Pozornie uszkodzenie amortyzatora zdiagnozować jest bardzo łatwo. W razie jego awarii praca zawieszenia zaczyna szwankować, a na powierzchni amortyzatora zaczyna pojawiać się olej. Problem w tym, że ślady oleju lub tego, co bierzemy za olej, nie zawsze muszą oznacza awarię, a sama awaria i nieszczelność amortyzatora nie zawsze kończy się wyciekiem. Jak więc rozpoznać, że wyciek oleju z amortyzatora oznacza jego awarię i w jaki sposób należy postępować w takich przypadkach?

Jak rozpoznać wyciek z amortyzatora? Kiedy mamy do czynienia z nieszczelnością, a kiedy z zamierzonym efektem pracy?

Każdy kierowca, nawet tylko powierzchownie zaznajomiony z mechaniką samochodową, zdaje sobie doskonale sprawę z tego, że wyciek z amortyzatora oznacza ślady oleju na jego elementach zewnętrznych. Amortyzator szczelny to amortyzator suchy. Niestety, nie jest to takie proste. Istnieją bowiem sytuacje, w których ślady oleju lub substancji, którą bierzemy za olej, wcale nie są efektem wycieku. Co to za sytuacje?

  • Widoczna na obudowie amortyzatora tzw. mgła olejowa (delikatny, tłusty nalot na rurze zbiornika roboczego) jest zjawiskiem naturalnym i w żaden sposób nie wynikającym z awarii. Podczas każdego skoku tłoczysko amortyzatora przenosi niewielkie drobinki oleju z cylindra roboczego na uszczelkę w celu jej nasmarowania. Drobinki te osiadają następnie na rurze amortyzatora, a jeśli ten przez dłuższy czas był bardzo suchy (nie jeździliście autem po deszczu czy mokrej nawierzchni), daje to efekt w postaci mgły olejowej pokrywającej ok. 1/3 amortyzatora.
  • Zdarza się również i tak, że to, co bierzemy za olej wyciekający z amortyzatora, jest tak naprawdę resztkami środka do konserwacji podwozia, który ktoś (np. poprzedni właściciel auta) naniósł przy okazji również na same amortyzatory. Zabieg ten, rzecz jasna, jest dla amortyzatorów całkowicie nieprzydatny, a wręcz szkodliwy, kierowców zaś może jedynie wprowadzać w błąd odnośnie do stanu tych właśnie części układu zawieszenia.

Ale to nie wszystko. Może się bowiem zdarzyć tak, że nieszczelność amortyzatora nie da efektów w postaci jakichkolwiek śladów oleju. Jak to możliwe? Wystarczy, że w amortyzatorach olejowo-gazowych dojdzie do nieszczelności w części, w której znajduje się gaz. Gaz zacznie uciekać, amortyzator traci swoje właściwości i nadaje się tylko do wymiany, a śladów olejów nadal brak.

Z jakich przyczyn amortyzator zaczyna tracić olej? Co może doprowadzić do jego uszkodzenia?

Pomijając wyżej wymienione sytuacje, śmiało możecie założyć, iż ślady oleju na amortyzatorze oznaczają wyciek będący następstwem nieszczelności w tym elemencie. A co może do tej nieszczelności doprowadzić? Z jakich powodów olej zaczyna z amortyzatora zauważalnie wyciekać?

  1. Duża ilość oleju na amortyzatorze to efekt sporego wycieku, do którego dochodzi na skutek zużycia uszczelek tłoczyska. Jest to najczęściej spotykane zjawisko będące skutkiem:
    • bardzo długiej eksploatacji,
    • intensywnego używania amortyzatorów,
    • poważnego zabrudzenia i nieprawidłowej konserwacji zawieszenia.
  2. Do całkiem sporego wycieku z amortyzatora może dojść również na skutek zużycia, czy też raczej starcia powłoki chromowanej pokrywającej tłoczysko. To zjawisko jest z kolei efektem błędnego montażu amortyzatora, a zwłaszcza dużego odkształcenia lub nieprawidłowego zamocowania.
  3. Nawet jeśli powłoka chromowana na tłoczysku nie zostanie całkowicie starta, może zostać w inny sposób uszkodzona. Da to efekt w postaci wycieku, choć może być to wyciek wyraźnie mniejszy niż w omawianym wyżej przypadku. Do podobnego uszkodzenia również dochodzi zwykle podczas nieumiejętnego montażu amortyzatora, zwłaszcza z użyciem niewłaściwych narzędzi.

Jak należy postępować po zauważeniu wycieku z amortyzatora? Wymieniać, czy naprawiać?

Jeśli ślady oleju na amortyzatorze są efektem wycieku, do którego doszło na skutek ewidentnego uszkodzenia, jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wymiana uszkodzonego amortyzatora na nowy. Ale uwaga! Przy wymianie amortyzatorów również należy kierować się kilkoma zasadami, wśród których do najważniejszych należą:

  • wymiana amortyzatorów parami, obu na tej samej osi;
  • wymiana zużytych amortyzatorów na nowe, identyczne z zamontowanymi fabrycznie;
  • w przypadku wyboru zamienników, wymiana uszkodzonych amortyzatorów jedynie na amortyzatory markowe.

I zawsze muszą to być amortyzatory dopasowane do pojazdu. Jeśli więc macie jakiekolwiek wobec tego wątpliwości, w każdej chwili możecie skontaktować się z naszymi ekspertami iParts.pl – oni wskażą Wam, które amortyzatory spełniają wymogi Waszego auta, a które zupełnie się dla niego nie nadają.