Do niedawna najpopularniejszym źródłem światła dla reflektorów samochodowych były żarówki halogenowe, które mimo niezbyt dużej wydajności energetycznej, są stosunkowo tanie oraz solidne. Jednak od kilkunastu już lat żarówki halogenowe są skutecznie wypierane z rynku przez doskonalsze pod każdym względem lampy ksenonowe. Na czym polega ich fenomen? Sprawdźmy.

Pierwsze ksenony

Pierwszym samochodem, w którym zastosowano reflektory ksenonowe, było niemieckie BMW serii 7 z 1991 roku. Od tego momentu ten rodzaj oświetlenia samochodowego stawał się z roku na rok coraz popularniejszy wśród światowych producentów aut. O sukcesie reflektorów ksenonowych decyduje przede wszystkim ich długa żywotność oraz charakterystyczna niebieska barwa światła imitująca do złudzenia światło słoneczne.

Duża moc, długa żywotność

Tradycyjne żarówki mogą pracować od 300 do 550 godzin, natomiast lampy ksenonowe to już czas działania nawet do 3 tysięcy godzin. Ksenony potrzebują o 30 proc. mniej energii elektrycznej niż jest to w przypadku żarówek halogenowych. Taka oszczędność przekłada się bezpośrednio na niższe zużycie paliwa oraz sprawia, że reflektory ksenonowe są o wiele bardzie trwalsze. Ksenony generują strumień światła najbardziej zbliżony barwą do światła naturalnego, dzięki czemu doskonale oświetlają drogę, pozwalają innym uczestnikom ruchu drogowego szybciej i łatwiej dostrzec samochód z takim oświetleniem, a także nie męczą oczu kierowcy podczas nocnej jazdy. Podczas gdy żarówka halogenowa wytwarza 1500 lm pobierając przy tym 55 W energii, to reflektor ksenonowy, w zależności od swojej temperatury barwowej, emituje 3200 lm pobierając jedynie 35 W.

Budowa i sposób działania

Reflektory ksenonowe nie posiadają żarnika, jak to jest w przypadku tradycyjnych żarówek. Ksenony to wyładowcze źródło światła, które powstaje w łuku elektrycznym zapalonym pomiędzy elektrodami w atmosferze gazu szlachetnego (ksenonu) z domieszką soli metali z grupy halogenów. We wnętrzu reflektora panuje ciśnienie na poziomie kilkudziesięciu barów, natomiast światło widzialne jest emitowane za pomocą stożków plazmy przylegających do elektrod. Światło ksenonowe ma temperaturę barwową od 4500 do 6500 stopni K.

Wymogi europejskie

Duża moc świetlna reflektorów ksenonowych oraz barwa emitowanego przez nie światła spowodowały, że ustalono podstawowe warunki użytkowania tego rodzaju reflektorów. Przepisy homologacyjne wprowadzone przez Europejski Komitet Elektrotechniczny (ECE) odnośnie ksenonów mówią o potrzebie mechanizmu automatycznego poziomowania (automatyczna regulacja kąta nachylenia) oraz czyszczenia kloszy (np. spryskiwacze) w taki sposób, aby brud lub tez zmienne obciążenie pojazdu nie powodowało oślepienia innych uczestników ruchu drogowego. Układy regulacji kąta położenia reflektora ksenonowego mogą pracować w sposób statyczny lub dynamiczny. W najnowszych konstrukcjach samochodowych poza regulacją w płaszczyźnie pionowej istniej również możliwość regulowania świateł w poziomie.