Po zapaleniu silnika Wasze auto zaczyna hałasować? Motor pracuje głośniej niż zwykle? A może to wcale nie jest motor? Możliwych przyczyn głośnej pracy silnika, czy szerzej – samochodu, jest naprawdę sporo. I nie zawsze łatwo jest je rozpoznać.

Mam problem z głośnym silnikiem – skarży się Mikołaj z Pucka, pisząc do naszych ekspertów iParts.pl. – Auto po odpaleniu chodzi bardziej jak stary traktor niż jak samochód osobowy. Zaraz po starcie coś w nim zaczyna huczeć, buczeć i podzwaniać. Kompletnie nie wiem, co może być przyczyną tego hałasu. Jeden znajomy mówi, że to poduszki silnika, inny z kolei radzi zalać bak specjalną płukanką, która przeczyści mi wtryskiwacze. Dzwoniłem do warsztatu, tam kazali mi obejrzeć wydech. Wychodzi na to, że przyczyną może być cokolwiek. I jak ja się mam w tym wszystkim zorientować? Macie jakiś pomysł, od czego powinienem zacząć sprawdzanie?

Pomysł z pewnością się jakiś znajdzie. Jedno jest pewne, do sprawdzenia może być naprawdę sporo elementów. Najważniejszy jest tu jednak spokój, cierpliwość i precyzja. Nie ma się co zagrzewać i rwać włosów z głowy. Przyczyna tego hałasu może być prozaiczna i łatwa do usunięcia. A od czego warto byłoby zacząć?

Głośna praca silnika? To może być problem z wydechem

Tak się już jakoś utarło, że większość doświadczonych kierowców słysząc, że ich auto zaczęło hałasować, odruchowo idzie na tył samochodu i schyla się, aby przyjrzeć się końcówce wydechu. Jeśli nie widać nic na końcówce, schodzą pod auto i oglądają resztę układu wydechowe. Dlaczego? Ponieważ to właśnie wydech bywa bardzo często przyczyną tych wszystkich hałasów. Co dokładnie mogło się tu zepsuć?

  • Rura wydechowa – mogło dojść do powstania dziur lub pęknięć w rurze wydechowej, które prowadzą do „wycieku” spalin gdzieś na odcinku przed tłumikiem. Przyczyną uszkodzenia może być zwykła korozja, czyli oczywisty skutek długotrwałego narażenia na wilgoć i sól drogową.
  • Tłumik – tu mogło dojść do wewnętrznych uszkodzeń skutkujących rezonowaniem. Tłumik, który jest zasadniczo „pudłem rezonansowym”, może przestać wówczas tłumić, a zacząć wściekle hałasować.
  • Łączenia – spawane lub śrubowane połączenia między różnymi sekcjami układu wydechowego mogą z czasem osłabnąć lub ulec korozji, co prowadzi do ucieczki spalin „na boki” i zwiększonego hałasu.
  • Uszczelki – chodzi o uszczelki między komponentami układu wydechowego, takie jak między kolektorem wydechowym a głowicą silnika. Elementy te mogą ulec uszkodzeniu, co również skutkuje hałasem.

Do tego dochodzi jeszcze uszkodzony kolektor wydechowy, będący pierwszą częścią układu wydechowego, do którego trafiają spaliny wprost z silnika. Kolektor może pęknąć z powodu stresu termicznego lub też może dojść do uszkodzenia jego uszczelki, co prowadzi do głośnego uchodzenia spalin bezpośrednio przy silniku.

Hałasujące komponenty silnika? To również może się Wam przydarzyć

Jeśli hałasujący motor to nie jest wina wydechu, warto przyjrzeć się samej jednostce napędowej. I tu również możliwości jest niemało, może bowiem się okazać, że źródłem hałasu jest:

  • łańcuch rozrządu lub pasek rozrządu – z czasem łańcuchy i paski rozrządu mogą się rozciągać i zużywać, co prowadzi do nieprawidłowego działania silnika i jego głośniejszej pracy. Niewłaściwe napięcie tych komponentów może skutkować stukaniem lub klekotaniem, tak jak hałasami skutkuje uszkodzenie napinaczy;
  • panewki korbowodowe – mogło dojść do zużycia panewek łączących wał korbowy z korbowodami. Elementy te mogą się zużywać, co prowadzi do luzów i wibracji, a więc i do głośnej pracy silnika;
  • zużycie pierścieni tłokowych – pierścienie tłokowe zapewniają szczelność komory spalania i pomagają w odprowadzaniu ciepła od tłoka. Ich zużycie może prowadzić do głośnej pracy silnika poprzez „przedmuchy” spalin do miski olejowej, zwiększając również zużycia oleju;
  • problemy z tłokami – uszkodzenie któregokolwiek tłoka lub jego niewłaściwy ruch w cylindrze może generować dodatkowy hałas;
  • zawory – tu w grę wchodzi m.in. nieprawidłowa regulacja luzu zaworowego oraz zużycie komponentów zaworowych. Każda z tych awarii skutkuje głośniejszą pracą silnika i wcale nie będzie łatwo wskazać natychmiast na tę właśnie przyczynę.

Czy to już wszystkie możliwe przyczyny głośnej pracy silnika? Ależ skąd! To zaledwie początek tych możliwości. Co jeszcze może być źródłem hałasu?

Olej, nagar, a może dolot? Lista przyczyn głośnej pracy silnika na tym się nie kończy

Środek do płukania silnika LIQUI MOLY Engine Flush Pro-Line 500 ml
Środek do płukania silnika LIQUI MOLY Engine Flush Pro-Line 500 ml

Największą trudnością w określeniu powodów, dla których motor hałasuje, jest wielość możliwości prowadzących do tego zjawiska. Wielość, różnorodność, a czasem i nieoczywistość. Bo czy ktoś z Was podejrzewałby, że silnik może chodzić głośno przez:

  • niedobór oleju lub jego niewłaściwą specyfikację,
  • wadliwą pompę paliwa lub zapchane wtryskiwacze,
  • zanieczyszczenie silnika nagarem,
  • wadliwy układ chłodzenia,
  • nieszczelny kolektor dolotowy,
  • zużyte łożyska,
  • rozmaite wibracje.

No, dobrze, może akurat zapchane wtryskiwacze nie są tu niczym nieoczekiwanym. Ta konkretna przyczyna hałasującego silnika jest wymieniana dosyć często. Ale pozostałe? Z tym bywa już gorzej. A przecież niski poziom oleju naprawdę może stać za wzrostem głośności pracy silnika, tak jak i zalegający w układzie olejowym nagar. Żeby więc wykryć przyczynę, trzeba się nieraz naprawdę sporo napocić i nagimnastykować. Na szczęście wielu fanów motoryzacji wprost uwielbia taką gimnastykę.