Wybór odpowiedniego płynu hamulcowego to żaden problem. Wystarczy tylko określić, czy ma być to DOT 3, DOT 4, DOT 4 Super, DOT 4 HP, DOT 5.1… A czy nie można by tego zrobić prościej? Można. Odkąd Bosch wypuścił na rynek swój uniwersalny płyn hamulcowy ENV6, nie musicie przejmować się rozróżnianiem żadnego z powyższych płynów. Zamiast zastanawiać, się który z nich będzie lepszy dla Waszego auta, używacie płynu ENV6. Dlaczego właśnie tego?

Czym różnią się od siebie poszczególne płyny hamulcowe? Jak dobrać płyn hamulcowy odpowiedni dla swojego auta?

Teoretycznie zakup nowego płynu hamulcowego to sprawa prosta i oczywista. Wystarczy określić, w jakim samochodzie ma zostać wykorzystany i z wyników wyszukiwania wybrać ten, do którego jesteście najbardziej przekonani lub po prostu najlepszy. Pytanie tylko, który z nich to ten najlepszy i czy aby na pewno jest nim ten płyn, który za najlepszy do tej pory uważaliście. Na rynku dostępnych jest obecnie zaskakująco dużo rodzajów płynu hamulcowego, z których każdy różni się czymś od pozostałych. Macie więc do wyboru:

  • Płyn hamulcowy DOT 3 – najstarszy rodzaj spośród obecnie używanych płynów hamulcowych, oryginalnie wykorzystywany w większości aut wyprodukowanych przed rokiem 2000. Jego głównym składnikiem jest eter glikolu. Ze względu na niezbyt wysokie zaawansowanie technologiczne, płyn ten odznacza się stosunkowo niską temperaturą wrzenia wynoszącą 205℃, która po zawilgoceniu spada aż do ok. 140℃.
  • Płyn hamulcowy DOT 4 – wyraźnie ulepszony względem swojego poprzednika (DOT 3), oprócz eteru glikolu zawiera również domieszkę estrów boranowych, co pozwoliło nadać mu znacznie lepsze właściwości fizyczne. Kluczowe w tym aspekcie okazało się podniesienie temperatury wrzenia do 230℃, która przy płynie zawodnionym spada do 155℃. Płyn ten posiada jednak pewne mankamenty, jak choćby znacznie szybszy niż w przypadki DOT 3 spadek temperatury wrzenia w momencie, kiedy w układzie hamulcowym zacznie się zbierać woda.
Porównanie lepkości i temperatury wrzenia na mokro płynów hamulcowych
Źródło: https://www.klubexpertabosch.pl/
  • Płyn hamulcowy 5.1 – jest to płyn klasy 5 (DOT 5), jednak posiadający skład tożsamy z płynami DOT 4 (dzięki temu można mieszać ze sobą oba te płyny). Tu również mamy do czynienia z estrami boranowymi, tym razem jednak pozwalającymi podnieść temperaturę wrzenia nowego płynu hamulcowego do 260℃.

A to wszystko zaledwie część oferty, jaką znajdziecie w każdy większym sklepie motoryzacyjnym. Prawdziwe zamieszanie zacznie się wówczas, gdy przyjdzie Wam wybierać np. spośród płynów DOT 4, DOT 4 Super czy DOT 4 HP. W podobnych sytuacjach gubią się nawet eksperci, a co dopiero zwykli kierowcy, którzy chcą mieć po prostu dobry płyn hamulcowy w swoim aucie. Zamieszanie to jednak już wkrótce może się skończyć. Oto bowiem na rynku pojawiła się zupełna nowość – wymyślony i wyprodukowany przez markę Bosch uniwersalny płyn hamulcowy ENV6. W czym tkwi jego sekret?

Uniwersalny płyn hamulcowy ENV6 do Boscha. Dlaczego warto na niego postawić?

Uniwersalny płyn hamulcowy Bosch ENV6 to całkowicie nowe podejście do technologii wywarzania tego typu samochodowych płynów eksploatacyjnych. Płyn ten rozwiązuje jednocześnie dwa największe problemy oferowanych do tej pory płynów hamulcowych, czyli:

  • wynikające z nadmiernej różnorodności wątpliwości kierowców, jakiego rodzaju płynu hamulcowego powinni użyć;
  • dostosowanie wyłącznie do wymogów aktualnych lub już minionych, bez uwzględniania technologii, która dopiero nadejdzie.

Płyn hamulcowy ENV6 jest produktem uniwersalnym, co znaczy, że może być swobodnie stosowany w miejsce takich płynów jak:

  • DOT 3,
  • DOT4,
  • DOT 4 Super,
  • DOT 4 HP,
  • DOT 5.1.

Można go spokojnie stosować jako zamiennik wszystkich tych płynów, co wyraźnie ułatwia życie zarówno kierowcom, jak i mechanikom. Jeśli macie ochotę spróbować takiego ułatwienia, płyn hamulcowy Bosch ENV6 znajdziecie w ofercie naszego sklepu iParts.pl.

Zalety ENV6
Źródło: https://www.klubexpertabosch.pl/

Warto przy tym pamiętać, iż sam płyn ENV6 posiada właściwości wyraźnie lepsze, niż każdy z wymienionych płynów hamulcowych. I to właśnie ta jakość jest jego kolejną, ogromną zaletą. Jakość i technologia, które powstały nie z myślą o spełnianiu wymogów obecnie stosowanych układów hamulcowych, ale tych, które obecnie dopiero są w fazie wdrażania i które stanowić będą faktyczną przyszłość motoryzacji.