Płyn stosowany w układzie wspomagania kierownicy jest chyba najbardziej zapomnianym i najczęściej ignorowanym przez kierowców płynem samochodowym. Tymczasem przegapienie momentu, w którym powinniśmy go wymienić, może mieć dla nas bardzo kosztowne konsekwencje. Warto więc pamiętać o interwałach wymiany płynu w układzie wspomagania, a samą wymianę możemy przeprowadzić samodzielnie – bez pomocy mechanika. To naprawdę nic trudnego.

Wymiana i kontrola poziomu płynu w układzie wspomagania

Płyn wspomagania kierownicy zwykle wymienia się mniej więcej co 100 tys. przejechanych kilometrów. Należy jednak pamiętać, iż jest to interwał dość orientacyjny. Niektórzy eksperci doradzają wymianę tego płynu nawet co 60 tys. km, wszystko zależy tu do modelu auta, rodzaju (jakości) płynu oraz – oczywiście – od nas samych i od tego, jak eksploatujemy nasz samochód.

Zdecydowanie częściej niż samą wymianę, powinniśmy przeprowadzać kontrolę stanu i poziomu płynu w układzie wspomagania. Zwłaszcza jego poziom ma tu duże znaczenie, gdyż zbyt mała ilość płynu w układzie grozi awarią pompy wspomagania. Jeśliby do takiej sytuacji doszło, zamiast 25 zł za sam płyn, zapłacimy od kilkuset do nawet 1500 zł za naprawę. Sprawdzając poziom płynu, zwróćmy również uwagę na jego stan. Jeśli mocno zmienił kolor i wyraźnie zgęstniał (np. z czerwonego zmienił się w niemal czarny), powinniśmy wymienić go na nowy nawet jeśli według licznika czas jego wymiany jeszcze nie nadszedł. Nie warto ryzykować poważnej awarii dla chęci oszczędzenia kilkudziesięciu złotych.

Wymiana płynu bez demontażu zbiorniczka

Postanawiając dokonać wymiany płynu w układzie wspomagania samodzielnie, mamy do wyboru jedną z dwóch metod. Pierwsza metoda polega w zasadzie na przepłukaniu układu ze starego płynu za pomocą płynu nowego. Jest ona o tyle łatwa, że nie wymaga wymontowywania żadnych części, ani nawet schodzenia pod podwozie auta. Wystarczy odkręcić zbiorniczek z płynem do układu wspomagania, wypompować jego zawartość za pomocą strzykawki z nasadzonym na jej zakończenie wężykiem, a w jego miejsce wlać nowy płyn. Następnie zajmujemy miejsce za kierownicą i kręcimy nią kilka razy w prawo i w lewo do oporu. Nowy płyn zostanie wtłoczony w układ, a do zbiorniczka trafi stary płyn zalegający w przewodach. Całą tę operację powtarzamy do czasu, aż płyn w zbiorniczku będzie czysty.

Wymiana płynu z częściowym demontażem układu

Druga metoda wymiany płynu w układzie wspomagania może wydawać się nieco trudniejsza, ale tylko pozornie. Tu również zaczynamy od opróżnienia zbiorniczka ze starego płynu, a następnie wymontowujemy sam zbiorniczek. Musimy odnaleźć przewód, który prowadzi bezpośrednio do przekładni, a następnie przeprowadzamy go w dół tak, aby znalazł się poniżej maglownicy. Pod wylot przewodu ustawiamy niezbyt duże naczynie na płyn i zajmujemy miejsce za kierownicą. Teraz, nie uruchamiając silnika, kręcimy kilka razy kierownicą w prawo i w lewo, aż cały płyn zostanie wypompowany z układu i wyleje się przez opisany przewód. Mając pewność, ze układ wspomagania jest pusty, skręcamy wszystko z powrotem i do pojemniczka nalewamy nowy płyn. Uruchamiamy silnik i znów kręcimy kilkukrotnie kierownicą w prawo i w lewo (do oporu!). W razie potrzeby co jakiś czas uzupełniamy pozom płynu w zbiorniczku. Układ odpowietrzy się automatycznie.