Przymierzacie się do wymiany klocków hamulcowych? Czynność tę możecie zlecić w sprawdzonym warsztacie lub też – oszczędzając niemałe pieniądze – zrobić to samodzielnie. Jakich narzędzi będziecie w tym celu potrzebować?

Klocki hamulcowe to jedne z samochodowych części eksploatacyjnych – eksploatacyjnych, a więc wymagających regularnej wymiany na skutek zwykłego, przewidywanego i spodziewanego wręcz procesu zużywania. Klocki hamulcowe mają się ścierać, a więc i mają być wymieniane w momencie, gdy grubość ich powierzchni ciernej spadnie poniżej 1,5 mm. Jak często się to dzieje? Co ile klocki hamulcowe powinny być wymieniane? Na to pytanie jest tylko jedna prosta odpowiedź – to zależy. A zależy przede wszystkim od Was, od tego, w jakich warunkach jeździcie i jaki jest Wasz indywidualny styla jazdy. Przykładowo:

  • spokojna jazda po mieście zużywa klocki hamulcowe powoli, ale i tak szybciej niż w przypadku aut pokonujących głównie długie odcinki dróg ekspresowych. W tym przypadku klocki zwykle wymienia się co 30-50 tys. km;
  • dynamiczna jazda w warunkach miejskich to prawdziwy pożeracz klocków hamulcowych. Jeżdżąc w ten sposób, powinniście przewidywać przegląd i wymianę klocków nawet co 10-20 tys. km.

Wymiana klocków hamulcowych nie jest czynnością szczególnie wymagającą, choć do jej przeprowadzenia będziecie potrzebować z całą pewnością odpowiednich kluczy, narzędzi, a czasem i innego typu akcesoriów motoryzacyjnych. Jakich dokładnie? Tu ponownie musi paść jedna z ulubionych odpowiedzi mechaników samochodowych – to zależy. Wszystko bowiem zależy od dwóch podstawowych czynników, czyli:

  1. od konstrukcji układu hamulcowego i rodzaju zastosowanych połączeń – w poszczególnych modelach aut potrafi to wyglądać naprawdę różnie, warto więc już na wstępie obejrzeć klocki, tarcze, zaciski i określić, jakiego typu klucze będą Wam potrzebne do ich rozkręcenia;
  2. od zakresu prac, jakie będziecie chcieli lub musieli przeprowadzić – to, że Waszym celem jest wymiana klocków hamulcowych, nie znaczy wcale, że na samych klockach się skończy. Jeśli chcecie podejść do sprawy porządnie i poważnie, przy okazji klocków powinniście obejrzeć również pozostałe elementy układu hamulcowego (przynajmniej te, do których będziecie mieć dostęp po zdjęciu koła). Może się okazać, że natychmiastowej interwencji będą wymagały np. prowadnice lub tarcze hamulcowe, a to oznacza konieczność posiadania nieco innego zestawu narzędzi.

W jaki sposób cała ta sprawa wygląda w praktyce? Jakie klucze lub inne narzędzia warsztatowe przydadzą się Wam podczas wymiany klocków hamulcowych?

Wymiana samych klocków hamulcowych. Jakie narzędzia są Wam do tego niezbędne?

Zestaw wkrętaków do pobijania 2 sztuki

Zestaw wkrętaków do pobijania 2 sztuki

Wymianę klocków hamulcowych zaczynamy od? Nie, nie chodzi wcale o zdjęcie zacisku. Wymianę klocków hamulcowych zaczynamy od zdjęcia koła, a to oznacza, że w pierwszej kolejności potrzebujemy klucza do kół oraz – nie zapominajmy o tym – podnośnika, najlepiej jeszcze z podpórką, na której wesprzemy dźwignięte w górę auto. Majstrowanie przy samochodzie zawieszonym na samym podnośniku może być ryzykowne i tak naprawdę nie jest to coś, co zalecają profesjonaliści. A co oprócz tego? Niewiele. Na ogół wystarczy 1 lub 2 płaskie śrubokręty oraz zestaw kluczy nasadkowych z grzechotką. Oczywiście, upewnijcie się najpierw, że faktycznie dacie radę zrobić wszystko kluczami nasadkowymi, bo w takim np. Mercedesie może Wam być potrzebny raczej klucz imbus 9 mm sześciopunktowy z napędem 1/2” do demontażu zacisków hamulcowych.

Wymiana klocków hamulcowych wraz z przeglądem prowadnic. Co będzie Wam do tego potrzebne?

Szczotka druc plastikowa rączka 5-rzędów

Szczotka druc plastikowa rączka 5-rzędów

Teoretycznie wymiana klocków hamulcowych mogłaby się zakończyć na wymontowaniu starych i umieszczeniu na ich miejsce nowych części. Ale mając już zdjęte koło i auto na podnośniku, warto pokusić się o obejrzenie dokładne pozostałych elementów układu hamulcowego, do których właśnie zyskaliśmy dostęp. A zacząć warto od samych klocków, ponieważ ich stan i wygląd powie nam wiele o ewentualnych problemach z hamulcami. Przykładowo:

  • jeśli jeden klocek na osi jest grubszy od drugiego, ewidentnie doszło do zatarcia prowadnic;
  • jeśli jeden i ten sam klocek został starty nierównomiernie (z jednej strony jest cieńszy, z drugiej grubszy), znaczy to, iż jedna z jego prowadnic uległa zatarciu.

Nierównomierne zużycie starych, demontowanych klocków zawsze powinno skończyć się przeglądem stanu prowadnic. Prowadnice te należałoby obejrzeć tak czy inaczej ilekroć tylko wymieniacie klocki, zwłaszcza jeśli wymianę te przeprowadzacie w wydłużonym interwale (nie co 10-20 tys. km, ale co 30-50 tys.). To, jakich narzędzi będziecie potrzebować do demontażu prowadnic, zależy z kolei głównie od ich stanu. Jeśli prowadnice nie będą jeszcze w stanie agonalnym, zapewne da się je wyjąć bez dodatkowych narzędzi. Może być jednak tak, że nie obejdzie się bez użycia naprawdę ciężkiego sprzętu, ponieważ skorodowane lub zapieczone wymagać będą wybijania lub nawet podgrzewania palnikiem.

Wymiana klocków hamulcowych z regeneracją lub wymianą prowadnic. Czy będzie do tego potrzebna jakaś chemia?

Zmywacz do hamulców MANNOL Brake Cleaner 450 ml

Zmywacz do hamulców MANNOL Brake Cleaner 450 ml

Klucze, śrubokręty, młotki – wszystko to przydać mogło się na poprzednich etapach. Jeśli prowadnice potrzebują wymiany lub regeneracji, niezbędny okaże się dodatkowy zestaw narzędzi i akcesoriów, wśród których nie może zabraknąć:

  • szczotki drucianej,
  • wiertarki lub szlifierki z tarczą drucianą,
  • ostrego, płaskiego wkrętaka,
  • zmywacza do hamulców,
  • smaru silikonowego (do prowadnic),
  • narzędzia do tłoczków hamulcowych.

Pamiętajcie również o tym, aby klocki na wymianę dobierać rozsądnie i z uwzględnieniem Waszych indywidualnych potrzeb. Jeśli nie macie pewności co do tego, jakie klocki hamulcowe wybrać, możecie śmiało kontaktować się z naszymi ekspertami iParts.pl.