O filtrach paliwa z reguły pamiętamy jakby nieco rzadziej niż o filtrach oleju. Dotyczy to zwłaszcza właścicieli samochodów z silnikami benzynowymi. Znacznie większą uwagę do filtrów paliwa oraz zachowania należytego interwału ich wymiany przywiązują kierowcy poruszający się popularnymi dieslami. Dlaczego właśnie oni? Z jakiego powodu filtry w dieslach pełnią ważniejszą rolę niż w autach z silnikami benzynowymi? Czy i w jaki sposób można je wymieniać samodzielnie?

Dlaczego filtry paliwa w dieslach pełnią ważniejszą rolę niż w autach z silnikami benzynowymi?

Choć ciągle zdarzają się przypadki mocno zanieczyszczonej benzyny – zwykle jest to tania benzyna naprawdę najgorszej możliwej jakości, pochodząca z bardzo niepewnego źródła – to tak naprawdę poziom jej czystości w ostatnich 30 latach mocno się poprawił. W efekcie tego filtry paliwa w autach z silnikami benzynowymi to jedne z tych części, a których kierowcom zdarza się zwyczajnie zapomnieć. Nadal jednak muszą oni pamiętać o ich wymianie!

Inaczej rzecz ma się z dieslami. W przypadku oleju napędowego czystość tego paliwa z natury rzeczy zawsze będzie pozostawiać sporo do życzenia. Nie jest to bynajmniej wina producentów czy dystrybutorów, ale specyfiki oleju napędowego. A specyfika ta sprawia, że olej napędowy ma skłonność do:

  • mętnienia i zwiększania swojej lepkości,
  • wytrącania sią parafiny,
  • zbierania się w nim wody,
  • wytrącania się cząstek żywiczych (efekt naturalnego utleniania się ropy naftowej).

Olej napędowy jest też dużo bardziej i częściej niż benzyna narażony na występowanie zanieczyszczeń  w rodzaju:

  • drobinek piasku,
  • iłów,
  • rdzy.

Bez naprawdę dobrego i sprawnego filtra paliwa, nawet najlepsze silniki Diesla nie będą w stanie wytrzymać szkodliwego wpływu tych wszystkich zanieczyszczeń. Efekt? Cała plaga awarii, a nawet zupełne zniszczenie jednostki napędowej.

Jak często i o jakiej porze roku należy wymieniać filtr paliwa w samochodach z silnikami Diesla?

Tak jak w przypadku wielu innych samochodowych części eksploatacyjnych, jeśli chodzi o filtry paliwa do diesli, istnieją dwa rodzaje zaleceń określających interwał ich wymiany:

  1. Zalecenia producentów samochodów – te bywają różne i zwykle nakazują wymianę filtra co 15-30 tys. przejechanych kilometrów, jednak niektóre marki przewidują zaskakująco długi okres pomiędzy wymianami filtra paliwa.
  2. Zalecenia wynikające z tzw. dobrych praktyk – tu wszystko jest jasne i proste, ponieważ dobra praktyka nakazuje, aby filtr paliwa w dieslu wymieniać przynajmniej raz w roku.

W ramach dobrych praktyk filtr paliwa do diesla najlepiej jest wymieniać jesienią. Dlaczego właśnie wtedy? Wymiana filtra przed zimą ma uchronić kierowcę przed skutkami niskich temperatur. Woda dostająca się do oleju napędowego, a pochodząca ze skraplania się pary wodnej w zbiornikach paliwa, trafia w końcu do filtra i tam zostaje przechwycona. Przy niskich temperaturach w zużytym i mocno już zawilgoconym filtrze może ona zwyczajnie zamarznąć – utworzyć tzw. korek lodowy i całkowicie zablokować przepływ paliwa.

Czy i w jaki sposób możecie samodzielnie wymienić filtr paliwa w dieslu?

Samodzielna wymiana filtra paliwa w dieslu jest jak najbardziej możliwa, jednak wymaga pewnych umiejętności oraz doświadczenia. W przypadku starszych, mniej skomplikowanych modeli zapewniających dobry dostęp do filtra jest to czynność stosunkowo prosta i możliwa do przeprowadzenia w warunkach przydomowych (garażowych). Problemem może być natomiast wymiana filtra paliwa w nowoczesnych samochodach z silnikami wysokoprężnymi, których konstruktorzy dodatkowo nie postarali się o to, aby właściciele tych aut mogli sobie samodzielnie z wymianą filtra paliwa poradzić.

Obecnie wielu ekspertów specjalizujących się w samochodach z silnikami Diesla przestrzega przed samodzielną wymianą filtra paliwa. Zastosowanie tradycyjnej metody wymiany tej części w nowoczesnych modelach stanowi pewne niebezpieczeństwo dla układu wtryskowego, a to już oznaczałoby naprawdę spore wydatki na naprawę uszkodzeń. Kluczem jest tu zresztą nie sama wymiana filtra paliwa, a następujące po niej odpowietrzenie układu, do którego coraz częściej niezbędne jest użycie testera diagnostycznego i wymuszenie odpowiedniej procedury.

Taka jest cena zaawansowanej technologii, której we współczesnych dieslach jest coraz więcej.