Wycieraczki Bosch Aerotwin to jedna z mocniejszych pozycji na rynku. Są to wycieraczki z segmentu premium, które można również zakładać do aut z niższych klas. Czy jest to jednak dobry wybór? Co warto wiedzieć o wycieraczkach Bosch Aerotwin?

Aż trudno w to uwierzyć, ale zasada działania wycieraczek samochodowych nie zmieniła się praktycznie od ponad 100 lat. Przez ten czas zmieniano rozwiązania, materiały, konstrukcje czy sposoby montażu, ale same wycieraczki cały czas, niezmiennie, rytmicznie usuwają wodę z szyb samochodowych. Rewolucją w kwestii funkcjonowania wycieraczek nie są też wycieraczki z serii Bosch Aerotwin. Śmiało można jednak przypuszczać, że ich producent nie rewolucję miał na celu, wprowadzając ten produkt (a raczej produkty) na rynek. Celem marki Bosch było wprowadzenie do oferty wycieraczek klasy premium, a więc o wysokiej jakości, zwiększonej – względem konkurencji – sprawności oraz o wydłużonej trwałości. Czy to im się udało? Jakie właściwości posiadają wycieraczki Bosch Aerotwin i jak wyglądają w porównaniu z wycieraczkami o tej samej budowie, ale ze znacznie niższej półki?

Charakterystyka wycieraczek samochodowych Bosch Aerotwin. Co je wyróżnia na tle konkurencji?

Bosch Aerotwin są wycieraczkami przegubowymi, a więc wycieraczkami nowej generacji. Nie ma tu miejsca na metalowy stelaż, wszystko jest połączone w jeden korpus zasadzany na ramię wycieraczki. Z zewnątrz ich budowa nie robi większego wrażenia. Są wprawdzie smukłe, ładnie wykończone i jakość wykonania widać w nich na pierwszy rzut oka, jednak bardzo podobną budowę mają też wycieraczki konkurencyjne. Cały sekret serii Bosch Aerotwin znajduje się w środku. Co to za sekret?

Elementem usztywniającym i zapewniającym odpowiednie przyleganie do szyby (właściwą krzywiznę pióra) jest szyna stabilizująca Evodium. Szyna ta odpowiada przede wszystkim za:

  • właściwy, stały docisk na całej długości wycieraczki,
  • odpowiednią sztywność korpusu,
  • smukłą, aerodynamiczną budowę (zastosowanie szyny pozwoliło odejść od tradycyjnych stelaży).

Drugim, kluczowym elementem wycieraczek Bosch Aerotwin jest mieszanka gumowa  łącząca pióro z szyną stabilizującą. Przy projektowaniu tych właśnie wycieraczek, marka Bosch wykorzystała rozwiązania znane m. in. ze sztuki wykuwania broni białej. Niewiarygodne? A jednak prawdziwe! Jak to wygląda w praktyce? Pióro wycieraczki oraz ta jej część, która łączy je z szyną stabilizującą, zostały wykonane na dwa różne sposoby. Część łącząca pióro z szyną jest wykonana z mieszanki miękkiej, która zapewnia dobry docisk pióra do szyby, amortyzuje wszelkie drgania (wycieraczka nie piszczy podczas pracy) i chroni przed uszkodzeniami, gdy pióro napotyka na zwiększony opór. Samo pióro z kolei zostało pokryte specjalnym polimerem, który je niezwykle utwardził. Twarde pióro sunie po szybie niczym ostrze, zbierając wodę i wszelkie osady, nie strzępiąc się i nie odginając przy byle okazji. Efekt? Efektem są wycieraczki o wysokiej sprawności i trwałości.

Należy tu również zauważyć, że na serię Bosch Aerotwin składają się dwa typy wycieraczek, a więc:

  1. Bosch Aerotwin Plus – są to uniwersalne wycieraczki z 4 adapterami pasującymi do 10 różnych typów ramion
  2. Bosch Aerotwin Multiclip – wycieraczki ze specjalnymi adapterami pozwalającymi mocować je we wszystkich popularnych modelach aut.

A jak wyglądają wycieraczki Bosch Aerotwin w porównaniu z ich tańszymi odpowiednikami?

Wycieraczki Bosch Aerotwin a ich tanie odpowiedniki. Jak wygląda porównanie oryginałów z zamiennikami?

Wycieraczki Bosch Aerotwin nie są wycieraczkami tanimi (klasa premium, ko której należą, może to każdemu sugerować). Ich cena, w porównaniu z wieloma innymi, dostępnymi na rynku wycieraczkami, może wręcz uchodzić za wygórowaną. Jednak w ich przypadku – jak to zwykle bywa z produktami premium – płaci się za jakość, a jakość ta zawsze znajduje się na odpowiednim poziomie.

Dla porównania, odpowiedniki wycieraczek Bosch Aerotwin można kupić za 50-60% ceny oryginału. Odpowiedniki te pozornie posiadają tę samą budowę, jednak skład zupełnie inny. Szyna stabilizująca jest mniej wytrzymała, nie ma mowy o zróżnicowaniu twardości gumy (coś takiego naprawdę nie jest łatwo osiągnąć), a samo pióro nie jest pokrywane żadnym polimerem, ale zwykłym grafitem (można to poznać choćby bo jego lekko grafitowej barwie). I choć znajdujący się w pilnej potrzebie kierowcy mogliby jeszcze przymknąć oko na słabą szynę czy jednorodną gumę, to problem w tym, że pokrywający pióro grafit jest w stanie wytrzeć się kompletnie w ciągu pierwszego miesiąca intensywnego użytkowania. A co dalej? Dalej to już trzeba będzie rozejrzeć się za nowymi wycieraczkami, bo pozbawione grafitu pióro momentalnie straci swoje właściwości.

Opinie ekspertów iParts.pl o wycieraczkach Bosch Aerotwin. Skąd biorą się negatywne oceny części ich użytkowników?

Użytkownicy wycieraczek Bosch Aerotwin – wyjaśnia Piotr Żaczek, ekspert iParts.pl – na ogół oceniają je jako bardzo dobre lub też wprost mówią o wielkim rozczarowaniu. O ile te pozytywne komentarze nie dziwią, to mogą zaskakiwać te negatywne. Skąd one się biorą? Głównie z mylnego przeświadczenia o tym, że drogie, wysokiej klasy wycieraczki są odporne na wszelkie błędy kierowcy, jak chociażby na zmuszanie wycieraczek do pracy „na sucho”. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że opór, jaki stawia sucha szyba, jest aż 25 raz większy, niż w przypadku szyby mokrej. A na tym przecież lista błędów wcale się nie kończy.