Gdzieś w układzie wspomagania w Waszym aucie pojawił się wyciek? A może ślady tego wycieku znajdujecie jedynie na ziemi pod pojazdem i nie wiecie, jak zlokalizować nieszczelność? Co powinniście zrobić, gdy tę nieszczelność już zlokalizujecie? Jak usunąć wyciek z układy wspomagania?

Dlaczego dochodzi do wycieku z układu wspomagania? Co jest najczęściej tego przyczyną?

Płyn do układu wspomagania MOJE AUTO 1 litr, czerwony
Płyn do układu wspomagania MOJE AUTO 1 litr, czerwony

Statystyki są w tym temacie jednoznaczne – wycieki z układu wspomagania to przypadłość samochodów mających już za sobą wiele lat eksploatacji. A to naprowadza nas na jeden podstawowy powód – czas. I nie chodzi tylko o starzenie się materiałów, ale i o wielość okazji do powstania uszkodzeń na całej długości układu wspomagania. Uszkodzeń, które stają się przyczyną wycieku. Patrząc bowiem na same statystyki, możemy ułożyć następującą listę najczęstszych przyczyn wycieków z układu wspomagania w autach osobowych z silnikami spalinowymi:

  1. Uszkodzenia mechaniczne – różnorakie przeciążenia mechaniczne lub uderzenia w elementy układu kierowniczego mogą spowodować uszkodzenia przewodów, złączek lub innych komponentów, co prowadzi do wycieków.
  2. Starzenie się i zużycie komponentów – z czasem materiały, z których wykonane są przewody i uszczelki, mogą ulegać degradacji. Gumowe i plastikowe elementy tracą elastyczność, stają się kruche i pękają lub przestają przylegać ściśle do uszczelnianych elementów.
  3. Korozja – układ wspomagania kierownicy jest na nią niezwykle podatny, zwłaszcza gdy auto używane jest tam, gdzie zimą stosuje się duże ilości soli drogowej.
  4. Niewłaściwe ciśnienie – układ wspomagania jest nie tylko układem hydraulicznym, ale i wysokociśnieniowym. Nadmierne ciśnienie, spowodowane na przykład uszkodzeniem pompy wspomagania lub nieprawidłowymi ustawieniami, może prowadzić do wycieków przez przeciążone uszczelki i połączenia.
  5. Błędy montażowe – niewłaściwy montaż lub naprawa układu wspomagania kierownicy może prowadzić do osłabienia niektórych połączeń i w rezultacie do wycieków.

A na koniec coś, co być może powinno znaleźć się na samym szczycie naszej listy, czyli jakość i stan płynu wspomagania. Używanie nieodpowiedniego płynu lub jego zanieczyszczenie może prowadzić do uszkodzenia uszczelek i innych komponentów układu. Tymczasem, jak pokazuje praktyka, regularna wymiana zużywającego się płynu do wspomagania jest wielu kierowcom zwyczajnie wstrętna. Tymczasem ten właśnie płyn odpowiada m.in. za stan uszczelnień. Jeśli się zestarzeje, utleni (a jest to przecież zwykły olej podlegający typowym dla oleju reakcjom), przestaje te uszczelnienia chronić. I co wówczas? Tak, właśnie tak. Wówczas mamy wycieki w układu wspomagania kierownicy.

W jaki sposób zlokalizować wyciek z układu wspomagania kierownicy? Po czym można taki wyciek rozpoznać?

Zlokalizowanie wycieku z układu wspomagania kierownicy w samochodzie i rozpoznanie tego problemu można przeprowadzić, obserwując kilka kluczowych symptomów oraz wykonując proste inspekcje. Jeśli chodzi o symptomy wycieku z układu wspomagania kierownicy, to będą to:

  • trudności w kierowaniu,
  • dziwne, głośne dźwięki dochodzące z układu kierowniczego,
  • plamy płynu pod pojazdem,
  • zapocenie elementów układu wspomagania,
  • niski poziom płynu wspomagania i konieczność regularnych dolewek.

W jaki sposób możecie łatwo zlokalizować wyciek z układu wspomagania kierownicy? Przede wszystkim powinna to być:

  • wizualna inspekcja układu,
  • sprawdzenie stanu połączeń i przewodów,
  • kontrola podłoża pod maglownicą i samej maglownicy,
  • zastosowanie barwnika służącego do wykrywania wycieków,
  • sprawdzanie układu wspomagania podczas pracy silnika.

Dlaczego mielibyście sprawdzać stan układu podczas pracy silnika? Ponieważ czasami wycieki są widoczne tylko wtedy, gdy układ jest pod ciśnieniem. Warto więc uruchomić silnik i zobaczyć, czy przypadkiem wycieki nie pojawiają się jedynie właśnie podczas pracy układu wspomagania.

W jaki sposób można usunąć wyciek z układu wspomagania kierownicy? Jakie są zalecane sposoby, a jakie sposoby stosują często kierowcy?

Dodatek do płynu wspomagania LIQUI MOLY Stop Leak 35 ml
Dodatek do płynu wspomagania LIQUI MOLY Stop Leak 35 ml

Naprawa wycieków z układu wspomagania kierownicy może obejmować różne metody, dobierane w zależności od źródła problemu. Ważne jest, aby pamiętać, że choć istnieją tymczasowe rozwiązania, które mogą być stosowane przez kierowców, zalecane jest stosowanie profesjonalnych i trwałych metod naprawy, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu. I tak np. zalecanymi sposobami naprawy wycieków z układu wspomagania są:

  • wymiana uszkodzonych części – najbardziej niezawodna i trwała metoda;
  • regeneracja uszkodzonych elementów – możliwa do zastosowania w niektórych przypadkach;
  • profesjonalna diagnostyka i wdrożenie właściwych metod konserwacji układu – nie jest to może sposób na samą naprawę, ale z całą pewnością na uniknięcie kolejnych wycieków. Bo często wystarczy wymieniać regularnie, zgodnie z zaleceniami, płyn w układzie wspomagania, i do wycieków żadnych nigdy nie dojdzie.

A co ze sposobami stosowanymi powszechnie przez kierowców? Ci bardzo często decydują się na:

  • dodatki uszczelniające – w określonych sytuacjach metoda jak najbardziej skuteczna, a wręcz zalecana;
  • tymczasowa naprawa uszkodzonych przewodów – chodzi tu m.in. o zakładanie opasek zaciskowych czy używanie taśmy izolacyjnej;
  • uzupełnianie płynu do wspomagania – tą metodą jeszcze nikt nigdy niczego nie naprawił i raczej nie będziecie pierwsi, którym się to uda.

Na uwagę zasługuje z pewnością stosowanie dodatków uszczelniających, które wzmacniają uszczelnienia gumowe, przywracając im (przynajmniej częściowo) ich oryginalną elastyczność. Użycie takiego dodatku faktycznie może bardzo pomóc w przypadku niewielkiego wycieku, może też takim wyciekom zapobiec w przyszłości, stąd niektórzy stosują je prewencyjnie. Być może i w Waszym przypadku będzie to dobre rozwiązanie.