Nowe samochody wyposaża się z reguły w układ zapłonowy, który składa się ze świec zapłonowych, cewek oraz komputera sterującego całym systemem.  Z kolei w nieco starszych modelach aut stosowano także przewody zapłonowe.

Przewody zapłonowe to element układu zapłonowego, od którego prawidłowej pracy zależy kondycja i sprawność silnika. Przewodów znajduje się w układzie najczęściej kilka. Na czym polega ich rola i jak zbudowany jest typowy przewód zapłonowy? Sprawdźmy…

Rola przewodów w układzie zapłonowym

Podstawowe i zarazem kluczowe zadanie przewodów zapłonowych polega na doprowadzeniu wysokiego napięcia z cewki zapłonowej do świecy. Nie trudno się więc domyślić, że gdyby nie przewody, niemożliwym byłoby odpalenie silnika.

Budowa przewodu zapłonowego

Za najważniejsze elementy budowy przewodu zapłonowego należy uznać izolator kabla oraz jego osłonę. Z reguły wykonuje się je z gumy, lecz w procesach produkcyjnych stosuje się także silikon lub inne elastomery. Przewody zapłonowe najwyższej jakości to jednak takie, które zostały zrobione z silikonu, ponieważ stanowi on doskonały izolator, odporny na skrajne zmiany temperatur i na działanie substancji chemicznych.

Ponadto, w budowie przewodu zapłonowego, istotna jest także jakość konstrukcji metalowej końcówki zwanej terminalem – budowa i kształt powinny zapewnić najlepszy poziom sprężystości między cewką a świecą.

Awaria przewodów zapłonowych

Jeżeli silnik pracuje nierówno i gaśnie trzeba mieć na uwadze, że wina leży po stronie przewodów zapłonowych. Do ich najczęstszych usterek dochodzi m.in. na skutek przebicia przewodu (tańsze przewody wykonane ze słabych, nietrwałych materiałów), uszkodzenia rdzenia przewodu, a nawet zaniedbania przy ich montażu. Niezależnie od przyczyny awarii, pamiętajmy, że uszkodzenia tych elementów nigdy nie powinny być bagatelizowane, dlatego zużyte przewody należy jak najszybciej wymienić na nowe.

Żywotność przewodów zapłonowych

Przewody zapłonowe wytrzymują średnio około 30-50 tys. km i dlatego zaleca się, by wymieniać je razem ze świecami, których trwałość oscyluje na podobnym poziomie. Miejmy jednak na uwadze, że niektórzy producenci aut zalecają, by świece wymieniać nawet co 20 tys. km lub mniej – wówczas przewody możemy wymienić np. przy drugiej wymianie świec. Czy można to robić samodzielnie? Tak, trzeba jednak być ostrożnym, by nie zniszczyć budowy przewodu, a dokładniej wspomnianego wcześniej terminala.