Części Ford Focus

Ford Focus

Ford Focus to jedna z najlepszych i najbardziej udanych konstrukcji amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego Ford Motor Company. Świadczy o tym między innymi fakt, że jest to jeden z najlepiej sprzedających się modeli tej marki. Focus to przedstawiciel niższej klasy średniej (segment C). Samochód zadebiutował w 1998 roku, jako następca leciwego już Forda Escorta.

Wypuszczenie na rynek Focusa okazało się strzałem w dziesiątkę. Samochód nie tylko okazał się sukcesem na rynku amerykańskim, ale przez pewien czas był najchętniej kupowanym autem na całym świecie. Sprzedano go do tej pory w grubo ponad 10 mln egzemplarzy. Sama konstrukcja została również doceniona przez ekspertów światowego rynku motoryzacyjnego, którzy wielokrotnie nagradzali Focusa, przyznając mu m.in. prestiżowy tytuł Samochodu Roku. Ford Focus jest produkowany do dziś dnia, a jego czwarta generacja została zaprezentowana w 2018 roku w Genewie.

Ford Focus IV (2018)

Ford Focus 4Następcą Focusa trójki został zaprezentowany 10 kwietnia 2018 roku Ford Focus IV-generacji, ponownie zaprojektowany przez Martina Smitha. Sylwetka nowej wersji auta wpisuje się w dotychczasowy nurt designerski amerykańskiego koncernu.

Focus IV dostępny jest w wersji hatchback, kombi oraz sedan. Dodatkowo przygotowano kilka innych wersji Focusa, jak np. sportowe odmiany ST i RS, a także do sprzedaży ma wejść model Vignale stylizowany na crossoverze Active.  Focus IV ma kilka charakterystycznych cech stylistycznych, a mianowicie poziome tylne lampy, zmniejszone reflektory przednie oraz większy grill chłodnicy, przez co sylwetka auta nabrała bardziej agresywniejszego wyglądu.

W salonowej sprzedaży w Polsce Ford Focus IV jest dostępny od drugiej połowy 2018 roku.

Części Ford Focus 4:

Ford Focus I (1998-2004)

Ford Focus IPierwsza generacja Focusa pojawiła się w 1998 roku i przez pewien czas była produkowana równolegle z ostatnią wersją Forda Escorta. Focus był oferowany w 3- i 5-drzwiowej wersji hatchback, jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. W Stanach Zjednoczonych Ford Focus był sprzedawany, jako ZX3, ZX4 i ZX5 (cyfra oznaczała liczbę drzwi w nadwoziu auta).

Roboczo konstrukcja samochodu nosiła nazwę CW170. Popularna w tamtym okresie stylistyka, związana z nurtem New Edge, znalazła również swoje odbicie w designie pierwszego Focusa. Sylwetka samochodu nabrała dynamicznego i jednocześnie eleganckiego wyglądu, ostre kształty bryły nadawały jej charakteru.

Focus I-generacji został wyposażony w niezależne, wielopunktowe tylne zawieszenie Control Blade, posiadające płaski wahacz ustalający. Jak na owe czasy było to rewolucyjne rozwiązanie, o którym konkurencja mogła tylko pomarzyć. Dzięki Control Blade samochód doskonale pokonywał zakręty, zachowując przy tym pełen komfort podróżowania na co dzień.

Po przeprowadzonym w 2001 roku face liftingu i zastosowaniu nowych podzespołów oraz części Ford Focus zyskał większą funkcjonalność oraz podniósł swoje bezpieczeństwo. Samochód otrzymał nowe zintegrowane z kierunkowskazami reflektory przednie oraz tylne lampy, a także zmodyfikowane zderzaki. Opcjonalnie do wyposażenia wnętrza dodano nawigacje satelitarną oraz zmieniarkę płyt CD. Oferowano blisko 17 wersji wyposażenia Forda Focus I. W standardzie montowano m.in. elektryczne szyby przednie, radio, poduszkę powietrzną dla kierowcy, wspomaganie kierownicy czy też centralny zamek.

Pierwsza generacja Focusa posiadała bogatą ofertę silnikową. Proponowano 6 jednostek benzynowych, od najsłabszej Zetec-SE 1.4 o mocy 75 KM, do najmocniejszego motoru Duratec-RS o mocy 215 KM i momencie obrotowym 310 Nm. W palecie silników wysokoprężnych znajdowały się dwa diesle 1.8 TDDi oraz TDCi. Oferowane silniki były wspomagane 5-biegowymi skrzyniami biegów (IB5, IB5+, MTX-75) oraz czterostopniową przekładnią automatyczną.

Produkcja pierwszego Focusa zakończyła się w 2004 roku i niewątpliwie był to sukces sprzedażowy na całym świecie. W 1999 roku Ford Focus I został wybrany Samochodem Roku.

Części Ford Focus 1:

Ford Focus II (2004-2011)

Ford Focus 2Nowego Focusa zbudowano na identycznej platformie, co Volvo S40, V50, C70 oraz Mazdę 3. Debiut Forda II-generacji przypadł na 2004 rok na Paris Motor Show. Projekt nowego Forda przygotował Murat Guler, jednak stylistycznie Focus II był jedynie hybrydą poprzedniej wersji wzbogaconą nielicznymi, nowymi rozwiązaniami. To właśnie za zachowawczość podczas projektowania Focusa krytykowano Forda.

Focusa II-generacji proponowano w wersji hatchback, sedan oraz kombi. W 2006 roku wprowadzono również odmianę coupe-cabrio z elektrycznie otwieranym hardtopem, której projektantem zostało słynne włoskie studio stylistyczne – Pininfarina.

W 2007 roku samochód poddano face liftingowi według nowego nurtu stylistycznego – Kinetic Design. Poprzez zastosowanie nowych podzespołów i części Ford Focus II zyskał zmodyfikowane przednie reflektory, przeprojektowane tylne lampy, nową osłonę chłodnicy, nowocześniejsze wskaźniki deski rozdzielczej oraz panel klimatyzacji. Dla lepszej widoczności podczas jazdy samochód wyposażono w reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów (AFS). W testach zderzeniowych EuroNCAP Ford Focus II zdobył maksymalną ilość pięciu gwiazdek za bezpieczeństwo dorosłych oraz 4 gwiazdki w kategorii bezpieczeństwa dzieci.

W gamie dostępnych jednostek napędowych niewiele się zmieniło. Królowały silniki benzynowe o pojemności od 1.4 do 2.0 litra. Oferta motorów wysokoprężnych składała się z trzech wariantów – 1.6, 1.8 oraz 2.0 Duratorq TDCi. Ford wypuścił również najmocniejszą wersję swojego Focusa o symbolu ST, do którego włożono doładowany 2.5-litrowy, benzynowy silnik 5-cylindrowy o mocy 228 KM. Jednak nie była to jeszcze najmocniejsza odmiana tego samochodu. W 2008 roku na rynku motoryzacyjnym zadrżało, gdy pojawił się Ford Focus RS. Sercem tego monstrum był doładowany, 5-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 305 KM. Jak na samochód niższej klasy średniej, był to imponujący model auta, który od razu zdobył rzesze swoich fanów. Sukces Forda Focusa RS był na tyle duży, że w 2010 roku wypuszczono limitowaną serię 500 egzemplarzy modelu RS 500 z doładowanym silnikiem 2.5 o mocy 350 KM.

Produkcja Forda Focusa II zakończyła się w 2010 roku, a sam projekt okazał się kolejnym sukcesem amerykańskiego koncernu, szczególnie po liftingu samochodu.

Części Ford Focus 2:

Ford Focus III (2010-2018)

Ford Focus 3Nowego Focus III ponownie zaprojektowano w myśl idei Kinetic Design i choć sylwetką nawiązywał on do swojego poprzednika, to przód i tył samochodu zyskał całkiem nowe oblicze. Auto zaprezentowano w 2010 roku na North American International Auto Show, a za projekt Focusa III głównie odpowiedzialny Martin Smith.

Samochód powstał na bazie przeprojektowanej płyty podłogowej używanej w pierwszej i drugiej generacji Focusa. Zawieszenie ponownie oparto na sprawdzonym rozwiązaniu Control Blade. Całość napędza bogata gama silników benzynowych, z których najbardziej chwalonym przez producenta jest ekonomiczny, doładowany motor 1.6 EcoBoost o mocy 150 KM. Odnośnie silników diesla, Ford przygotował dla klientów 5 wariantów tych jednostek - dwa silniki TDCi 1.6 o mocy 95 KM i 115 KM, a także trzy 2-litrowe motory TDCi o mocy 115 KM, 140 KM oraz 163 KM. Oferowano również silnik elektryczny o mocy 145 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Dostępne wersje silnikowe proponowano z trzema wariantami przekładni – 6-stopniową i 5-stopniową skrzynią manualna, a także 6-stopniowym automatem PowerShift.

W 2015 roku koncern Forda zaprezentował model Focus RS z turbodoładowanym silnikiem 2.3 EcoBoost o mocy 350 KM, wyposażonym w system 4x4 Ford Performance All-Wheel-Drive.

Dzięki zastosowaniu wielu nowych systemów i części Ford Focus III w wyposażeniu opcjonalnym oferuje m.in. 3,5-calowy wyświetlacz, radioodtwarzacz CD/mp3, 6 głośników, gniazdo USB/iPOD czy też zestaw głośnomówiący Bluetooth.

Produkcję Forda Focusa III zakończono w 2018 roku. To kolejna generacja samochodu, która podbiła światowe rynki motoryzacyjne. W 2012 roku Focus III-generacji zajął trzecie miejsce w plebiscycie Europejski Samochód Roku.

Części Ford Focus 3: