To, jak często należy wymieniać filtr oleju, uzależnione jest przede wszystkim od rodzaju oleju silnikowego w samochodzie. Ze względu na lepkość oleje silnikowe możemy podzielić na oleje mineralne, półsyntetyczne oraz syntetyczne.

Oleje syntetyczne najczęściej mają oznaczenie literowe zaczynające się na 0W, 5W. Najczęściej stosowane to 0W40; 0W50; 5W30; 5W40; 5W50. W przypadku olejów półsyntetycznych i mineralnych oznaczenia literowe zaczynają się na 10W, 15W. Do najczęstszych można zaliczyć 10W40; 10W30; 10W50; 15W40; 15W40.

Pamiętajcie, że dokładną specyfikację oleju silnikowego znajdziecie na opakowaniu oleju lub u sprzedawcy. Jak często wymieniać filtr oleju? Filtr oleju w jednostkach smarowanych olejami syntetycznymi należy wymieniać co 15 000 km. W samochodach firmowych, eksploatowanych częściej, warto zmienić częstotliwość wymiany filtra na około 12 000 km. Dlaczego? Jest to spowodowane charakterem pracy jednostki napędowej tj. częstym gaszeniem i uruchamianiem silnika, jazda w korkach i na zmiennych dystansach, a nawet obciążeniem samochodu. Powyższa zasada dotyczy filtrów o żywotności standardowej. Na rynku znajdziecie także filtry oleju o dopuszczalnym wydłużonym przebiegu. W takim przypadku należy je wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Filtr oleju w silnikach smarowanych olejami półsyntetycznymi i mineralnymi należy bezwzględnie wymieniać co 10 000 km.