Ilość i różnorodność tarcz hamulcowych na rynku wtórnym wprost oszałamia. Dla jednego tylko typu – tarcz żeliwnych nacinanych – mamy do czynienia z wieloma różniącymi się od siebie modelami. I każdy z nich ma nieco inne przeznaczenie. Jak w tym wszystkim może się odnaleźć zwykły kierowca? Czym powinniście się kierować przy zakupie tarcz hamulcowych?

Wyobraźcie sobie następującą sytuację – przychodzicie do sklepu motoryzacyjnego i prosicie o tarczę hamulcową do Waszego samochodu. W odpowiedzi od sprzedawcy słyszycie: Dobrze, ale jaką? No właśnie, jaką? O ile jeszcze na iParts.pl możecie liczyć na to, że jeden z naszych ekspertów podczas krótkiej rozmowie przedstawi Wam konkretne propozycje, wytłumaczy, czym się od siebie różnią i wspólnie dojdziecie do tego, która tarcza będzie tym najlepszym wyborem, o tyle normalnie nie macie raczej co spodziewać się podobnego zaangażowania ze strony sprzedawcy. Podsunie Wam to, co jemu będzie pasowało. A co pasowałoby Wam samym?

Tarcze hamulcowe tanie, dobre czy markowe? Rozróżnienie tarcz hamulcowych względem ceny, marki i jakości

To, od czego powinniście zacząć, to zrozumienie, jaki wpływ na ogólnie rozumiana jakość tarcz hamulcowych, ich cena oraz marka. Zacznijmy od marki.

Jak w przypadku praktycznie każdej innej części, na rynku możecie znaleźć tarcze hamulcowe bardzo wielu różnych marek. Im lepsza marka, tym wyższa jakość. To oczywiste. Ale czy tak jest w rzeczywistości? Owszem, tak właśnie wygląda to również w praktyce, co udowadniają liczne testy wykonywane zarówno przez międzynarodowe instytuty, jak i przez zwykłych fanów mechaniki pojazdowej. W przypadku tarcz hamulcowych różnice pomiędzy markami potrafią być naprawdę spore.

Przykładowo: tarcze hamulcowe BOSCH oraz dowolne tarcze z najniższej półki wykazują podczas pomiarów dość zbliżony parametr bicia tarczy tuż po jej zamontowaniu. Jeśli jednak te same tarcze poddamy ostrym testom na gwałtowne hamowanie (bez uprzedniego dotarcia), parametr bicia tarcz hamulcowych BOSCH cały czas będzie się mieścił w normie, a w przypadku tarcz z niskiej półki poszybuje wysoko w górę. Co to oznacza? Oznacza to, że tarcze BOSCH wykazują znacznie mniejszą tendencję do wykrzywiania się, nawet mimo używania ich wbrew zaleceniom producenta. Tanie tarcze hamulcowe słabej jakości w na skutek takich samych obciążeń zwichrują się niczym stary naleśnik. A przecież jest to zaledwie jeden z licznych przykładów pokazujących, na czym polega różnica jakości.

Markowe czy tanie tarcze hamulcowe

Od razu też w grę wchodzi tu drugi czynnik, czyli cena. Im lepsza marka, tym wyższa jakość, ale też cena. I od tej zależności nie da się uciec. Jeśli ktoś oferuje Wam dobrej jakości tarcze po zaskakująco niskich cenach, powinniście do takich ofert podchodzić bardzo ostrożnie.

Tarcze hamulcowe żeliwne czy ceramiczne? Rozróżnienie tarcz hamulcowych względem materiału, z jakiego są wytwarzane

Dwa podstawowe rodzaje tarcz hamulcowych, klasyfikowanych pod względem materiału, z jakiego zostały wykonane, to:

  • tarcze żeliwne – obecnie jest to co najmniej 95% wszystkich tarcz hamulcowych na rynku części zamiennych,
  • tarcze ceramiczne – wciąż nowa technologia, stosowana w autach sportowych lub usportowionych najwyższej klasy.

Dla co najmniej 95% kierowców wystarczającym wyborem będą tarcze żeliwne. Przy obecnej technologii produkcji są to tarcza naprawdę doskonałej jakości, zachowujące przy tym naprawdę rozsądną cenę. Cena za komplet tarcz ceramicznych dla większości z nas wciąż jest bardzo nierozsądna.

Tarcze hamulcowe pełne, nawiercane, nacinane, a może jeszcze inne? Dostosowanie typu tarcz do potrzeb kierowcy

Podstawowe typy tarcz hamulcowych, rozróżniane według ich konstrukcji, funkcji oraz przeznaczenia, to:

  • tarcze pełne (zwane monolitycznymi),
  • tarcze wentylowane,
  • tarcze nacinane,
  • tarcze nawiercane.

Oprócz tego mamy na rynku liczne przykłady kombinacji w rodzaju tarcz pełnych wentylowanych, czy tarcz jednocześnie nacinanych i nawiercanych. Które z nich powinniście wybierać?

  • Tarcze pełne – jeśli poruszacie się głównie po terenie zabudowanym samochodami o umiarkowanej mocy i jeździcie raczej spokojnie.
  • Tarcze pełne wentylowane – wariant dla tych z Was, którzy na ogół jeżdżą po mieście, ale wypuszczając się od czasu do czasu w dłuższą trasę, lubią przetestować możliwości swojego auta.
  • Tarcze nacinane – do agresywnej jazdy po mieście i na krótkich odcinkach.
  • Tarcze nawiercane – dla tych, którzy testują moc silnika i sprawność hamulców na dłuższych odcinkach i z wyjątkową intensywnością.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tarczach nacinanych i nawiercanych, sprawdźcie koniecznie nasz poradnik: Nawiercane czy nacinane tarcze hamulcowe? Sprawdźcie, które rozwiązanie będzie w Waszym przypadku lepszym wyborem. I pamiętajcie, że w razie jakichkolwiek wątpliwości przy doborze tarcz, zawsze możecie skontaktować się z jednym z naszych ekspertów iParts.pl.