BMW 1 to samochód osobowy zaliczany do aut niższej klasy średniej (segment C), klasyfikowany w grupie samochodów premium. Produkcję BMW 1 rozpoczęto w 2004 roku. Był to najmniejszy samochód w historii niemieckiej marki od czasów modelu 700, który pojawił się na rynku na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. BMW 1 nawiązywało pod względem rozwiązań technicznych do BMW Serii 3. W początkowych latach produkcji BMW 1 było dostępne wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback. Póżniej wprowadzono również wersje coupe oraz kabriolet. Bez wątpienia „jedynka” odniosła ogromny sukces rynkowy i jest obecnie jednym z najpopularniejszych samochodów niemieckiego koncernu. Dotychczas sprzedano ponad 1 milion egzemplarzy tego auta.
Produkcja pierwszej generacji BMW serii 1 ruszyła w 2004 roku. Auta z tej serii otrzymały oznaczenia E81, E82, E87 oraz E88. Projektantem stylistycznym nadwozia BMW był Chris Bangle. Modele z kodami E81 i E87 posiadały nadwozie typu hatchback, modele E82 nadwozie typu coupe, natomiast samochody z oznaczeniem E88 były klasycznymi kabrioletami.
Na początku produkcji BMW 1 dostępne było w wersji 5-drzwiowej. Póżniej pojawił się również 3-drzwiowy hatchback. Pierwsza generacja „jedynki” zapożyczyła blisko 60 proc. rozwiązań technicznych ze starszego modelu BMW serii 3 E90. Samochód otrzymał dość bogatą paletę silnikową. Dostępne były jednostki 116i o mocy 122 KM, 118i o mocy 143 KM, 120 i o mocy 170 KM, 130i o mocy 265 KM, 116d o mocy 115 KM, 118d o mocy 143 KM, 120d o mocy 177 KM, 123d o mocy 204 KM, 135i o mocy 306 KM oraz wersja M o mocy 340 KM. Napęd na tylną oś był przekazywany za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej oraz 6-stopniowej przekładni automatycznej.
Jak na niemieckie auto przystało, zastosowane materiały oraz części w BMW 1 I były bardzo dobrej jakości oraz doskonale spasowane. W standardowym wyposażeniu samochodu znalazła się m.in. klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, wspomaganie kierownicy czy też ABS. Bogatsze doposażenie swojego auta wymagało odpowiedniej dopłaty.
W 2011 roku wypuszczono limitowaną wersję elektryczną E82 BMW ActiveE. Samochód miał zasięg ponad 160 km, osiągał maksymalną prędkość 145 km/h, a przyspieszał od zera do setki w 9 sekund. W 2007 roku rozpoczęto produkcję wersji coupe oraz kabriolet.
Według wielu opinii ten model BMW był jednym z najlepiej prowadzących się samochodów ostatnich lat, głównie ze względu na doskonałe wyważenie całej konstrukcji oraz bardzo dobre jednostki napędowe.
BMW 1 II-generacji, oznaczone kodem fabrycznym F20, miało swoją premierę w 2011 roku. Generalnie samochód jest stylistyczną kontynuacją koncepcji zastosowanej w pierwszej generacji BMW 1. Zespołem projektowym nowego modelu niemieckiej marki kierował Adrian van Hooijdonka. Samochód powstał na płycie podłogowej F20 Platform.
Nowe BMW 1 jest zdecydowanie dojrzalsze pod względem stylistycznym od swojego poprzednika. Konstrukcja jest nieco większa niż w pierwszej generacji, a tylny pas samochodu zyskał więcej ostrych linii. Dzięki większemu rozstawowi osi we wnętrzu auta zrobiło się przestronniej. Również bagażnik uległ powiększeniu i oferuje 360 litrów pojemności. Po złożeniu tylnych oparć przestrzeń załadunkowa zwiększa się do 1150 li pojemności.
Niemiecki producent zaproponował właścicielom BMW 1 II-generacji osiem turbodoładowanych jednostek napędowych, wyposażonych w 3-, 4- oraz 6-cylindrów. W gamie silników benzynowych znalazły się jednostki 116i o mocy 136 KM, 118i o mocy 170 KM oraz 125i o mocy 218 KM. Dostępne silniki wysokoprężne to 116d o mocy 116 KM, 118d o mocy 143 KM, 120d o mocy 184 KM oraz motor 125d o mocy 218 KM. Tylny napęd jest wspomagany za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub 8-stopniowej przekładni automatycznej.
BMW 1 II dostępne jest w dwóch liniach stylistycznych nadwozia, a mianowicie BMW Sport Line oraz BMW Urban Line. W 2013 roku niemiecki koncern przedstawił światu zupełnie nową serię BMW 2, która zastąpiła model BMW 1 w wersji nadwoziowej coupe.
W 2015 roku BMW 1 II-generacji przeszło kosmetyczną modernizację stylistyki nadwozia oraz niektórych elementów kokpitu auta.
BMW 1 to kompaktowy model należący do niższej klasy średniej (segment C), klasyfikowany w grupie Premium. Światowa premiera BMW 1 III miała miejsce podczas Frankfurt Auto Show 2019, a pierwsze egzemplarze trafiły do sprzedaży pod koniec września 2019 roku. Samochód zyskał kod fabryczny F40.
BMW 1 III F40 to przełomowy model niemieckiego koncernu, który był po raz pierwszy oferowany wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback i to z przednim napędem. To ostatni kompaktowy, przednionapędowy model producenta oparty na nowej platformie, na której po zbudowano m.in. BMW serii 2 Active Tourer.
BMW 1 trzeciej generacji oferuje nieco bardziej przestronne wnętrze niż poprzednia wersja, choć ilość miejsca na tylnej kanapie nadal pozostawia wiele do życzenia. Zaletami BMW serii 1 są na pewno bardzo dobra ergonomia kokpitu, dopracowany i łatwy w obsłudze system multimedialny, wysoka jakość materiałów wykończeniowych, a także bardzo dobre właściwości jezdne.
BMW 1 3 generacji było dostępne z pięcioma jednostkami benzynowymi i trzema silnikami wysokoprężnymi. Samochód z napędem na wszystkie koła xDrive występował jedynie w wersjach M135i (standard) oraz 120d (opcja). Za przekazanie napędu odpowiadały 6-biegowa manualna skrzynia biegów, 8-stopniowy automat lub 7-biegowa przekładnia DCT.
BMW 1 III zyskało zupełnie inne proporcje nadwozia poprzednik. Samochód dysponował krótszą maską, był wyższy i szerszy, a jednocześnie posiadał mniejszy rozstaw osi i mniejszą długość nadwozia.
Powiązania: