Drgania rozchodzące się po całym nadwoziu samochodowym to niedobry sygnał. A jest to sygnał niedobry zarówno przez to, że długotrwałe wibracje prowadzą do szeregu mniejszych i większych awarii, jak i dlatego, że ich przyczyny czasem naprawdę trudno jest zidentyfikować. Zwłaszcza jeśli są to drgania odczuwalne przede wszystkim nie na kierownicy, nie na hamulcu, ale właśnie na nadwoziu.

Przyczyn drgań nadwozia może być kilka, a część z nich potrafi się na siebie nakładać

Jak pisaliśmy w pierwszej części naszej serii o wibracjach, pt. „Wibracje w samochodzie, cz. I. Skąd się biorą drgania na kierownicy?”, jeśli w Waszym aucie pojawiły się wyraźnie wyczuwalne drgania, przygotujcie się do żmudne poszukiwanie ich przyczyn. Możecie mieć, oczywiście, szczęście i trafić za pierwszym razem. Wiele jest jednak historii o kierowcach, którzy całymi miesiącami próbowali dociec, dlaczego karoseria w ich samochodzie pracuje niczym pralka na programie wirowania. Dlaczego jest to tak trudne? Istnieją dwie podstawowe przyczyny tego zjawiska, czyli:

  • różnorodność możliwych przyczyn wibracji – nie sposób nawet wyliczyć je wszystkie z przekonaniem, że wymieniło się absolutnie każdą możliwą;
  • jednoczesne występowanie dwóch lub więcej przyczyn wibracji – i później, nawet jeśli mechanik wykryje i usunie jedną z nich, kierowca odczuwa poprawę, ale problem całkowicie nie znika.

Do tego dochodzi fakt, że poszczególne typy napędów mają własną specyfikę i tym samym własną listę możliwych przyczyn wibracji. Inaczej więc należy poszukiwać źródeł drgań w dieslu, a inaczej w samochodzie benzynowym czy napędzanym LPG.

Za drgania nadwozia mogą odpowiadać opony – jedyne elementy styku auta z podłożem

Piasta koła MEYLE 100 407 6007
Piasta koła MEYLE 100 407 6007

Wibracje w samochodzie oznaczają, że jakiś jego element lub elementy nie pracują w sposób przewidziany przez producenta. Do badania poszczególnych przyczyn warto podejść systematycznie, rozpoczynając od tych części, które wysunięte są na pierwszy ogień walki z możliwymi przyczynami wibracji. A częściami tymi są właśnie opony.

Wibracje rozchodzące się po nadwoziu to może być wina opon. Zjawisko to pojawi się, jeśli jedna lub więcej opon będzie:

  • uszkodzona – dojdzie do uszkodzenia kordu, wybrzuszenia na powierzchni bieżnika;
  • wyząbkowana – na skutek określonych przyczyn pojawi się zjawisko ząbkowania opony;
  • przehamowana – starta w jednym miejscu z powodu gwałtownego hamowania awaryjnego.

Opona może być również po prostu nieprawidłowo wyważona, co także będzie skutkowało wibracjami – odczuwalnymi głównie na kierownicy, ale też i na całej karoserii.

Wibracje nadwozia mogą mieć swoje źródło w samochodowych felgach, tu czek na kierowców kilka pułapek

Jeśli przyczyną drgań nie jest opona, to może być nią felga. Istnieje kilka powodów, dla których felgi samochodowe bywają źródłem wibracji odczuwalnych nieraz na całym samochodzie. Przede wszystkim chodzi tu o:

  • uszkodzenie felgi – uszkodzenie, zagięcie, wykrzywienie;
  • nieumiejętną naprawę – jeśli felga była uszkodzona, a naprawiano ją niefachowo, może ona sprawiać następnie nie lada problemy podczas jazdy;
  • pierścienie centrujące – chodzi o pierścienie pozwalające dopasować felgę do piasty, gdy oba te elementy nie są ze sobą kompatybilne.

I na tej ostatniej przyczynie zatrzymajmy się na dłużej. Nie raz już bowiem zdarzało się tak, że auto zostało „przetrzepane” przez mechanika na okoliczność poszukiwania przyczyn wibracji, wyważono w nim koła, wymieniono tarcze, zabierano się nawet za wymianę wtryskiwaczy, a okazywało się, że wystarczy dobrać odpowiednie pierścienie centrujące. Dobrać i założyć, bo czasem przyczyną wibracji jest błąd w ich montażu.

Piasta koła zawsze wśród podejrzanych – zwłaszcza w przypadku nowszych aut

Piasta koła MEYLE 214 750 0002 (tylna oś, po obydwu stronach)
Piasta koła MEYLE 214 750 0002 (tylna oś, po obydwu stronach)

Jeśli ktoś słyszy, że powodem drgań rozchodzących się po nadwoziu jest piasta koła, zwykle kojarzy to z nieprawidłowym montażem tarcz hamulcowych. Bo też faktycznie, nieprawidłowy montaż tarczy hamulcowej, brak oczyszczenia piasty czy nasmarowanie przylgni grubą warstwą smaru, często skutkuje efektem tzw. „bicia”. Ostatnio jednak mechanicy zauważają nieco inny problem. Piasty kół, które w starszych autach były niemalże pancerne, w nowszych modelach zaskakująco łatwo ulegają uszkodzeniom. Piasta może się wygiąć, stracić oryginalną geometrię i nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie będzie to widoczne, z pewnością będzie to wyczuwalne. Kierowca wyczuje tego typu uszkodzenie właśnie pod postacią wibracji atakujących tak kierownicę, jak i całe nadwozie.

Luzy w zawieszeniu, czyli przekleństwo poszukiwaczy źródeł drgań nadwozia

Zdecydowanie najpojemniejszą kategorią przyczyn drgań wyczuwalnych na karoserii, czy również kierownicy samochodu, są luzy w zawieszeniu. Te tzw. „luzy w zawiasach” pojawiać się mogą w naprawdę rozmaitych miejscach i odnalezienie ich potrafi zająć wiele godzin pracy nawet najbardziej doświadczonemu mechanikowi. Co gorsza, właśnie luzy w zawieszeniu często towarzyszą innego typu przyczynom, myląc poszukiwaczy źródeł drgań i sprawiając, że auto cały czas się trzęsie mimo kilku wcześniejszych wymian czy napraw. Dlatego zawsze, gdy poszukujecie przyczyn wibracji w samochodzie, bierzcie pod uwagę to, że znalezieni ich może zająć Wam sporo czasu, będzie wymagało niemało żmudnej pracy i sprawdzenia niemalże całego zawieszenia. Nie jest to łatwe zadanie dla zawodowego mechanika, tym bardziej nie będzie łatwe nawet dla najbardziej doświadczonego amatora.