Opel Astra to dziecko amerykańskiego koncernu General Motors funkcjonujące pod niemiecką marka Opel. Samochód jest zaliczany do niższej klasy średniej (segment C) i zdobył dużą popularność na świecie, jako auto kompaktowe. Bez wątpienia Astra to duży sukces rynkowy niemieckiej marki. Do dziś sprzedano ponad 12 milionów egzemplarzy tego samochodu.
Opel Astra jest następcą Opla Kadetta. Samochód swą nazwę zawdzięcza firmie Vauxhall, która produkowała pod tą nazwą egzemplarze Opla Kadetta D oraz E od 1979 do 1991 roku. W ciągu wszystkich lat produkcji Opel Astra był oferowany w różnych wersjach nadwozia, a mianowicie, jako hatchback, sedan, kombi, liftback, coupe oraz kabriolet. Na innych rynkach motoryzacyjnych Opla Astrę można było kupić, jako markę Vauxhall, Saturn, Chevrolet, Buick czy też Holden.
Astra F zadebiutowała w 1991 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie nad Menem. Sam projekt stworzenia nowego modelu Opla okazał się jednym z największych w historii marki. Przy pracach z nim związanych zatrudnionych było aż 8 tys. inżynierów i projektantów, a główny ośrodek konstrukcyjny znajdował się w Technicznym Centrum Rozwoju Opla w Russelsheim.
Samochód dostępny był na samym początku produkcji, jako 3-drzwiowy i 5-drzwiowy hatchback. Później wprowadzono 5-drzwiową wersję kombi, 4-drzwiowego sedana oraz 2-drzwiowego kabrioletu (projekt przygotowany przez włoską firmę Bertone). W pierwszych latach produkcji, w wyniku zastosowani niewielkiej ilości innowacyjnych podzespołów i części Opel Astra F nie należał do samochodów, którego wyposażenie rzucałoby na kolana. Jednak z czasem sytuacja ta ulegała dynamicznym zmianom. Już od 1998 roku standardem Astry były m.in. dwie poduszki powietrzne czy też ABS, a opcjonalnie oferowano klimatyzację, immobiliser, elektryczne szyby oraz lusterka, komputer pokładowy czy też podgrzewane fotele przednie.
Dość pokaźna była początkowa gama silników w Astrze F. Oferowano silniki benzynowe 1.4i o mocy 60 KM (do 1996 roku), 1.4Si o mocy 82 KM (do 1996 roku), 1.6i o mocy 71 KM (od 1993 do 1998 roku), 1.6i –o mocy 75 KM, 1.6Si o mocy 101 KM (od 1993 do modernizacji), 1.8i o mocy 90 KM, 1.8 GSi 16V o mocy 125 KM (w wersji GSi), 2.0 GSi o mocy 115 KM oraz 2.0 GSi – 150 KM (do 1996 roku). Dostępne jednostki wysokoprężne to: 1.7 D o mocy 57 KM (do 1992 roku), 1.7 D o mocy 60 KM (od 1992 do modernizacji) oraz 1.7 TDS o mocy 82 KM (od 1993 do 1998 roku). Po przeprowadzonym w 1994 roku liftingu Astry, gama silników została nieco zmodyfikowana.
Opel Astra F odniósł ogromny sukces rynkowy, a kierowcy czekali niecierpliwie na rok 1998, kiedy to zaprezentowano następczynię modelu F.
Opel Astra II oznaczony symbolem G pojawił się na motoryzacyjnych salonach w 1998 roku. Projektanci samochodu skupili się przede wszystkim na innowacyjności wyglądu oraz na bardziej ostrych kształtach karoserii.
Poprzez wprowadzenie dobrej jakości materiałów oraz części Opel Astra II G zyskał znacznie bogatsze i lepszej jakości wyposażenie standardowe. Oferowano m.in. wspomaganie kierownicy, cztery poduszki powietrzne, system ABS i EBD, a także immobilizer. Dodatki opcjonalne to np. manualna lub automatyczna klimatyzacja, elektryczne szyby i lusterka, komputer pokładowy, szyberdach, reflektory ksenonowe, nawigacja satelitarna, skórzana tapicerka czy też tempomat. W Astrze G ferowano ponad 15 dostępnych wersji wyposażenia.
Dostępne były silniki benzynowe od 1.2 16 V o mocy 65 KM do jednostek 2.0 16 V Turbo generujące maksymalnie 200 KM. Silniki diesla to pakiet 6 jednostek – 1.7 8V TD o mocy 68 KM, 1.7 16 V DTI o mocy 75 KM, 1.7 16 V CDTI o mocy 80 KM, a także silniki 2.0 16 V DI o mocy 82 KM, 2.0 16 V DTI o mocy 101 KM oraz 2.2 16 V DTI o mocy 125 KM. Dostępne były również wersje OPC. Pierwsza wersja posiadała silnik 2.0 o mocy 160 KM. W 2001 roku dodano jednostce turbosprężarkę, dzięki której moc silnika wzrosła do 200 KM.
Astra II-generacji oferowała różnorodny wybór wersji nadwoziowych oraz układów napędowych. Niewątpliwie była to udana konstrukcja niemieckiej marki, która idealnie sprawdzała się przede wszystkim, jako samochód rodzinny.
Zaprojektowanie nowej wersji Opla Astry powierzono Friedhelmowi Englerowi. Astrę III H zaprezentowano szerszemu odbiorcy w 2003 roku podczas trwania targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Samochód oferowano w kilku rodzajach nadwozia – jako hatchback,sedan, kombi oraz coupe-cabrio. Astra III powstała na płycie podłogowej Delta, projektu General Motors.
Jako standardowe systemy, podzespoły i części Opel Astra III H oferował m.in. wspomaganie układu kierowniczego, ABS, klimatyzację, 4 poduszki powietrzne czy też elektryczne szyby i lusterka. Dodatkowo można było sobie dokupić np. kurtyny powietrzne, system ESP, układ samopoziomowania, nawigacje satelitarną, komputer pokładowy oraz system Flexorganizer.
W tym modelu Astry zaoferowano bardzo bogatą paletę jednostek napędowych zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Napęd w Astrze H był przenoszony za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej, 5-biegowej skrzyni półautomatycznej lub 4- i 6-biegowej skrzyni automatycznej. Przednie zawieszenie samochodu oparto na kolumnach McPhersona, natomiast tylne posiadało belkę skrętną.
Ogromnym atutem III-generacji Opla Astry jest bez wątpienia oferta silnikowa oraz mało skomplikowane zawieszenie, przez co koszty ewentualnej naprawy nie są duże. Ponadto obszerne i funkcjonalne wnętrze sprzyja długim podróżom, a w miarę dobra fabryczna ochrona antykorozyjna przedłuża żywotność tego samochodu.
Opel, wypuszczając nową generacje Astry, przeskoczył w oznaczeniu alfabetycznym nowego modelu z litery „I” od razu na symbol „J”, ponieważ litera „I” mogła być kojarzona z rzymską jedynką, a tego niemiecki producent chciał uniknąć. Astra J zadebiutowała w 2009 roku na targach we Frankfurcie. Podobnie, jak poprzednia wersja, IV-generacja Opla powstała na platformie Delta General Motors. Projektantem Astry IV jest Uwe Muller. Samochód zyskał uznanie w oczach ekspertów zdobywając w 2010 roku 3 miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku.
Nowa wersja Opla Astry jest produkowana w Niemczech, Polsce, Wielkiej Brytanii oraz Rosji. Samochód jest oferowany w wersji hatchback, sedan oraz kombi. Samochód zyskał większe rozmiary nadwozia i tym samym stał się jednym z największych aut kompaktowych na rynku. Wnętrze samochodu jest w stanie pomieścić nawet bardzo wysokich pasażerów. Dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań i części Opel Astra IV J oferuje o wiele bardziej funkcjonalne i przyjazne wnętrze od swoich poprzedników. Użyto materiałów bardzo dobrej jakości, które zapewniają komfortowe podróżowanie nawet na dalekich trasach. Standardowe wyposażenie, to m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, system ABS z EBD oraz ESP czy też elektryczne szyby i lusterka.
W gamie jednostek napędowych warto zwrócić uwagę na silnik benzynowy 1.4 EcoFLEX o mocy 87 KM oraz 116-konny motor 1.6. Dostępne są również jednostki turbodoładowane – 1.4 o mocy 120 KM oraz mocarna 1.6 o mocy 180 KM. Nie można również zapomnieć o wersji OPC wyposażonej w 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 280 KM i momencie obrotowym rzędu 400 Nm. W przypadku diesli, w ofercie znajdują się m.in.: silniki 1.3 o mocy 95 KM, 1.7 o mocy 110 KM, 1.7 CDTI o mocy 125 KM, 1.7 CDTI EcoFLEX o mocy 130 KM oraz najmocniejszy turbodiesel 2.0 generujący 165 KM.
Opel Astra IV J jest nadal bardzo chętnie kupowanym samochodem kompaktowym w Europie. W 2009 roku Astra J otrzymała tytuł „Złotej Kierownicy” w kategorii samochodu klasy kompakt.
Najnowsza generacja Opla Astry V K zadebiutowała w 2015 roku we Frankfurcie nad Menem. Samochód powstał na nowej płycie podłogowej GM Delta D2XX, tej samej, co np. Chevrolet Cruze oraz Volt. Już w rok po pojawieniu się na rynku Astra K zdobyła prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku.
Piąta generacja Opla jest dostępna w czterech podstawowych wersjach wyposażenia (Essentia, Enjoy, Dynamic oraz Elite). Dzięki zastosowaniu wielu nowych systemów oraz części Opel Astra V K oferuje dość bogate wyposażenie standardowe (m.in. klimatyzacja, światła do jazdy dziennej LED, elektryczne szyby i lusterka, aktywne wspomaganie kierownicy, ABS, ESP, HSA i wiele innych). Liczba dostępnych opcji zwiększa się w zależności o wybranego pakietu wyposażenia.
Astra V K jest nieco mniejsza i lżejsza niż jej poprzedniczka. Auto odchudzono o ok 120 kg, przez co polepszyły się właściwości jezdne oraz dynamika jazdy. W gamie silników benzynowych dostępne są jednostki: R3 1.0 Turbo 105 KM, R4 1.4 Twinport 100 KM, R4 1.4 Turbo 125 KM, R4 1.4 Turbo 150 KM oraz R4 1.6 Turbo 200 KM. Jednostki wysokoprężne napędzające Astrę V, to: R4 1.6 CDTI 95 KM, R4 1.6 CDTI 110 KM, R4 1.6 CDTI 136 KM oraz R4 1.6 CDTI Bi-Turbo 160 KM.
Opel Astra to model z segmentu C (niższa klasa średnia), który stał się jednym z najbardziej popularnych aut kompaktowych na świecie i obok modelu Corsa największym sukcesem rynkowym niemieckiego koncernu. Do dziś sprzedano ponad 12 milionów egzemplarzy.
Opel Astra L to szósta generacja modelu, który zaprezentowano po raz pierwszy w 2021 roku. Samochód zbudowano na platformie EMP2, której powstała również trzecia generacja Peugeota 308.
Opel Astra 6 trafił do sprzedaży jako 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi. Oferowano trzy jednostki napędowe o pojemności 1.2, 1.5 oraz 1.6, które wspomagały 6-stopniowa skrzynia manualna oraz 8-biegowa przekładnia automatyczna. Szósta generacja Opla Astry przeszła gruntowną metamorfozę w porównaniu do poprzedniej generacji, bazując na zupełnie nowej stylistyce zapoczątkowanej w 2020 roku przy okazji premiery modelu Mokka.
Charakterystyczną cechą pasa przedniego Astry stał się tzw. Opel Vizor, czyli wąski pas atrapy chłodnicy i lamp utrzymany w ciemnym kolorze, a także motyw trójramiennych pasów tworzących diody LED w reflektorach. Opel Astra szóstej generacji oferował opcjonalne dwukolorowe malowanie nadwozia, gdzie słupek C został położony pod kątem, a nazwę modelu samochodu rozszczepiono w szerokim napisie na tylnej klapie.
Zmiany objęły również kabinę pasażerską, gdzie zastosowany został zupełnie nowy projekt kokpitu z niestosowanym wcześniej, trójramiennym kołem kierownicy, a także układem dwóch wyświetlaczy o przekątnej 10” o przydomku Pure Panel. Pierwszy z wyświetlaczy pełni rolę zegarów, natomiast drugi (dotykowy) służy do sterowania m.in. systemem multimedialnym, radiem oraz nawigacją. Opel Astra VI został wyposażony także w wysoko poprowadzony tunel środkowy oraz przełącznik automatycznej skrzyni biegów w stylu shift-by-wire.
Powiązania: