W nomenklaturze Mercedesa klasa C stała się serią pojazdów klasyfikowanych w segmencie D, czyli w grupie premium, klasie średniej aut osobowych. Samochody z autosegmentu D stanowią swoisty kompromis pomiędzy chęcią ograniczenia rozmiarów pojazdu a utrzymaniem odpowiednio wysokiego komfortu i mocy silnika. Dzięki takiemu połączeniu cech, Mercedes klasy C aż do 1997 roku (do dnia premiery pierwszego modelu Mercedesa klasy A) był najtańszym i najmniejszym autem tej marki, zapewniającym jednak na tyle dobre warunki jazdy, iż bardzo chętnie kupowano go jako podstawowe auto dla całej rodziny. Od momentu wejścia na rynek w 1993 roku, aż po rok 2012, Mercedes klasy C był podstawowym, bazowym modelem w wersji sedan tej niemieckiej marki. Przez ekspertów i użytkowników klasa C ceniona jest za doskonałe proporcje i nieco sportowy charakter.
Mercedes klasy C W202 stał się następcą doskonale znanego i bardzo wysoko cenionego modelu 190 produkowanego w latach 1982-1993. Wraz z zakończeniem produkcji „sto dziewięćdziesiątki”, na rynku pojawiła się pierwsza generacja klasy C (kod fabryczny W202). Auto powstało według nowego kierunku stylistycznego marki i zgodnie z nowoprzyjętym podziałem na klasy. W202 różnił się od Mercedesa 190 bardziej smukłą i zaokrągloną linią nadwozia, większą przestrzenią w kabinie i zestawem udoskonalonych systemów aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. W sposób zauważalny wzrósł również komfort oferowany przez model klasy C, przy czym cena W202 była niewiele wyższa niż jego poprzednika.
Mercedes klasy C W202 produkowany był w czterech wariantach stylistycznych. Wariantem podstawowym był Base, z czasem przemianowany na Classic. Trzy kolejne, nieco mniej popularne warianty, to Espirit, Elegance oraz Sport. Szeroką ofertę pierwszej generacji Mercedesa klasy C uzupełniały liczne wersje silnikowe, oferujące zarówno jednostki napędowe napędzane benzyną, jak i klasyczne Diesle.
Mercedes klasy C W203 – druga generacja tej linii – po raz pierwszy został zaprezentowany w roku 2000. W porównaniu do poprzednika odznaczał się gruntownie przemodelowaną linią nadwozia i zmienionym kształtem przednich reflektorów. Reflektory te zostały w charakterystyczny sposób zaokrąglone (zgodnie z obowiązującą wówczas linią stylistyczną marki), jednak w odróżnieniu od klasy E zostały jednocześnie ze sobą połączone, tworząc dwie duże lampy. Przyjęty styl wzbudzał wprawdzie wśród kierowców pewne kontrowersje, nie wpłynęło to jednak w żaden sposób na faktyczny odbiór tego modelu. Mercedes klasy C W203 okazał się bowiem samochodem bardzo komfortowym, dynamicznym, a przy tym bezpiecznym. W teście zderzeniowym EuroNCAP model W203 otrzymał maksymalną liczbę gwiazdek, co stawiało go w jednym szeregu z najbezpieczniejszymi konstrukcjami.
Na podstawie Mercedesa klasy C w roku 2000 powstał Mercedes klasy C SportCoupe. Mimo nazwy samochód ten zaliczany był do niższej, kompaktowej klasy, a więc autosegmentu C. W ten sposób powstało sportowe, dwudrzwiowe coupe przeznaczone do innych celów i innego odbiorcy, niż bazowa klasa C.
Mercedes klasy C W204 jest trzecią generacją klasy C, która wprowadzona została do sprzedaży w roku 2007. Oprócz wersji podstawowej, czyli sedana (kod fabryczny W204), oferowany był również w wersji kombi (S204) oraz coupe (C204). Nowa generacja klasy C pod względem stylistycznym odeszła całkowicie od poprzedniej, zamieniając okrągłe reflektory na klasyczne, lekko zaostrzone lampy i nowy, dość masywny grill. Masywność ta widoczna była również w pozostałych elementach nadwozia. Zmniejszono za to ilość wersji wyposażeniowych. W trzeciej generacji pozostały jedynie wersje: podstawowa – Classic, klasyczna – Elegance oraz najbardziej luksusowa – Avantgarde. Do wyboru nadal pozostawało za to wiele wersji silnikowych, w tym jedenaście z silnikami benzynowymi i siedem z wysokoprężnymi.
Mercedes klasy C W205 to czwarta, najnowsza generacja tej klasy. Swoją premierę miała w roku 2014 i produkowana jest do dziś w kilku zakładach Mercedesa na całym świecie. Podobnie jak poprzednie generacje, również ta oferowana jest w wersji sedan (W205), kombi (S205), coupe (C205) oraz – po raz pierwszy – jako kabriolet (A205). Dzięki użycia do konstrukcji auta dużej ilości aluminiom, model W205 jest lekki i dynamiczny. O jego dynamikę dba – do wyboru – jeden z ośmiu silników benzynowych, sześciu wysokoprężnych oraz dwóch hybrydowych (po jednej wersji z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym połączonymi z silnikiem elektrycznym). Do trzech znanych już wersji wyposażeniowych dodano wersję sportową – AMG.
Klasa C to obecnie najpopularniejsza i kluczowa gama aut niemieckiego Mercedesa. Nowa klasa C, czyli Mercedes W206, zadebiutowała w wersjach sedan i limuzyna.
Mercedes W206 to piąta generacja Klasy C, która jest produkowana od 2021 roku. Samochód zastąpił model W205, który był produkowany od 2014 roku. Mercedes W206 5 generacji zbudowano na modułowej platformie Mercedesa MRA II z napędem na tylne koła. Tą samą płytę podłogową wykorzystano w klasie S W223.
Mercedes W206 piątej generacji w każdej wersji został wyposażony w czterocylindrowy silnik ze zintegrowanym rozrusznikiem (silnik elektryczny o mocy 15 kW) i 48-woltową instalacją elektryczną. Co ciekawe, Mercedes nie oferuje już modelu W206 z reflektorami halogenowymi.
W modelu W206 zastosowano automatyczną przekładnię 9G-TRONIC, która została zmodyfikowana pod kątem przystosowania do ISG, dzięki czemu jest teraz montowana we wszystkich wersjach Klasy C. Jednostka elektryczna, energoelektronika i chłodnica znajdują się teraz w skrzyni, co pozwoliło uzyskać dodatkową przestrzeń montażową oraz zmniejszyć masę pojazdu.
Mercedes W206 V zyskał niezależne przednie i tylne zawieszenie. Oś przednia jest czterowahaczowa, natomiast oś tylna to rozwiązanie wielowahaczowe. Skrętna oś tylna o kącie skrętu 2,5 stopnia montowana jest fabrycznie, gdzie promień skrętu zmniejsza się o 0,4 m do 10,6 m przy opcji kierowania tylną osią.
Mercedes W206 5 posiada wnętrze bardzo zbliżone stylistycznie do Klasy S (W223), lecz o bardziej sportowym charakterze. Centralnym punktem kokpitu jest wyświetlacz LCD o przekątnej ekranu 9 cali (230 mm) lub 11,9 cala (300 mm). Deska rozdzielcza i centralny wyświetlacz są lekko pochylone w stronę kierowcy. Funkcję zestawu wskaźników pełni wolnostojący ekran LCD o wysokiej rozdzielczości, dostępny w wersji o przekątnej 10,25” i 12,3”.
Powiązania: