Czy wycieki oleju z silników spalinowych to coś normalnego? I tak, i nie. Nie, ponieważ żaden producent nie zakłada, że z jego silnika może coś wyciekać – tak, ponieważ bardzo często i tak z tego silnika prędzej czy później zaczyna ciec. A dlaczego zaczyna ciec? Jakie są najczęstsze przyczyny wycieków oleju silnikowego z jednostki napędowej?

Czy silnik samochodowy jest szczelny? W których miejscach może dojść do wycieku oleju silnikowego?

Silikon wysokotemperaturowy czarny do 350ºC 80 ml marki Boll
Silikon wysokotemperaturowy czarny do 350ºC 80 ml marki Boll

Warto byłoby zacząć od uświadomienia sobie jednej podstawowej rzeczy – silnik samochodowy nie jest monolitem. Żaden silnik spalinowy nie jest odlewany z jednego kawałka metalu, nie jest zamykany hermetycznie i tym samym nie jest wolny od groźby powstania wycieków. Jednocześnie jednak żaden producent silnika samochodowego nie przewiduje powstawania wycieków oleju silnikowego na skutek zwykłej, zdrowej eksploatacji. Jakiekolwiek wycieki są tu więc efektem niechcianym, nieoczywistym i zwykle mającym przyczyny inne niż np. naturalne zużycie uszczelniaczy na skutek eksploatacji. A uszczelniaczy tych w silniku mamy całkiem sporo – więcej, niż wielu kierowców może przypuszczać.

Miejscami, w których najczęściej dochodzi do wycieków oleju z silnika, są przede wszystkim:

  • łączenie pokrywy zaworów z głowicą;
  • łączenie głowicy z blokiem silnika;
  • łączenie bloku silnika z miską olejową;
  • w przedniej części silnika, na łączeniu osprzętu rozrządu.

Za najgorsze miejsca, w jakich może dojść do wycieku oleju silnikowego z jednostki napędowej, uważa się te znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie magistrali olejowej i to dokładnie w tych miejscach, gdzie olej w tejże magistrali przepływa pod bardzo dużym ciśnieniem. Tam, gdzie to ciśnienie jest niskie lub praktycznie nie występuje, wycieki nie będą ani w części tak spektakularne. A wszystko przez to, że wysokie ciśnienie wykorzysta każdą, nawet najmniejszą szczeliną w uszczelnieniu silnika, aby wydostać się na zewnątrz. Razem z olejem.

Co jest najczęstszą przyczyną wycieków oleju z silnika? W jakich miejscach do tych wycieków dochodzi przede wszystkim?

Czarny silikon wysokotemperaturowy K2 do 350°C 300 g
Czarny silikon wysokotemperaturowy K2 do 350°C 300 g

Zacznijmy od rankingu miejsc, w których najczęściej dochodzi do wycieków oleju silnikowego. Ranking taki powstawał przez lata na bazie doświadczeń serwisów, warsztatów, kierowców, a także reprezentowanych przez nas – iParts.pl – sklepów z samochodowymi częściami zamiennymi i przedstawia się następująco:

  1. Wyciek oleju silnikowego na łączeniu skrzyni biegów z silnikiem – jest to skutek „awarii” uszczelniacza na wale silnika od strony skrzyni biegów.
  2. Wyciek na rozrządzie – zwykle chodzi tu o uszkodzony lub tracący na sprawności uszczelniacz na kole pasowym.
  3. Wyciek na łączeniu bloku silnika z miską olejową – tam również jest uszczelnienie, które może ulec uszkodzeniu.
  4. Wyciek spod pokrywy zaworów – w miejscu, gdzie pokrywa łączy się z głowicą silnika.

A co jest przyczyną wszystkich tych wycieków? Niestety, ale są to przede wszystkim błędy serwisantów, które to błędy niekoniecznie wynikają z ich złej woli czy braku umiejętności. Bywa i tak, że prowokują je sami kierowcy, nie życząc sobie np. wymian uszczelnienia. Bo do wycieków w tych miejscach dochodzi głównie dlatego, że:

  • uszczelniacz nie został wymieniony mimo zaleceń producenta – bo mechanik nie wiedział lub klient chciał ograniczyć koszty;
  • uszczelniacz nie został wymieniony prawidłowo – kiedy np. mechanik postanawia zastąpić silikon uszczelką, ale zrobi to niedbale, nie oczyszczając wcześniej łączenia z całego silikonu;
  • oba łączone ze sobą elementy przestały być odpowiednio spasowane – do czego może dojść chociażby na łączeniu pokrywy zaworów z głowicą, gdy pokrywa na skutek różnych okoliczności odkształci się, a mechanik nie sprawdzi jej przed założeniem ją na nowe uszczelnienie.

Wszędzie tu mówimy o uszczelnieniu, ponieważ może mieć ono dwie formy – klasycznej uszczelki lub warstwy silikonu. Pamiętajcie, że to, jaką formę uszczelniania należy wybrać, powinno w pierwszej kolejności zależeć od zaleceń producenta. Jeśli producent przewidział silikon, stosujemy silikon – nawet jeśli obiektywnie rzecz biorąc uszczelka byłaby w danym miejscu lepszym rozwiązaniem.

Co jeszcze może być przyczyną wycieku oleju z silnika? Czy sami kierowcy również mogą ponosić winę za to zjawisko?

Płukanka do silnika BIZOL Pro Oil System Clean+ P91 500 ml
Płukanka do silnika BIZOL Pro Oil System Clean+ P91 500 ml

Jak najbardziej. Kierowcy mogą i często faktycznie ponoszą winę za powstawanie wycieków oleju silnikowego z jednostki napędowej. W jaki sposób? Chociażby poprzez błędy w zakresie doboru i wymiany oleju silnikowego. Niewłaściwy olej, olej słabej jakości, przeciągnięte interwały jego wymiany – wszystko to prowadzi do zanagarowania układu olejowego, a to z kolei jest jedną z przyczyn wycieków. Może bowiem dojść w ten sposób zarówno do zakleszczenia pierścieni tłokowych, jak i do problemów z układem odpowietrzania skrzyni korbowej. W tym drugim przypadku, przy niesprawnej odmie i rosnącym ciśnieniu w silniku, olej będzie wypychany na zewnątrz przez najmniejsze nawet ubytku w uszczelnianiach lub też będzie wypychał w pełni sprawne uszczelnienia. I tu sama wymiana tych uszczelnień nic nie pomoże – przynajmniej nie na dłużej. Jeśli więc chcecie mieć spokój z wyciekami oleju, musicie zwrócić uwagę na prawidłową konserwację, eksploatację, a także na coś, co można nazwać higieną jazdy. To ostatnie dotyczy zwłaszcza tych, którzy rzadko kiedy rozgrzewają olej silnikowy do wartości, przy których powinien on funkcjonować. A to zdarza się często kierowcom pokonującym głównie niewielkie, typowo miejskie odcinki drogi.