Części Audi A3

Audi A3 II 8P (2003–2013)

Audi A3 IIDruga generacja Audi A3 wjechała na motoryzacyjne salony w 2003 roku pod symbolem 8P. Samochód zbudowano na płycie podłogowej PQ35 pochodzącej od koncernu VW. Projektem stylistycznym nowej A-trójki zajął się Gary Telaak. Produkcję rozpoczęto od wypuszczenia na rynek 3-drzwiowej wersji samochodu, a już rok później pojawiła się także 5-drzwiowa wersja, znana pod nazwą Audi A3 Sportback 8P. W 2006 roku zadebiutowała wersja S3 z napędem quattro, a w 2007 roku zaprezentowano Audi A3 w wersji kabriolet.

Druga generacja A3 to kontynuacja doskonałego wykończenia i najnowszych rozwiązań motoryzacyjnych zapakowanych w eleganckie nadwozie ze sportowym zacięciem. Bawarski producent przygotował 4 wersje wyposażenia, ukryte pod tymi samymi nazwami, co w poprzedniej generacji (Ambiente, Ambition, Attraction, S-line). Oczywiście, każdy dostępny model auta można było dodatkowo wyposażyć. Zamontowane materiały, elementy wykończeniowe oraz części w Audi A3 8P były, jak zawsze, najwyższej jakości. W standardzie montowano w samochodzie m.in. komputer pokładowy, stalowe felgi 16-calowe czy też mechanicznie regulowany fotel kierowcy. Za odpowiednią dopłatą można było doposażyć swoje Audi np. w skórzaną tapicerkę, klimatyzację, nawigację, czujniki deszczu, obniżone zawieszenie czy też automatyczną skrzynię biegów.

Pod względem jednostek napędowych druga generacja Audi A3 prezentuje się imponująco. Gamę silników benzynowych otwiera motor 1.4 TFSI generujący 125 KM. Najmocniejsza jednostka benzynowa o pojemności 3.2 l V6 generowała 250 KM. Wśród silników wysokoprężnych znalazły się jednostki 1.6 TDI o mocy 90 i 105 KM, 1.9 TDI o mocy 105 KM, a także motory 2.0 TDI o mocach 140 i 170 KM. Napęd na przednią oś lub na obie osie, w zależności od modelu, był przenoszony za pomocą 5- i 6-stopniowej przekładni manualnej, 6-biegowego automatu lub 6- i 7-stopniowej skrzyni S-tronic.

Audi A3 8P miało najczęściej problemy z wtryskiwaczami, dwumasowym kołem zamachowym oraz turbosprężarkami. Zdarzały się również awarie wentylatora chłodnicy i sprężarki klimatyzacji, a także pojawiały się problemy z trwałością łańcucha rozrządu.

Mocnymi stronami Audi, oprócz precyzyjnego wykończenia i wysokiej jakości materiałów, były m.in. bogate wyposażenie, wytrzymałe zawieszenie, solidne zabezpieczenie antykorozyjne, napęd quattro, doskonałe właściwości jezdne czy też rewelacyjne osiągi.

Części Audi A3 2:

Audi A3 IV 8Y (od 2020)

Kompaktowe Audi A3 to od początku produkcji jeden z najlepiej sprzedających się modeli niemieckiego koncernu. Audi A3 IV 8Y zostało po raz pierwszy zaprezentowane w 2018 roku na Geneva Motor Show.

Samochód został zbudowany na nowej modułowej platformie, dzięki której Audi A3 czwartej generacji stało się nie tylko niższe i szersze, ale i dłuższe. Charakterystycznymi elementami tego auta są duża atrapa chłodnicy, wielokątne, podłużne reflektory i ostre kanty tylnych lamp.

Audi A 3 IV sprzedawano jako 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan. Po raz pierwszy zrezygnowano z 3-drzwiowego hatchbacka. Niedostępny dla kupujących był również kabriolet. A3 posiadało napęd przedni lub quattro. Długość sedana to 4495 mm. Hatchback liczy 4343 mm długości. Audi A3 4 generacji stało się szerokie na 1816 mm i wysokie na 1425 mm (sedan) oraz 1449 mm (hatchback). Rozstaw osi wynosi 2636 mm. Audi planowało wprowadzić także wersję liftback, który miał być bezpośrednim konkurentem m.in. dla modelu BMW serii 2 Gran Coupe.

W Polsce Audi A3 Sportback pojawiło się w 4 wersjach silnikowych – 1.0 TFSI o mocy 110 KM, 1.5 TFSI o mocy 150 KM, 2.0 TDI o mocy 116 KM albo o mocy 150 KM. Za przenoszenie mocy odpowiadała 6-biegowa skrzynia manualna lub 7-stopniowa przekładnia automatyczna S-tronic.

Stopniowo w Audi A3 IV generacji 8Y wprowadzano kolejne jednostki napędowe, w tym również napęd elektryczny i wersje z napędem quattro. Audi A3 Limusine oferowano wyłącznie z silnikiem 1.5 TFSI o mocy 150 KM. Do wyboru w tym zestawie była manualna lub automatyczna skrzynia biegów.

Części Audi A3 4:

Audi A3

Audi A3 zadebiutowało na rynku w 1996 roku jako samochód osobowy grupy premium niższej klasy średniej (segment C). Kompaktowe auto ze stajni bawarskiego producenta to na pewno majstersztyk pod względem precyzji wykonania. Samochód zbudowano na płycie podłogowej Volkswagena, na której bazuje również m.in. kultowy VW Golf. Audi A3 to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych i zarazem jeden z najlepiej sprzedających się modeli niemieckiego koncernu Audi. Kunszt wykonania oraz osiągi auta doceniają nie tylko kierowcy, ale również eksperci światowego rynku motoryzacyjnego. Samochód zdobył m.in. prestiżowy tytuł Auto Trophy 1997 czy też International and South African Car of the Year 2006. Obecnie produkowana jest już trzecia generacja A-trójki.

Audi A3 I 8L (1996–2003)

Audi A3 IPierwsza generacja Audi A3 z oznaczeniem symbolowym 8L pojawiła się na rynku w 1996 roku. Projektantem stylistycznym niemieckiego kompaktu został Dirk van Braeckel. Samochód stał się ikoną i wzorem do naśladowania dla innych marek w tym segmencie aut. Model A3 to przede wszystkim solidność wykonania, innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne i szeroka gama możliwości konfiguracyjnych samochodu.

W pierwszych latach produkcji A3 było dostępne jedynie w wersji 3-drzwiowego hatchbacku. Dopiero w 1999 roku wprowadzono odmianę 5-drzwiową. Niestety, wnętrze nie oferowało zbyt dużo miejsca, szczególnie na tylnej kanapie w okolicach nóg pasażerów. Samochód nadrabiał te braki jakością wykonania. Materiały, elementy wykończeniowe oraz części w Audi A3 I były bardzo dobrej jakości i odpowiednio spasowane. Nic nie trzeszczało, pękało lub odpadało. Niemiecki koncern zaproponował klientom 4 wersje wyposażenia samochodu (Attraction, Ambition, Ambiente oraz S-line).

Audi A3 napędzały silniki benzynowe o pojemności od 1.6 do 1.8 l, które generowały moc od 102 do 224 KM, a także jednostki wysokoprężne 1.9 TDI o mocy od 90 do 130 KM. Współpracowały z nimi 5- i 6-biegowa skrzynia manualna oraz 4- i 5-stopniowa przekładnia automatyczna.

Dużym problemem pod względem komfortu podróżowania w Audi A3 było zawieszenie. Z drugiej jednak strony zapewniało ono świetne prowadzenie samochodu. Trwałość całego układu była na przyzwoitym poziomie, a elementy zużywające się najszybciej w tej konstrukcji to gumki stabilizatorów, sworznie wahaczy czy też silentblocki. Jeżeli chodzi o benzynowe jednostki napędowe, to największą ich bolączką były pompy wodne, natomiast w dieslach awariom ulegały przepływomierze powietrza, dwumasowe koła zamachowe, a także turbosprężarki.

Audi A3 była, jak na tamte czasy, niemal doskonałą konstrukcją, solidnie wykonaną, o awaryjności na przyzwoitym poziomie. Samochód nadal wygląda elegancko, a ergonomia kokpitu kierowcy jest nadal brana przez innych producentów samochodów za wzór do naśladowania.

Części Audi A3 1:

Audi A3 III 8V (2012-2020)

Audi A3 IIITrzecia generacja bardzo popularnego kompaktu bawarskiego producenta pojawiła się na rynku w 2012 roku z oznaczeniem 8V. Samochód został ponownie zbudowany na płycie podłogowej MQB Platform, pochodzącej od koncernu VW, na której powstał również VW Golf VII-generacji. Projektantem najnowszej odsłony Audi A3 8V został Dany Garand.

Produkcję niemieckiego samochodu rozpoczęto od 3-drzwiowej wersji hatchback. Rok później do sprzedaży trafiła 5-drzwiowa wersja nadwoziowa o nazwie Sportback, która charakteryzuje się nieco większym bagażnikiem i sylwetką przypominającą klasyczne kombi. Jak to zazwyczaj bywa, nowa generacja Audi urosła w porównaniu z poprzedniczkami. Zwiększony został m.in. rozstaw osi samochodu o 30 mm. Wnętrze samochodu również uległo metamorfozie, a materiały oraz części w Audi A3 8V są jeszcze lepszej jakości niż w poprzedniej generacji. Poszerzyła się gama wyposażenia standardowego w niemieckim aucie. Kierowca już w wersji podstawowej otrzymuje m.in. pakiet poduszek powietrznych, ABS, ASR, ESP, elektrycznie sterowane szyby i lusterka czy też klimatyzacja manualna. Audi pozostało przy czterech podstawowych wersjach wyposażenia (Ambition, Attraction, Ambiente oraz S-line).

Audi zaproponowało kierowcom ciekawą paletę silnikową. Wśród jednostek benzynowych można wymienić motory 1.2 o mocy 105 KM, 1.4 o mocy 122 KM, 1.4 o mocy 140 KM oraz 1.8 o mocy 180 KM. Dostępne jednostki wysokoprężne to silniki 1.6 o mocy 105 KM oraz 2.0 o mocy 150 KM. Planowane jest również wprowadzenie silnika 2.0 o mocy 184 KM. Audi A3 8V posiada napęd przedni lub quattro, w zależności od modelu. Napęd jest przekazywany poprzez 5- i 6-biegową skrzynię manualną lub 6- i 7-stopniową przekładnię S-tronic.

Audi A3 w odmianie sportowej to model S3, który jest wyposażony w 2-litrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem, który generuje 300 KM i rozpędza samochód do setki w zaledwie 4,8 do 5,5 sekundy, w zależności od zamontowanej skrzyni biegów. W 2013 roku pojawiła się najbardziej oszczędna w gamie niemieckiego koncernu wersja o nazwie Audi A3 Ultra. Ten model auta wyposażono w silnik wysokoprężny 1.6 TDI o mocy 110 KM. Dzięki obniżeniu zawieszenia oraz zmodernizowaniu przełożeń w skrzyni biegów wersja Ultra, według producenta, ma średnio spalać 3,2 l oleju napędowego na 100 km.

Audi A3 8V konkuruje obecnie na rynku m.in. z BMW serii 1, Citroenem DS4, Lexusem CT czy też Peugeotem 308.

Części Audi A3 3: