Kiedy coś psuje się w naszym samochodzie, instynktownie pierwszą myślą jest naprawa. Nie zawsze jednak myśl ta ma racjonalne umocowanie w rzeczywistości. Niektóre części, nawet jeśli teoretycznie mogłyby zostać naprawione, powinniśmy po prostu z miejsca wymienić na nowe. Doskonałym tego przykładem jest tu wysprzęglik z hydraulicznego układu sprzęgła.

Od linek do hydrauliki

Systemy hydrauliczne rozsprzęglania zastąpiły w samochodach tradycyjne linki sprzęgła już jakiś czas temu. Ich podstawową zaletą jest to, że dzięki hydraulice sprzęgło działa lżej i przez to jest bardziej przyjazne w eksploatacji. Niestety, tak jak klasyczne linki miały tendencję do zrywania się w najmniej odpowiednich momentach, tak i sprzęgło hydrauliczne może się od czasu do czasu zwyczajnie zepsuć. A jedną z jego najpopularniejszych usterek jest awaria wysprzęglika.

Podstawowe objawy awarii wysprzęglika

Zbyt duży luz na pedale sprzęgła i opór pojawiający się dopiero w momencie, gdy pedał wciskamy praktycznie do samej podłogi, to pierwsze i najbardziej oczywiste objawy awarii systemu hydraulicznego. Ich efektem jest brak możliwości wrzucenia biegu, co zwyczajnie wyklucza rozpoczęcie lub kontynuowanie jazdy. Jeśli po podniesieniu maski i obejrzeniu wysprzęglika (o ile jest to tzw. wysprzęglik zewnętrzny) okaże się, że ten jest cały mokry, możemy śmiało założyć, iż oto odnaleźliśmy przyczynę awarii.

Problemy z rozszczelnionym wysprzęglikiem

Z czasem wysprzęglik na skutek eksploatacji ulega zużyciu w tak dużym stopniu, że zwyczajnie się rozszczelnia. Płyn zaczyna z niego wyciekać, a sprzęgło przestaje działać. Płyn na wysprzęgliku to niemal pewna nieszczelność tego elementu. Ostateczne potwierdzenie uzyskamy, gdy wymontujemy wysprzęglik i rozkręcimy go. Jeśli płyn zbiera się pod gumowym rękawem osłaniającym ruchome części, wszystko jest już jasne. Powstanie nieszczelności to wina wadliwego lub zużytego uszczelnienia. Płyn, zamiast wypychać tłok, wydostaje się na zewnątrz. W przypadku wysprzęglika zewnętrznego awaria tego typu jest solidną podstawą do wymiany uszkodzonej części. Nie ma sensu kombinować z naprawą, gdyż cena nowego wysprzęglika może okazać się i tak niższa, a wiadomo, że żadna naprawa nie daje takiej gwarancji, jak wymiana części na nową.

Wymiana zepsutego wysprzęglika

Wymiana wysprzęglika zewnętrznego – przykręcanego na zewnątrz do skrzyni biegów – jest czynnością niezwykle prostą i wymaga co najwyżej podstawowej wiedzy na temat mechaniki samochodowej. Rozpoczynamy od podłożenia pod samochód na wysokości skrzyni biegów plastikowego pojemnika, a następnie odkręcamy przewód doprowadzający płyn do wysprzęglika. Pojemnik jest nam potrzebny po to, by płyn ten mógł do niego swobodnie ściekać. Po odkręceniu przewodu, zatykamy jego wylot gumką zabezpieczającą odpowietrznik, a następnie odkręcamy śruby mocujące sam wysprzęglik.

Założenie nowego wysprzęglika odbywa się bardzo podobnie. Najpierw zakładamy przewód (nie dokręcamy do końca, dopóki nie przymocujemy solidnie samej części), a następnie mocujemy wysprzęglik. Pozostaje już tylko odpowietrzyć układ i gotowe. Sprzęgło powinno działać jak nowe.