W nowoczesnych samochodach wyposażonych w zbiornik AdBlue występuje również cały system kontroli tego płynu, komunikujący kierowcy o aktualnej sytuacji oraz o tym, czego może spodziewać się w nieodległej przyszłości. Zapalona kontrolka AdBlue, czy też raczej komunikat o stanie płynu, jest jednym z kluczowych elementów tego systemu. Dlaczego?

Zapalona kontrolka AdBlue to obecnie raczej komunikat w formie wizualnej oraz głosowej, który wyświetla się na desce rozdzielczej samochodu i w sposób bardzo wyraźny, czasem wręcz krzykliwy, informuje kierowcę o stanie płynu AdBlue. Informacje te są tak wyraźne i tak trudne do przeoczenia z jednego, bardzo prostego powodu – ich zadaniem jest skłonienie kierowcy do jak najszybszej interwencji. Brak takiej interwencji może bowiem okazać się dla właściciela auta przykrym i raczej uciążliwym doświadczeniem. Co może się wydarzyć, jeśli zignorujemy kontrolkę AdBlue?

Z jakiego powodu zapala się kontrolka AdBlue? O czym informuje nas ten komunikat?

Komunikat alarmowy dotyczący AdBlue jest sygnałem trudnym do przeczenia bez względu na model auta, w jakim się pojawi. A wyrazistość ta bierze się stąd, iż zadaniem takiego komunikatu jest uprzedzenie kierowcy o kończącym się zapasie płynu AdBlue w umieszczonym w samochodzie zbiorniku. Sama procedura wygląda tutaj różnie, jednak zwykle jest ona podzielona na kilka stopni, na której końcu jest całkowite opróżnienie tego właśnie zbiornika. W samochodach marki Peugeot wygląda ona następująco:

  • uzupełnienie zbiornika płynem AdBlue pozwala na przejechanie zwykle ok. 20 tys. km (w niektórych modelach jest to zaledwie 7-8 tys.);
  • kiedy ilość płynu spada do poziomu, jaki wystarcza na przejechanie jeszcze 2,4 tys. km, po raz pierwszy zapala się kontrolka AdBlue, pojawiająca się przy każdym uruchomieniu samochodu. Wraz z kontrolką pojawia się również komunikat dźwiękowy informujący o przebiegu możliwym do pokonania przy obecnej ilości AdBlue;
  • kiedy ilość płynu spada do poziomu wystarczającego na przejechanie 600 km, oprócz kontrolki AdBlue i komunikatu dźwiękowego, zapala się również kontrolka „service”.

Zapalenie się kontrolki „service” należy tu traktować jako przysłowiowy ostatni dzwonek. To najwyższy czas na interwencję. Na jaką dokładnie?

Co należy zrobić w przypadku zapalenia się kontrolki AdBlue? Jak długo można ją ignorować?

Zapalona kontrolka AdBlue z reguły w nowoczesnych modelach przybiera formę komunikatu informującego dokładnie, jaką odległość może przebyć dany samochód na obecnej ilości płynu AdBlue. Ten sam komunikat kierowca może otrzymać również w formie głosowej. Jego celem jest skłonienie właściciela auta do uzupełnienia ilości płynu AdBlue w zbiorniku. Samo dolanie AdBlue do zbiornika powinno załatwić sprawę – kontrolka i wszystkie komunikaty przestaną się pojawiać. A co się stanie, jeśli kierowca nie zastosuje się do zaleceń podsyłanym mu przez komputer pokładowy?

Jeśli zignorujecie komunikaty nakłaniające Was do uzupełnienia poziomu płynu AdBlue i będziecie jeździć dalej aż do jego całkowitego wyczerpania, czekać Was będzie bardzo niemiła niespodzianka. Po tym, jak płyn w zbiorniku już się wyczerpie, a Wy zgasicie silnik, nie będziecie w stanie go już ponownie uruchomić. Taka blokada ma na celu powstrzymanie kierowców przed jazdą mogącą narażać środowisko na zwiększoną emisję tlenków azotu, przed którymi to właśnie AdBlue ma nas wszystkich chronić.

Jaka będzie przyszłość AdBlue? Czego spodziewają się eksperci już w najbliższej przyszłości?

Płyn AdBlue to rozwiązanie stworzone z myślą o silnikach Diesla i w nich właśnie stosowane. Jego celem jest obniżenie emisji tlenków azotu, które przez popularne diesle emitowane są w niemałej ilości. Eksperci nie radzą jednak kierowcom zbytnio przyzwyczajać się do AdBlue. Jak pokazują analizy rynku, w trwającym obecnie dziesięcioleciu przewidywany jest znaczący spadek produkcji i sprzedaży aut osobowych na olej napędowy do poziomu zaledwie 9% ogółu samochodów w 2030 roku. Jeśli przewidywanie te sprawdzą się, AdBlue stanie się rozwiązaniem stosowanym jedynie marginalnie.