Części Fiat Punto

Fiat Punto II (1999–2010)

Fiat Punto IIDokładnie w stulecie istnienia włoskiej marki Fiat zaprezentowano drugą generację modelu Punto. Jego premiera miała miejsce w 1999 roku podczas genewskich targów samochodowych. Samochód produkowano jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz 3-drzwiowy van. Punto II niektóre części odziedziczyło z poprzedniej generacji, w tym również część jednostek napędowych, płytę podłogową oraz zawieszenie.

Modyfikacjom poddano nadwozie Fiata. Łagodne, zaokrąglone linie zastąpiono bardziej wyrazistymi krawędziami. Z przodu pojawiły się początkowo niewielkie światła wraz z kierunkowskazami (w 2003 roku zmieniono je na dużo większe). Z tyłu pozostano przy zespolonych reflektorach wpasowanych w tylne słupki. Niestety, zmiany stylistyczne nadwozia pogorszyły nieco widoczność z kokpitu auta, szczególnie do tyłu. Zwiększyła się natomiast ilość miejsca w środku. Zastosowano dobrej jakości materiały oraz części w Fiacie Punto II, czego dowodem są o wiele wygodniejsze fotele niż w Punto I. Poprawiono również zawieszenie, w którym z przodu znalazły się kolumny MacPhersona, natomiast z tyłu zamontowano belkę skrętną, co znacząco wpłynęło na lepszy komfort podróżowania. Włoski producent zaproponował swoim klientom 9 wersji wyposażenia (Abarth, Actual, Cult, GO, HGT, SX, Sport, S1600 oraz Sound).

W gamie silnikowej Fiata Punto II znalazły się jednostki benzynowe 1.2 8V o mocy 60 KM, 1.2 16V o mocy 80 KM, 1.4 16V o mocy 95 KM oraz 1.8 16V HGT o mocy 131 KM, a także jednostki wysokoprężne 1.3 16V Multijet o mocy 69 KM, 1.9 D 8V o mocy 60 KM, 1.9 JTD 8V o mocy 80 i 86 KM oraz jednostka 1.9 Multijet 8V o mocy 101 KM. Napęd na przednią oś był przenoszony za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej, 5-stopniowej przekładni półautomatycznej (Dualogic), 6- i 7-biegowej skrzyni półautomatycznej (Speedgear) lub bezstopniowej przekładni CVT.

Punto II odznaczało się dużą ilością miejsca oraz ergonomią w kokpicie, a także dużą niezawodnością jednostek napędowych. Polepszono również ochronę antykorozyjną w całym samochodzie. Pogorszyła się natomiast widoczność w aucie. Fiat Punto konkurował na rynku m.in. z Citroenem C3, Fordem Fiesta, Hondą Jazz, Oplem Corsa, Nissanem Micrą czy też Renault Clio.

Części Fiat Punto 2:

Sprawdź ofertę części do różnych modeli Fiata Punto

Fiat Punto Evo (2010–2011)

Fiat Punto Evo po raz pierwszy został oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku. Wprowadzona do sprzedaży w 2010 roku czwarta generacja Fiata, była pod tą nazwą produkowana do 2012 roku, kiedy to włoski koncern wprowadził wersję poliftingową i powrócił do nazwy Punto.

Fiat Punto czwartej generacji nie został radykalnie zmodyfikowany, a rozwiązania techniczne (m.in. ta sama płyta podłogowa) zapożyczono z poprzedniej generacji modelu. Samochód sprzedawano w wersji 3- i 5-drzwiowej. Oznaczenie „Evo” w nazwie samochodu miało, według Fiata, odnosić się do technologicznego zaawansowania tego modelu.

W stosunku do modelu Grande Punto, Fiat Punto IV zyskał zupełnie nowy przód. Przeprojektowano m.in. przednie i tylne reflektory, zderzaki oraz atrapę chłodnicy. Zastosowano także nowy wzór deski rozdzielczej, która otrzymała nowe zegary. Zmieniono również siedzenia oraz oprzyrządowanie, a także wprowadzono nowe jednostki napędowe spełniające obowiązujące wówczas normy emisji spalin Euro 5.

W 2010 roku wprowadzono do sprzedaży usportowioną wersję Fiata pod nazwą Abarth Punto Evo, którą napędzał 165-konny silnik wykonany w technologii MultiAir. Dostępna była także wzmocniona wersja (EsseEsse) z silnikiem o mocy 180 KM.

Fiat Punto 4 oferował wersje wyposażeniowe: Fresh, Active, Estiva, Estiva Blue&Me, Dynamic, Emotion oraz Energy. Standardowe wyposażenie samochodu obejmowało m.in. 3 poduszki powietrzne, system ABS, elektryczne sterowanie szyb przednich, komputer pokładowy oraz wspomaganie kierownicy.

Części Fiat Punto Evo:

Fiat Punto

Fiat Punto (wł. kropka, punkt) pojawił się na rynku motoryzacyjnym w 1993 roku, jako następca cenionego i popularnego wśród kierowców modelu Uno. Punto, będące przedstawicielem samochodów osobowych segmentu B, odniosło jeszcze większy sukces komercyjny niż poprzednik. Auto jest do dziś najlepiej sprzedającym się samochodem w swojej klasie w Europie. Podczas okresu produkcji Punto sprzedano blisko 9 mln egzemplarzy tego samochodu. Włoskie auto było oferowane również jako Grande Punto oraz Punto Evo. Fiat Punto był wielokrotnie doceniany i nagradzany, w tym m.in. otrzymał prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1995.

Fiat Punto I (1993–1999)

Fiat Punto IPunto po raz pierwszy zaprezentowano w 1993 roku. Włoski koncern Fiat zbudował następcę modelu Uno na tej samej płycie podłogowej, co Lancię Ypsilon oraz Fiata Barchettę. Za projekt stylistyczny Fiata Punto odpowiedzialny był Giorgetto Giugiaro. Samochód oferowano w wersji hatchback (3- i 5-drzwiowy) oraz jako kabriolet, który zaprojektowało włoskie przedsiębiorstwo Bertone, budujące samochody seryjne oraz koncepcyjne.

To, co wyróżnia Fiata Punto, to na pewno charakterystyczne tylne światła zespolone, które zamontowano w tylnych słupkach nadwozia. Ogólna sylwetka Punto nawiązywała do modelu Uno, jednak była o wiele bardziej nowoczesna i zaokrąglona. Również wnętrze bardzo się zmieniło w porównaniu z Fiatem Uno. Zastosowane materiały oraz części Fiata Punto zostały wykonane z większą niż u poprzednika starannością oraz w o wiele lepszej jakości. Samochód oferował kierowcy wygodną pozycję za kierownicą, a zamontowane fotele były dość obszerne i zapewniały przyjemną podróż. Z tyłu nie brakowało miejsca nad głowami pasażerów, jednak pewien deficyt przestrzeni pojawiał się w miejscu nóg, zwłaszcza jeżeli kierowca lub osoba siedząca z przodu odsunęła swój fotel maksymalnie do tyłu. Producent zaoferował aż 15 wersji wyposażenia swojego samochodu (S, SX, HSD, ED, EL, ELX, Cult, Selecta, Sole, Star, Stile, Team, Sporting, GT, GO).

Pod maską Fiata Punto I znalazło się 6 jednostek benzynowych: 1.1 Fire SPI o mocy 54 KM, 1.2 Fire SPI o mocy 60 KM, 1.2 Fire MPI o mocy 73 KM, 1.2 16V Fire MPI o mocy 86 KM, 1.6 SOHC MPI o mocy 90 KM oraz jednostka 1.4 Turbo SOHC o mocy 136 KM, a także jednostki wysokoprężne: 1.7 D o mocy 57 KM oraz 1.7 TD o mocach 64, 72 i 82 KM. Przedni napęd Punto był obsługiwany przez 5- i 6-biegową skrzynię manualną lub bezstopniową przekładnię CVT.

Plusami Fiata Punto I były niewątpliwie spora przestrzeń pasażerska, jak na ta klasę samochodów, dobra widoczność z kokpitu, niezły komfort podróżowania oraz wytrzymałe jednostki napędowe. Do wad można zaliczyć słabe skrzynie biegów, kiepskie wyciszenie wnętrza oraz podatność samochodu na korozję.

Części Fiat Punto 1:

Fiat Grande Punto III (2005–2009)

Fiat Punto IIIPo dwóch generacjach Fiata Punto włoski koncern samochodowy zdecydował się w 2005 roku na zmianę nazwy swojego auta na Grande Punto. Nowy samochód można sklasyfikować jako trzecią generację Punto, a zmiana nazwy Fiata miała podkreślić, że nowe Punto zyskało o wiele większe gabaryty w porównaniu z poprzednimi modelami tej serii. Fiat Grande Punto zostało po raz pierwszy zaprezentowane w 2005 roku podczas salonu samochodowego w Turynie. Projektantem nowej odsłony tego miejskiego auta został ponownie Giorgetto Giugiaro.

Grande Punto stało się dłuższe od Punto II o 23 cm, a rozstaw osi zwiększył się o 50 mm. Samochód zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co m.in. Opel Corsa IV. Grande Punto oferowano jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan, który nazwano Linea. Cechą charakterystyczną Fiata Grande Punto były przednie światła nawiązujące do niektórych modeli słynnej marki sportowej Maserati, a także zespolone reflektory tylne zamontowane w tylnych słupkach nadwozia.

We wnętrzu Grande Punto zmieści się 5 dorosłych osób, dla których przygotowano wygodne, dobrze wyprofilowane fotele. O ile miejsca na nogi jest wystarczająco, o tyle wyższe osoby z tyłu mogą mieć problem z małą ilością miejsca nad głowami. Użyte materiały oraz części w Fiat Grande Punto były niezłej jakości i dobrze spasowane. Przykładem może być ciekawie zaprojektowana deska rozdzielcza. Mankamentem wpływającym na komfort podróżowania było zawieszenie, które szybko ulegało zużyciu. Szczególnie nietrwałe okazywały się amortyzatory, łączniki stabilizatorów oraz kolumny MacPhersona. Producent zaoferował odbiorcom 7 wersji wyposażenia samochodu (Fresh, Active, Energy, Dynamic, Emotion, Sport, Estiva Blue&Me).

Pod maską Grande Punto instalowano jednostki benzynowe 1.2 8V o mocy 65 KM, 1.4 8V o mocy 77 KM, 1.4 16V Starjet o mocy 95 KM oraz 1.4 16V T-Jet o mocy 120 KM, a także jednostki wysokoprężne 1.3 16V Multijet o mocy 75 i 90 KM, 1.6 16V Multijet o mocy 120 KM, 1.9 8V Multijet o mocy 120 i 130 KM. Przedni napęd Grande Punto był obsługiwany przez 5- i 6-biegową skrzynię manualną lub 5-stopniową przekładnię półautomatyczną.

W 2009 roku przeprowadzono face lifting Grande Punto. Podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano nową odsłonę samochodu, który nazwano Punto Evo. W porównaniu z modelem Grande Punto wersja Evo otrzymała całkiem nowy przód, a więc modyfikacjom poddano m.in. przednie i tylne lampy, zderzaki czy też atrapę chłodnicy. Zmieniono również wnętrze auta, a przede wszystkim deskę rozdzielczą.

W 2011 roku pokazano na frankfurckich targach samochodowych zmodernizowaną wersję modelu Punto Evo. Samochód zyskał nieformalną nazwę Fiat Punto 2012. Produkcję modelu Punto zakończono w 2018. Włoski koncern Fiat nie przedstawił żadnego następcy tego samochodu.

Części Fiat Punto 3:

Fiat Punto 2012 (2012–2018)

Fiat Punto 2012 został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku.

Fiat Punto 2012 to zmodernizowana wersja czwartej generacji tego modelu. Mimo że jest to jedynie wersja po faceliftingu, a nie piąta generacja samochodu, to należy zwrócić uwagę na powrót do oryginalnej nazwy auta. Ostatni raz nazwa „Punto” pojawiła się w 2005 roku, przy okazji produkcji drugiej generacji Fiata. W latach późniejszych samochód nosił nazwę Grande Punto i Punto Evo.

Tak naprawdę Fiat Punto czwartej generacji jest zmodernizowanym modelem Punto Evo i jednocześnie trzecią wersją modelu Grande Punto. Zmodernizowano w nim m.in. pas przedni oraz jednostki napędowe. W 2014 roku gamę silnikową wzbogacono o mocniejszą wersję silnika 0.9 TwinAir, która oferowała 105 KM (zamiast 85).

W 2017 roku Fiat Punto IV przeszedł ponowny test bezpieczeństwa, który wykonała organizacja Euro NCAP. Samochód otrzymał wówczas najgorszy wynik w historii – 0 gwiazdek. Co ciekawsze, praktycznie ten sam samochód przed dwunastoma laty otrzymał 5 gwiazdek w tym samym teście. Wynik 0 gwiazdek mógł być pokłosiem m.in. braku bocznych poduszek powietrznych i nowoczesnych systemów bezpieczeństwa w podstawowej wersji samochodu. Ochronę dorosłych pasażerów, dzieci i pieszych oceniono tylko na dwie gwiazdki w pięciostopniowej skali.

Fiat Punto 4 dostępny był w czterech podstawowych wersjach wyposażenia: Fresh, Estiva, Easy oraz Lounge. Oferowano również specjalne warianty pod nazwą: Easy+, TwinAir, Jet Black II oraz Young.

Standardowa wersja Fresh zapewniała m.in. dwie poduszki powietrzne, systemy ABS, EBD i BAS, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie, kolumnę kierowniczą z regulacją w dwóch płaszczyznach, światła do jazdy dziennej i elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive.

Części Fiat Punto 2012: