Auta elektryczne to inna technologia, ale częściowo te same wyzwania. Z całą pewnością są to również częściowo te same, co w autach spalinowych, płyny eksploatacyjne. Jakie dokładnie są to płyny? Czym różnią się od płynów stosowanych w „spalinówkach”? Które z nich można uznać za najważniejsze?

Płyny eksploatacyjne w samochodach elektrycznych. Dlaczego są dla nich tak ważne?

W erze rosnącej popularności pojazdów elektrycznych, prawidłowa konserwacja i zrozumienie znaczenia płynów eksploatacyjnych staje się kluczowe dla każdego właściciela „elektryka”. Te specjalistyczne płyny odgrywają nieocenioną rolę w utrzymaniu optymalnej wydajności, bezpieczeństwa, a także w przedłużeniu żywotności pojazdu. Każdy z nich ma swoje, niezwykle ważne zadanie, każdy okazuje się kluczowy dla działania określonego podzespołu, układu czy całego auta. Zagłębiając się w świat płynów eksploatacyjnych do samochodów elektrycznych, poznajemy ich znaczenie, funkcje oraz to, w jaki sposób odpowiednia konserwacja może wpłynąć na wydajność i długowieczność Waszego elektrycznego towarzysza podróży.

Płyn hamulcowy TRW
Płyn hamulcowy TRW

Serce każdego EV, jego układ napędowy, różni się znacznie od tradycyjnych silników spalinowych, co stawia nowe wymagania przed płynami eksploatacyjnymi. W przeciwieństwie do aut spalinowych, gdzie płyny takie jak olej silnikowy, mają kluczowe znaczenie dla smarowania i chłodzenia, samochody elektryczne polegają na zaawansowanych płynach chłodzących do zarządzania temperaturą akumulatorów, silników elektrycznych oraz innych kluczowych komponentów elektronicznych. Te specjalistyczne płyny muszą nie tylko efektywnie odprowadzać ciepło, ale również być kompatybilne z delikatnymi materiałami elektrycznymi, zapewniając ich długowieczność i niezawodność. Środki smarne w „elektrykach” również ewoluowały, dostosowując się do unikalnych wymagań ruchomych części w napędach elektrycznych, zapewniając minimalne tarcie i maksymalną efektywność. Ponadto, systemy takie jak hamulce i układ kierowniczy, choć funkcjonują na podobnych zasadach co w autach spalinowych, są często zoptymalizowane do specyfiki elektromobilności. Właściwe zrozumienie i dbałość o te płyny jest zatem nieodłącznym elementem utrzymania wydajności, bezpieczeństwa i gotowości Waszego samochodu elektrycznego do każdej podróży.

Które płyny eksploatacyjne stosowane w samochodach elektrycznych można uznać za najważniejsze?

Klasyfikowanie płynów eksploatacyjnych w samochodach elektrycznych według ich ważności nie jest proste, ponieważ wszystkie one odgrywają kluczowe, a przynajmniej ważne role w zapewnieniu bezpiecznej, efektywnej i długotrwałej pracy pojazdu. Próbując jednak uszeregować je pod kątem ich wpływu na główne aspekty działania samochodu elektrycznego, otrzymalibyśmy mniej więcej taki oto ranking:

  1. Płyn chłodniczy dla systemu akumulatorów i elektroniki – jest to prawdopodobnie najważniejszy płyn w samochodach elektrycznych (będący trochę odpowiednikiem oleju silnikowego w autach spalinowych), ponieważ właściwe zarządzanie temperaturą akumulatorów i komponentów elektronicznych decyduje o wydajności, bezpieczeństwie i żywotności baterii, a więc i całego pojazdu.
  2. Środki smarne – chociaż samochody elektryczne mają mniej ruchomych części niż pojazdy spalinowe, precyzyjne smarowanie ich komponentów nadal jest niezbędne. Chodzi tu przed wszystkim o silnik elektryczny i przekładnię.
  3. Płyn hamulcowy – dokładnie ten sam, co w samochodach spalinowych. Płyn hamulcowy w „elektrykach” jest kluczem do działających prawidłowo hamulców, a więc i dla naszego bezpieczeństwa. W samochodach elektrycznych, gdzie często stosuje się odzysk energii, tradycyjny układ hamulcowy działa momentami jako system wspomagający, ale jego niezawodność nadal pozostaje krytyczna.
  4. Płyn do układu kierowniczego – ważne dla łatwości prowadzenia i precyzyjnego sterowania pojazdem.
  5. Płyn do spryskiwaczy – chociaż może się wydawać mniej istotny w porównaniu z innymi płynami, płyn do spryskiwaczy jest ważny dla zapewniania kierowcy dobrej widoczności, a więc i dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego; szczególnie w złych warunkach pogodowych.

Warto podkreślić, że wszystkie te płyny są ważne i należy je regularnie sprawdzać oraz wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, aby samochód elektryczny działał prawidłowo i bezpiecznie. Pominięcie lub nadmierne wydłużenie interwału wymiany któregokolwiek z tych płynów może prowadzić do poważnych problemów z pojazdem.

Wątpliwości wokół płynów eksploatacyjnych w samochodach elektrycznych. O co najczęściej pytają kierowcy?

Płyn do wspomagania FEBI BILSTEIN, żółty, 1 litr
Płyn do wspomagania FEBI BILSTEIN, żółty, 1 litr

Wśród licznych zapytań dotyczących samochodów elektrycznych, te dotyczące płynów eksploatacyjnych zajmują szczególne miejsce. A najczęściej padające pytania to:

Czy samochody elektryczne wymagają wymiany oleju?

Samochody elektryczne nie mają tradycyjnego silnika spalinowego, a więc i oleju silnikowego. Mogą jednakże wymagać specjalistycznych środków smarnych dla ruchomych części silnika elektrycznego lub przekładni, które to smary należy kontrolować i wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta.

Jak często należy wymieniać płyn chłodniczy w samochodzie elektrycznym?

Częstotliwość wymiany płynu chłodniczego może się różnić w zależności od modelu pojazdu i zaleceń producenta. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać poziom i stan płynu chłodniczego oraz przestrzegać harmonogramów serwisowych Waszych „elektryków”.

Czy płyn hamulcowy w samochodzie elektrycznym wymaga wymiany?

Jak najbardziej! Płyn hamulcowy w samochodach elektrycznych podlega degradacji podobnie jak w pojazdach spalinowych i powinien być wymieniany w interwałach określonych przez producenta.

Czy istnieją specjalne płyny eksploatacyjne zalecane dla samochodów elektrycznych?

Niektórzy producenci mogą rekomendować lub zatwierdzać specyficzne płyny eksploatacyjne zaprojektowane specjalnie do użytku w ich samochodach elektrycznych. Zawsze warto sprawdzić instrukcję obsługi lub skonsultować się z autoryzowanym serwisem, aby upewnić się, że używacie odpowiednich produktów. Ich użytkowanie może być bowiem warunkiem ewentualnej gwarancji.