Spasowanie klocków i tarcz hamulcowych pozornie jest bardzo proste. Wystarczy przestrzegać zaleceń producenta auta, a wszystko będzie w porządku. Ale gdy tylko komuś przyjdzie ochota nieco poeksperymentować lub coś ulepszyć, zaczynają się wątpliwości. Tak jak w przypadku tarcz nacinanych i nawiercanych oraz pasujących do nich klocków hamulcowych.

Pytania o właściwy dobór klocków i tarcz hamulcowych przewijają się bardzo często. I nie bez powodu. Każdy świadomy kierowca wie, że właściwe spasowanie do siebie obu tych elementów układu hamulcowego jest niezwykle ważne. Może rzec, że wręcz kluczowe. Tak dla bezpieczeństwa, jak i dla komfortu jazdy. Jeśli kupujecie tarcze hamulcowe razem z klockami i jeśli robicie to u dostawcy, który naprawdę zna się na tym, co sprzedaje, możecie śmiało liczyć na to, że oba te elementy będą do siebie pasowały idealnie. Gorzej jest, jeśli musicie np. dobrać nowe klocki hamulcowe do posiadanych już tarcz.

O ile tarcze pełne są niemalże uniwersalne i dobór do nich klocków nie powinien stanowić większego problemu, o tyle z tarczami nawiercanymi i nacinanymi rzecz ma się zgoła inaczej. Dlaczego? Abyście mogli to dobrze zrozumieć, a przede wszystkim mogli w przyszłości samodzielnie dokonywać świadomego wyboru klocków do tego typu tarcz, musimy Wam nieco opowiedzieć zarówno o samych tarczach, jak i o klockach.

Jak zachowują się tarcze hamulcowe nacinane i nawiercane? Czemu służy takie kształtowanie ich powierzchni?

Aby zrozumieć, czym powinniście się kierować przy wyborze klocków hamulcowych do tarcz nacinanych i nawiercanych, musicie najpierw choćby tylko z grubsza poznać sposób działania tychże tarcz. A wygląda to tak:

  • Tarcze hamulcowe nacinane – nacięcia na powierzchni tarczy mają za zadanie ściągać zeszkloną warstwę powierzchni ciernej klocka hamulcowego (jeśli takowa się wytworzy), odprowadzać gazy powstające na styku klocka z tarczą podczas hamowania, a także usuwać kropelki wody z tarczy.
  • Tarcze hamulcowe nawiercane – otwory w ich powierzchni spełniają praktycznie wszystkie zadania nacięć w tarczach nacinanych, a oprócz tego rozpraszają ciepło gromadzące się w rozgrzanej na skutek tarcia tarczy.

Jednak to, co interesuje nas w tym przypadku najbardziej, to zdolność obu typów tarcz do usuwania wszelkich osadów, jakie mogłyby się na powierzchni tarczy znaleźć i utrudnić normalną pracę hamulców (np. pyłów powstałych na skutek tarcia klocka o tarczę). Dlaczego właśnie na tę właściwość powinniście zwrócić uwagę?

Tarcze hamulcowe nacinane i nawiercane

Jak wygląda współpraca klocków standardowych i ceramicznych z tarczami hamulcowymi nacinanymi oraz nawiercanymi?

Zasada oby typów klocków hamulcowych jest ta sama – zaciśnięte na tarczy, trą o jej powierzchnię, wyhamowując pęd samochodu. Podczas tarcia z obu typów klocków wytrąca się pewna ilość pyłów.

  • Standardowe klocki hamulcowe – pylą standardowo, czyli dość mocno. W porównaniu z klockami ceramicznymi są to klocki wysokoemisyjne, ale z pyłem, jaki może zalegać na powierzchniach tarcz hamulcowych, tarcze nacinane i nawiercane radzą sobie szybko i sprawnie, usuwając go pod wpływem pędu powietrza i siły odśrodkowej koła.
  • Ceramiczne klocki hamulcowe – ich wyjątkową właściwością jest niska emisyjność, a więc śladowe pylenie. Jednak klocki te (przynajmniej te naprawdę dobrze zrobione) posiadają jeszcze jedną cechę charakterystyczną, o której rzadko się mów. Chodzi o tzw. mieszankę transferową, która współtworzy powierzchnię cierną klocków ceramicznych, a która to mieszanka transferowa podczas pracy klocka pokrywa powierzchnię tarczy hamulcowej specjalnym nalotem wspomagającym utrzymywanie odpowiedniego współczynnika tarcia przy nierozgrzanych hamulcach.

I teraz pytanie, co to wszystko ma wspólnego z doborem klocków hamulcowych do tarcz nawiercanych lub nacinanych? Już wyjaśniamy.

Jakiego typu klocków powinniście używać w połączeniu z tarczami hamulcowymi nawiercanymi i nacinanymi?

Pył standardowych klocków hamulcowych, jaki może osiadać na powierzchni tarczy, nie tylko nie pełni żadnej korzystnej roli, ale jest wręcz niepożądany. Taki pył usuwany jest przez tarcze hamulcowe nacinane i nawiercane bardzo szybko, bo taka też jest ich rola. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku klocków ceramicznych. Nalot emitowany przez mieszankę transferową jest czymś bardzo pożądanym dla tarcz współpracujących z klockami ceramicznymi, gdyż pozwala im to zachować większą efektywność nawet przy niskich temperaturach. Tarcze nacinane lub nawiercane nalot ten będą usuwać lub też będzie on się zbierał w wyżłobieniach na ich powierzchni, zatykając je pomału, przez co zwłaszcza nacięcia w tarczach przestaną być efektywne. Jaki z tego wniosek?

Wybierając klocki do tarcz nacinanych lub nawiercanych, sięgajcie raczej po klocki standardowe. Wyjątkiem mogą tu być (o ile na takie traficie) zestawy tarcze + klocki hamulcowe ceramiczne od jednego i to naprawdę dobrego producenta, który w ich opisie zaznaczył, że mogą być stosowane razem. W innym przypadku takie połączenie uznawane jest za co najmniej niezalecane, choć z technicznego punktu widzenia nadal możliwe.

Ostatecznie w razie wątpliwości zawsze możecie poprosić o radę jednego z naszych ekspertów na iParts.pl. W ten sposób zyskacie pewność, że nowe klocki będą pasowały do Waszych tarcz i nie będą niwelowały ich specjalnych właściwości.