Akumulator należy do samochodowych części eksploatacyjnych, co oznacza, że jego żywotność jest ograniczona. Zanim jednak akumulator ostatecznie zakończy swój żywot, pojawić się może kilka ewidentnych objawów jego zużycia. Jak je rozpoznać?

Znaczenie objawów zużycia akumulatora

Samochodowe części eksploatacyjne to kategoria części, które – co do zasady – charakteryzują się ograniczoną żywotnością. Dokładny czas ich działania zależy od wielu czynników, takich jak jakość wykonania, sposób użytkowania czy konserwacja. Jednak nawet przy założeniu, że będziemy dbać o nie w sposób wzorcowy, ich czas w końcu musi dobiec końca. Tak samo dzieje się również w przypadku akumulatora.

Żywotność przeciętnego akumulatora kwasowo-ołowiowego (najpopularniejszego typu akumulatorów na rynku) szacowana jest domyślnie na ok. 5 lat. W rzeczywistości jednak zdecydowana większość z nich działa nie dłużej niż 3-4 lata, co daje jakieś 60-70% czasu zakładanego przez samych producentów. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele, a wśród nich należy wymienić bagatelizowanie lub nieumiejętność dostrzeżenia objawów zużycia akumulatora. Objawy takie, dostrzeżone odpowiednio wcześnie, mogą zostać usunięte, a żywotność baterii wydłużona. Wystarczy tylko wiedzieć, na co patrzeć.

Zużywanie się akumulatora – objawy zewnętrzne

Objawy zużycia akumulatora można podzielić na dwa podstawowe rodzaje – na objawy zewnętrzne i wewnętrzne. Objawy zewnętrzne wydają się być pozornie najłatwiejsze do zauważenia, gdyż wystarczy obejrzeć nieco dokładniej naszą samochodową baterię, by dostrzec któryś z nich. Doświadczenie pokazuje jednak, iż tak naprawdę niewielu kierowców sprawdza regularnie stan swojego akumulatora lub robi to niezwykle pobieżnie. Taka pobieżność powinna wystarczyć do wykrycia rozdętej obudowy baterii (widoczny objaw przeładowania), ale już niekoniecznie do zwrócenia uwagi na gromadzącą się na niej wilgoć, plamy oleju czy kurz. Pamiętajmy, że tego typu zabrudzenia tworzą z czasem warstwę przewodzącą, skutkującą przepływem prądów pomiędzy biegunami i w efekcie szybszym samowyładowaniem się baterii, co jest zapowiedzią jej rychłego końca. Dlatego brud lub śniedź pokrywającą klemy powinniśmy zawsze traktować jako jeden z objawów zużywania się akumulatora.

Objawy zużywania się akumulatora niewidoczne gołym okiem

Za „wewnętrzny” objaw zużywania się akumulatora można z kolei uznać poziom jego naładowania, czy też raczej permanentnego niedoładowania. Aby wykryć ten stan, wystarczy dokonywać regularnych pomiarów napięcia w akumulatorze. Stan chronicznego niedoładowania wykryjemy poprzez odczytywanie napięcia akumulatora za pomocą woltomierza. Ważne jest, aby odczytu tego dokonywać nie wcześniej, niż po 2 godzinach od moment wyłączenia silnika. Zwykle do zasilenia całej sieci pokładowej wystarczy napięcie na poziomie 12,53 V, co daje mniej więcej 85% naładowania baterii. Jeśli nasze pomiary wskażą, iż napięcie to regularnie osiąga niższe wartości, należy liczyć się z wystąpieniem w najbliższym czasie poważnych problemów z akumulatorem. W przypadku gdy używamy samochodu dosyć często, a pokonywane przez nas trasy są wystarczająco długie, by bateria zdążyła się naładować, zbyt niskie napięcie powinniśmy traktować jako jeden z objawów zużywania się akumulatora. Zwłaszcza jeśli jest to akumulator już kilkuletni.