Pogorszenie jakości prowadzenia pojazdu oraz słyszalne hałasy dobiegające z okolic jednego z kół zwykle oznaczają problem z amortyzatorem. Co jednak, kiedy okazuje się, że amortyzator jest w pełni sprawny? W takim przypadku całą uwagę należy skupić na poduszce amortyzatora, która również z czasem może ulec zużyciu, również w wyniku nieprawidłowej eksploatacji.

Jak rozpoznać, że poduszka amortyzatora uległa zużyciu?

Sytuacja, która zdarzyć się może niemal każdemu kierowcy, wygląda następująco – podczas jazdy samochodem zaczynają pojawiać się pewne problemy z prowadzeniem (zwłaszcza z utrzymywaniem jednego, stałego kierunku jazdy), a z okolic jednego z kół zaczyna rozlegać się głuche stukanie, szczególnie dobrze słyszalne na zakrętach. Diagnoza przyczyn problemu w podobnej sytuacji powinna wyglądać następująco: w pierwszej kolejności dokonujemy weryfikacji głównych elementów układu kierowniczego oraz układu zawieszenia, a w przypadku nieodnalezienia żadnych możliwych przyczyn zaistniałych problemów, przechodzimy do sprawdzenia stanu amortyzatora.

Stan amortyzatora można ocenić w dość prosty sposób. Jeśli część ta nie nosi śladów zużycia (np. brak widocznych śladów wycieku oleju), prawdopodobnie przyczyny powinniśmy szukać gdzieś indziej. Gdzie? Przede wszystkim w poduszce amortyzatora, która z czasem również podlega zużyciu. Zużycie to możemy dodatkowo przyśpieszyć przez nieostrożną jazdę. Wystarczy chwila nieuwagi i większe zagłębienie w drodze (obniżona studzienka kanalizacyjna lub zwykła dziura w asfalcie), by doprowadzić do uszkodzenia poduszki. Jeśli opisane wyżej problemy pojawią się wkrótce po takim zdarzeniu, uszkodzenie amortyzatora lub poduszki amortyzatora powinno stanowić nasze pierwsze podejrzenie.

W jaki sposób dochodzi do zużycia poduszki amortyzatora?

Opisana sytuacja może doprowadzić do gwałtownego powstania luzu na łożysku przylegającym do poduszki, co w efekcie da objawy w postaci wspomnianych problemów z prowadzeniem pojazdu, wyraźnie słabszej amortyzacji na nierównościach czy słyszalnych stuków dobiegających z okolicy jednego z kół. Takie same objawy mają miejsce również w wyniku naturalnego zużycia się poduszki amortyzatora. Różnica polega jedynie na tym, iż w przypadku zużycia, objawy te mogą pojawiać się znacznie bardziej stopniowo i nie zawsze będą łatwo zauważalne. Tak jak w przypadku amortyzatorów, tak i poduszki zużywają się pomału, tracąc swoją sprawność w trudny do wychwycenia (zwłaszcza na początkowym etapie) sposób.

Jeśli już zauważymy pierwsze objawy zużywających się poduszek amortyzatora, powinniśmy jak najszybciej zaplanować ich wymianę. Odwlekanie tego jest zwyczajnie nieuzasadnione, gdyż objawy zużycia z czasem będą się tylko nasilać, wpływając wyraźnie zarówno na komfort, jak i na bezpieczeństwo jazdy.

Planując wymianę zużytych poduszek amortyzatorów, pamiętajmy koniecznie o tym, aby części te wymieniać zawsze parami – obie poduszki na tej samej osi. Wynika to stąd, iż żywotność obu poduszek zawsze jest do siebie mocno zbliżona i jeśli jedna z nich daje oznaki zużycia, to i druga wkrótce zacznie się „sypać”. Wyjątek od tej zasady stanowi wymiana poduszki uszkodzonej ewidentnie w wyniku np. najechania na dziurę w drodze. W takim przypadku być może wystarczy wymiana wyłącznie jednej, tej uszkodzonej poduszki.