Volkswagen Polo jest jednym z legendarnych i najbardziej charakterystycznych modeli produkowanych przez niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen AG. Polo obecny jest na rynku od 1975 roku, na który trafił jako bliźniaczy model Audi 50, czyli mały, lekki samochód miejski zaliczany do autosegmentu B (segment małogabarytowych samochodów osobowych przeznaczonych głównie o jazdy po terenie miejskim). Volkswagen Polo bardzo szybko stał się autem niezwykle popularnym nie tylko spośród wszystkich modeli tej marki, ale również z całej swojej klasy. Popularność ta objawia się między innymi w liczbie zakupionych egzemplarzy – do tej pory jest to ponad 14 mln.
Prosta budowa, dobre wykonanie, niska awaryjność i odpowiedni komfort jazy to te cechy Volkswagena Polo, które w głównej mierze zapewniły temu autu nie tylko powodzenie komercyjne, ale i mnóstwo najprzeróżniejszych nagród motoryzacyjnych, na czele z dwoma najważniejszymi, którymi są: tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2010 oraz Światowego Samochodu Roku 2010.
Volkswagen Polo I to pierwsza generacja Volkswagena Polo produkowana w latach 1975-1981. Samochód powstał w odpowiedzi na polecenie zarządu koncernu, aby inżynierowie Volkswagena stworzyli maksymalnie duży samochód, którego masa własna nie będzie przekraczała 700 kg. Otrzymany projekt stał się podstawą do ekspansji marki na rynek samochodów miejskich. Użytkownicy cenili go właśnie za niską wagę i sporą – jak na tę klasę – przestrzeń, a także ze względu na klasyczny i ciekawy design. Co więcej, Volkswagen Polo, choć posiadał nieco uboższe wyposażenie niż jego bliźniaczy model Audi 50, był od niego zdecydowanie tańszy. Ta wewnętrzna konkurencja pomiędzy oboma modelami zakończyła się bardzo szybko, bo już w 1978 roku, całkowitym zwycięstwem Polo i zakończeniem produkcji Audi 50.
Volkswagen Polo II – druga generacja modelu – początkowo był jedynie lekką modyfikacją Volkswagena Polo pierwszej generacji. Wygląd zewnętrzny pozostawał praktycznie bez większych różnic, zmieniły się jedynie jednostki napędowe. Wcześniejsze silniki o pojemności 0.9 l i mocy 40 KM zastąpiły silniki o pojemności 1.1 l lub 1.3 l. Prawdziwa zmiana przyszła dopiero wraz z face liftingiem modelu drugiej generacji w 1990 roku. Auto zmieniło wyraźnie swój wygląd. Przemodelowano niemal całkowicie przód, w tym reflektory, zderzak i atrapę chłodnicy. Zmiany dotknęły także wnętrza samochodu. Jego wykończenie oraz wyposażenie zostało odświeżone i dostosowane do aktualnych trendów i wymogów. Ciekawostką było wprowadzenie wersji usportowionej G40 z silnikiem o mocy aż 116 KM, która przy niskiej wadze auta generowała naprawdę spore przyśpieszenie.
Volkswagen Polo III okazał się tą generacją modelu, która przyniosła ze sobą największe zmiany. Produkowane od 1994 roku auto miało przebudowane nadwozie zaprojektowane zgodnie z zupełnie nową linią stylistyczną. Zmieniono całkowicie przód samochodu, przednie i tylne światła, atrapę chłodnicy. Samochód zatracił klasyczną, nieco toporną estetykę charakterystyczną dla projektów z lat 80-tych na rzecz bardziej opływowych, aerodynamicznych kształtów. Spore zmiany dotknęły także wyposażenia oraz jednostek napędowych. Projektanci zainwestowali w systemy bezpieczeństwa, a silniki stały się bardziej ekonomiczne.
Volkswagen Polo IV produkowany był od roku 2001 na bazie płyty podłogowej, która użyta została również do skonstruowania Audi A2, Seata Ibizy oraz Skody Fabia. Początkowo Volkswagen Polo IV dostępny był jedynie jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, jednak w 2004 roku do sprzedaży trafiła również wersja sedan. Rok wcześniej świat ujrzała ciekawa wersja rekreacyjna o nazwie Polo Fun, a następnie – w tym samym czasie, gdy do sprzedaży trafiał Polo sedan – wersja o nieco sportowym charakterze oznaczana literami GT. Z ciekawszych wersji Volkswagena Polo IV warto również wymienić Cross Polo z 2005 roku, czyli wersję w teorii nieco uterenowioną, a więc wyższą, posiadającą plastikowe nakładki na nadkola i 17-calowe felgi.
Volkswagen Polo V to najbardziej utytułowana generacja Volkswagena Polo. W rok po premierze model ten otrzymał dwa najbardziej prestiżowe tytuły w świecie motoryzacji – tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2010 oraz Światowego Samochodu Roku 2010. O przyznaniu tych wyróżnień zadecydowało kilka czynników, w tym między innymi nowoczesna stylizacja, dobrej jakości konstrukcja i bogate wyposażenie. Należy przy tym zauważyć, że wyposażenie to zostało jeszcze bardziej wzbogacone przy okazji odświeżenia modelu w roku 2014.
Volkswagen Polo VI po raz pierwszy zaprezentowany został w czerwcu 2017 roku podczas targów motoryzacyjnych Frankfurt Motor Show. Pod wieloma względami samochód przypomina swojego poprzednika z szóstej generacji, choć zmianie uległy miedzy innymi światła, zderzaki oraz ogólna linia nadwozia. Zupełnie nowa jest natomiast płyta podłogowa MQB A0, którą wcześniej wykorzystano jedynie do budowy piątej generacji Seata Ibiza.
Powiązania: