Części Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero III (1999–2006)

Mitsubishi Pajero IIITrzecia wersja Mitsubishi Pajero o oznaczeniu fabrycznym V60 pojawiła się w 1999 roku jako 3- i 5-drzwiowy SUV. Na niektórych światowych rynkach Pajero III-generacji pojawiło się dopiero w roku 2000 lub 2001. Stylistycznie nowe Mitsubishi nawiązywał do swojego poprzednika. Karoseria nabrała bardziej obłych i muskularnych kształtów.

Dużo zmieniła się we wnętrzu samochodu. Kokpit zyskał na jakości. Zastosowane materiały oraz części w Mitsubishi Pajero 3 były bardzo dobrej jakości, co zapewniało podróżującym wysoki komfort, a nawet namiastkę luksusu. Samochód zapewniał sporo miejsca, szczególnie z przodu. Na tylnej kanapie pasażerowie mogli mieć problem z miejscem na nagi. Wynikało to przede wszystkim z konstrukcji płyty podłogowej auta. Dużym plusem Pajero była oferowana przestrzeń bagażowa. Samochód w normalnych rozmiarach bagażnika zapewniał 1000 litrów pojemności. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta zwiększała się do 2050 litrów pojemności.

Mitsubishi zaproponowało dość bogatą paletę jednostek napędowych, jednak dostępność do niektórych silników zależała od konkretnego regionu dystrybucji auta. Najmniejsza oferowana jednostka to 2.5-litrowy turbodiesel o mocy 115 i 136 KM. Ten silnik był dostępny m.in. w Polsce. Ponadto w Pajero montowano np. 2.8-litrowy motor wysokoprężny 4M40, który generował od 125 do 140 KM, a także 3.2-litrowy silnik turbodoładowany  o mocy 165 KM. Oferowano również jednostki benzynowe V6 o pojemności 3.0 l i mocy 195 KM. W Europie dostępne były odmiany o mocy 177 KM. Pojawiły się także silniki 3.5 l o mocy 203 KM i momencie obrotowym 318 Nm oraz motor V6 3.8 l o mocy 234 KM i 339 Nm.

Z silnikami współpracowały 5-biegowa skrzynia manualna lub 4- i 5-stopniowa przekładnia automatyczna. W Pajero funkcjonował napęd Super Select, czyli ten sam układ, który pojawił się w drugiej generacji Mitsubishi.

Części Mitsubishi Pajero 3:

Mitsubishi Pajero I (1982–1991)

Mitsubishi Pajero IPierwsza generacja Mitsubishi Pajero o oznaczeniu L040 pojawiła się w 1981 roku podczas salonu samochodowego w Tokio, jednak pierwszy prototyp samochodu pojawił się już w 1973 roku. Pajero był dostępny jako 3- i 5-drzwiowy SUV. Sylwetka auta była kanciasta o wyraźnych liniach nadwozia. Wnętrze zapewniało wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych osób. Mitsubishi montowało w Pajero silniki wysokoprężne o pojemności od 2.3 do 2.6 litra, a także jednostki benzynowe o pojemności od 2.6 do 3.0 litra. Największym mankamentem całej japońskiej konstrukcji była szybo postępująca korozja. Produkcję Mitsubishi Pajero I zakończono w 1991 roku.

Części Mitsubishi Pajero 1:

Mitsubishi Pajero II (1991–1999)

Mitsubishi Pajero IINowe Pajero o oznaczeniu fabrycznym V20 zadebiutowało w 1991 roku. Druga generacja Mitsubishi była produkowana w Japonii, Wenezueli, Indiach oraz na Filipinach. Już seria pilotażowa Pajero wypuszczona rok przed oficjalną premierą sprzedała się w ilości 3 tys. egzemplarzy. Mitsubishi Pajero II, podobnie jak pierwsza generacja, było sprzedawane jako 3- i 5-drzwiowe auto terenowe.

Pajero II, pomimo niektórych podobieństw do pierwszej wersji auta, był całkiem nową konstrukcją. Samochód oferowany był w kilku rodzajach nadwozi – Metal Top (krótki i długi), Soft Top (krótki) oraz Junior (krótki). Krótsza wersja 3-drzwiowa otrzymała większy o 70 mm rozstaw osi, natomiast wersja dłuższa 5-drzwiowa urosła o 30 mm. Zwiększenie konstrukcji Pajero pozwoliło uzyskać jeszcze więcej miejsca w środku. Pasażerowie podróżujący tym autem mogli czuć się naprawdę komfortowo, jak na tamte czasy oraz terenową charakterystykę samochodu. W kokpicie było dość przyjemnie. Zastosowane materiały wykończeniowe oraz części Mitsubishi Pajero 2 były niezłej jakości, choć do ideału jeszcze dużo im brakowało. Deska rozdzielcza, mimo swej prostoty, zapewniała intuicyjną i w pełni funkcjonalną obsługę.

W Pajero II-generacji najmocniejszym silnikiem benzynowym był motor V6 o pojemności 3.0 l i mocy 150 KM, który mógł współpracować zarówno z 4-biegową skrzynią automatyczną, jak i 5-stopniową przekładnią manualną. W 1994 roku wprowadzono jednostkę benzynową V6 o pojemności 3.5 l i mocy 208 KM z tymi samymi skrzyniami biegów. Na niektórych rynkach oferowano silnik GDI V6 o pojemności 3.5 l i mocy 245 KM. W Polsce oferowano tylko jedną jednostkę napędową – 4-cylindrowy silnik 4D56 o pojemności 2.5 l i mocy 99 KM z momentem obrotowym 242 Nm.

W niektórych modelach Pajero II wykorzystywano napęd na wszystkie koła Super Select 2, który składał się z centralnego mechanizmu różnicowego oraz sprzęgła wiskotycznego. Kierowca mógł wybierać z kilku trybów jazdy, które mógł załączać bez konieczności zatrzymywania auta.

Mocną stroną Mitsubishi Pajero 2 była jego legendarna już wytrzymałość. Minusem konstrukcji były paliwożerne jednostki benzynowe, dlatego też najczęściej kierowcy wybierali wersje z silnikami wysokoprężnymi. Pajero II-generacji przez cały okres produkcji wyprodukowano blisko 1,4 mln egzemplarzy.

Części Mitsubishi Pajero 2:

Mitsubishi Pajero IV (2006–2018)

Mitsubishi Pajero IVNajnowsza generacja Mitsubishi Pajero V80 pojawiła się w 2006 roku podczas trwała paryskich targów samochodowych. Tradycyjnie samochód sprzedawano jako 3- i 5-drzwiowy SUV. Pajero IV zmieniło się niewiele w porównaniu do 3-generacji auta. Co ciekawe, o wyglądzie nowego Mitsubishi w dużej części zdecydowali kierowcy z całego świata, którzy zostali poproszenie o wypełnienie specjalnej ankiety przed wypuszczeniem najnowszej generacji samochodu.

Nadwozie Pajero nadal charakteryzuje się muskularnym wyglądem, zwłaszcza w okolicach błotników. Przednie reflektory oraz ustawienie przedniej szyby nie wiele się zmieniły. Z tyłu drzwi bagażnika otwierają się na boki, a na ich zewnętrznej stronie zamontowano koło zapasowe. Masywność samochodu jest widoczna nie tylko gołym okiem, ale również na papierze. Masa własna samochodu przekracza 2 tony.

Wewnątrz Pajero jest komfortowo i nowocześnie. Użyte przez producenta materiały oraz części w Mitsubishi Pajero 4 są naprawdę dobrej jakości i odpowiednio spasowane. Zaproponowano dwie podstawowe wersje wyposażenia samochodu – Invite oraz Instyle. W standardzie montowano m.in. system ABS z EBD, blokadę tylnego mechanizmu różnicowego, przednie poduszki powietrzne, boczne poduszki oraz kurtyny gazowe czy też automatyczną klimatyzację. Mankamentem wnętrza Pajero są słabo trzymające na boki fotele. Na plus można zaliczyć na pewno mnóstwo miejsca w środku.

Mitsubishi Pajero IV sprzedawano z trzema jednostkami napędowymi – jednym dieslem oraz dwoma benzyniakami. Jednostka wysokoprężna to motor 4M41 o pojemności 3.2 l i początkowej mocy 160 lub 170 KM. Obecnie ten silnik generuje 200 KM. W ofercie silników benzynowych znalazł się motor 3.8 o mocy 250 KM. Na niektórych rynkach dostępny był również3-litrowy silnik benzynowy o mocy 220 KM.

Nie da się ukryć, że Mitsubishi Pajero to obecnie jeden z najlepszych samochodów terenowych dostępnych na rynku. Nie bez przyczyny Pajero brał wielokrotnie udział w morderczym Rajdzie Dakar.

Części Mitsubishi Pajero 4: