W nowoczesnych samochodach wielu producentów montuje fabrycznie LED-owe światła do jazdy dziennej. Rozwiązanie to pozwala wyraźnie odciążyć alternator i zmniejszyć spalanie paliwa. W samochodach pozbawionych tego rodzaju lamp, możliwe jest zamontowanie ich samodzielnie. Wystarczy dobrej jakości zestaw i kilkadziesiąt minut pracy.

Zalety świateł LED do jazdy dziennej

Lampy LED zrewolucjonizowały wszystkie systemy oświetlenia, nic więc dziwnego, że przemysł motoryzacyjny bardzo szybko zaczął z nich korzystać. Ich największymi zaletami jest trwałość oraz oszczędność. Obie te cechy są niezwykle ważne w przypadku każdego auta, dlatego lampami LED zaczęto zastępować powoli kolejne światła samochodowe. Tak stało się też w przypadku świateł do jazdy dziennej.

Lampy LED obciążają alternator w dużo mniejszym stopniu, niż robią to tradycyjne halogeny czy nowoczesne ksenony. Mniejsze zużycie prądu przekłada się bezpośrednio na mniejsze spalanie, a to wcale nie koniec oszczędności. Światła LED do jazdy dziennej spalają ok. 100 ml paliwa mniej, niż ksenony, ale dodatkowo należy doliczy do tego koszy wymiany żarówek – jeden cykl życia LED-ów to ok. 15 cyklów tradycyjnych żarówek i 2 cykle ksenonowych żarników. Jak widać, inwestycja w LED-y zwraca się bardzo szybko.

Gdzie możemy zamontować LED-y do jazdy dziennej?

Zgodnie z polskim prawem, świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania, jednak wyłącznie wówczas, gdy pozwalają na to warunki. Co to oznacza? Oznacza to, że ze świateł do jazdy dziennej możemy korzystać od świtu do zmierzchy jedynie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Polskie przepisy regulują nie tylko moment używania świateł do jazdy dziennej, ale i również ich położenie. Zgodnie z nimi, lampy świateł dziennych muszą być położone symetrycznie względem osi pojazdu, na tej samej wysokości, nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż 150 cm od podłoża. Rozstaw świateł zależy od szerokości pojazdu i wynosić musi minimalnie 60 cm lub 40 cm dla aut o szerokości mniejszej niż 130 cm. Żadna z lamp nie może wystawać poza obrys samochodu, nie może być też położona dalej niż 40 cm od tego obrysu.

Ważną zasadą, o której należy pamiętać podczas instalowania świateł dziennych, jest to, iż w przypadku samochodów zarejestrowanych po 2009 roku, światła do jazdy dziennej nie mogą palić się wraz z pozostałymi światłami.

Montaż zestawu świateł LED do jazdy dziennej

Wybierając komplet świateł LED do jazdy dziennej, przede wszystkim musimy zwrócić uwagę na to, czy posiada on właściwą homologację. Jej posiadanie jest warunkiem koniecznym.

Sam montaż takich świateł potrafi być (w zależności od zestawu i producenta) mało lub wyjątkowo mało skomplikowany. Najwięcej trudności może sprawić nam wybór miejsca montażu, tu jednak – oprócz estetyki – należy kierować się wspomnianymi już przepisami.

Dobrej jakości zestawy świateł LED do jazdy dziennej posiadają wszystko, co jest konieczne do ich zamontowania. Co więcej, część z nich nie wymaga żadnego wiercenia czy nawet przykręcania. Lampy mocuje się na taśmie dwustronnej, przewody przeciąga pod maskę, łączy z akumulatorem, podpina i gotowe.