Niezależnie od warunków sprawność wycieraczek wyraźnie spada nawet po kilku miesiącach intensywnej eksploatacji. Niemal co drugi kierowca uważa, że jakość wycieraczek obniża się przede wszystkim w wyniku mroźnej zimy. Po części to prawda, jednak niekorzystny wpływ na żywotność piór wycieraczek mają także słońce i upał. Odkładanie wymiany piór w czasie to niezbyt dobry pomysł, bowiem zużyte pióra zamazują szybę i znacznie ograniczają widoczność. Czy warto ryzykować?

Oczywiście, że nie. Optymalna widoczność to gwarancja bezpieczeństwa, które jest kluczowym elementem podczas jazdy. Jak często wymieniać pióra wycieraczek? Najlepsza odpowiedź brzmiałaby wg wielu kierowców - "wymień, gdy przestaną zapewniać odpowiednią widoczność". Z jednej strony można się z tym stwierdzeniem zgodzić, z drugiej natomiast nie do końca. Dlaczego? Pióra wycieraczek najlepiej jest wymieniać regularnie i nie czekać do ostatniej chwili, kiedy szyba będzie cała w smugach, a my będziemy wytężać wzrok podczas jazdy, żeby cokolwiek zobaczyć – to zbyt niebezpieczne.

Jak rozpoznać zużycie piór wycieraczek? Najczęstszymi oznakami są: naderwanie gumek, pozostawianie smug na szybie i brak płynnej pracy, który objawia się mało skutecznym odprowadzaniem wody z szyby. Niemal ostateczny sygnał do interwencji to pozostawienie rys na szybie. Jeżeli zauważycie którykolwiek z symptomów – nie czekajcie i wymieńcie pióra na nowe. Sugerujemy skorzystać z oferty zaufanych producentów wycieraczek tj. Bosch, Valeo, którzy słyną z produkcji wysokojakościowych piór wycieraczek. Jeżeli całe pióra kwalifikują się do wymiany warto także zastanowić się nad wycieraczkami nowego typu, gdzie metalowy stelaż zastąpiony został płaską i sprężystą szyną. Takie pióro zapewnia cichą pracę i dobrze przylega do szyby.