszukane, jednak zaprojektowano je w poprawny sposób. Wykorzystane materiały oraz części w Nissan Primera I były, niestety, niskiej jakości, a ich spasowanie pozostawiało dużo do życzenia. Wadą wnętrza Nissana było także kiepskie wyciszenie całej kabiny, a także mało wydajny układ wentylacji oraz ogrzewania. Na plus można zapisać na pewno świetną widoczność z wnętrza samochodu oraz bardzo wygodne fotele.

Pod maską Nissana Primera znalazły się silniki benzynowe o pojemności od 1.6 do 2.0 litra i mocy od 90 do 150 KM w wersji GT. W ofercie jednostek wysokoprężnych znalazły się dwa silniki 2.0 D o mocy 75 KM oraz motor 2.0 TD o mocy KM. Napęd przedni lub AWD był obsługiwany przez 5-biegową skrzynię manualną lub 4-stopniową przekładnię automatyczną.

Nissan Primera P10 była dość udaną i poprawną konstrukcją, która mogła się podobać dzięki atrakcyjnej stylistyce i solidności. Primera w swojej klasie była samochodem na pewno niezawodnym i praktycznie bezawaryjnym. Wadą auta była powłoka antykorozyjna bardzo słabej jakości oraz układ elektryczny. Na plus auta można zaliczyć mało skomplikowane i wytrzymałe zawieszenie, które dobrze sobie radziło nawet na polskich, dziurawych drogach.

Części Nissan Primera 1:

Nissan Primera P12 (2001–2007)

Nissan Primera IIIGeneracja P12 Nissana zadebiutowała na rynku w 2001 roku. Auto, podobnie jak w poprzednich wersjach, było oferowane jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz 5-drzwiowe kombi. Trzecia generacja Nissana Primera była produkowana do 2008 roku. Do dziś japoński koncern nie zdecydował się na kontynuację tej serii samochodów.

Model P12 całkowicie różnił się od swoich poprzedników, zrywając z nudą i sztampową linią nadwozia. Stylistycznie charakteryzował się dynamicznymi, ostrymi i futurystycznymi liniami. Atrakcyjny wygląd nowej Primery zdecydowanie przypadł do gustu kierowcom, co przełożyło się na niezły wynik sprzedażowy tego auta. We wnętrzu Nissana dało się poczuć powiew świeżości oraz pomysłowość projektantów. Użyte materiały oraz części w Nissan Primera III były nareszcie dobrej jakości i odpowiednio spasowane. Całość prezentowała się naprawdę nieźle. Zapomniano jednak o właściwym wyciszeniu kabiny pasażerskiej oraz o zapewnieniu skutecznego działania układu wentylacji i ogrzewania. Jak zwykle, samochód zapewniał świetną widoczność we wszystkie strony oraz bardzo wygodne, dobrze wyprofilowane fotele.

Jako siłę napędową Nissana Primera, zaproponowano silniki benzynowe DOHC o pojemności od 1.6 do 2.5 litra i mocy od 109 do 170 KM. W ofercie znalazły się także jednostki wysokoprężne dCi oraz DDTi o pojemności od 1.9 do 2.2 litra i mocy od 120 do 139 KM. Przedni napęd modelu P12 obsługiwała 5-biegowa skrzynia manualna, 6-stopniowa przekładnia automatyczna lub bezstopniowa skrzynia CVT.

Zawieszenie Nissana już nie było tak dobre, jak w poprzednich generacjach. Oczywiście, układ radził sobie bez problemu z wszelkimi nierównościami na drodze, jednak było to okupione bardzo szybkim zużywaniem się wielu podzespołów. Dodatkowo pojawiały się luzy w układzie kierowniczym oraz przecieki przekładni kierowniczej. Na niekorzyść Primery przemawiała również słaba powłoka antykorozyjna. Mocną stroną Nissana było na pewno wnętrze, atrakcyjna stylistyka nadwozia oraz stosunkowo trwałe jednostki napędowe.

Części Nissan Primera 3: