Wentylator chłodnicy to niezwykle proste urządzenie, które w porównaniu na przykład ze zwykłą suszarką do włosów jest jak prymitywny, drewniany wiatrak stający w szranki z silnikiem rakietowym. Pomimo tego wentylator chłodnicy uwielbia się psuć, a każda taka awaria grozi przegrzaniem jednostki napędowej. Nad zminimalizowaniem ryzyka wystąpienia jakichkolwiek problemów z pracą wentylatora oraz ograniczeniem jego działania tylko do momentów, gdy jest to naprawdę niezbędne, czuwa czujnik wentylatora chłodnicy, czyli tzw. termowłącznik.

Za co odpowiada czujnik wentylatora chłodnicy?

Wentylator chłodnicy to pierwsza linia zabezpieczająca silnik przed przegrzaniem nie tylko w upalne dni, ale również m.in. podczas mozolnej jazdy w korku ulicznym lub długotrwałej pracy auta na biegu jałowym. O jego działaniu świadczy charakterystyczny szum wydobywający się spod maski samochodu. Najczęściej włącza się on przy rozgrzanym silniku, gdy chłodnica nie wyrabia z odprowadzaniem nagromadzonego ciepła. Gdy zajdzie taka potrzeba, wentylator zostaje uruchomiony i przez kilkadziesiąt sekund chłodzi nadwyrężony termicznie silnik, a gdy temperatura ustabilizuje się na właściwym poziomie, wentylator zostaje wyłączony. Odpowiada za to czujnik wentylatora chłodnicy.

Przełącznik termiczny, czyli czujnik wentylatora, ma jedno główne i przy tym bardzo odpowiedzialne zadanie – włączyć wentylator jednostki napędowej w odpowiednim momencie. Ten moment to zazwyczaj czas, gdy temperatura płynu chłodzącego silnika przekroczy dopuszczalny poziom wartości. Czujnik wentylatora chłodnicy czuwa nad tym, aby uniemożliwić ciągłą pracę wentylatora wtedy, gdy nie jest to konieczne, a więc np. zimą. Gdy płyn chłodniczy osiągnie poziom temperatury krytycznej, wówczas czujnik inicjuje zamknięcie obwodu elektrycznego i dochodzi do włączenia silnika wentylatora.

Uszkodzony czujnik

Czujnik wentylatora chłodnicy ma tendencję do ulegania wszelkiego rodzaju awariom. Ich efektem może być m.in. nieustanna, bez względu na temperaturę płynu chłodzącego, praca wentylatora lub też całkowity brak załączenia się urządzenia, pomimo drastycznego wzrostu temperatury jednostki napędowej. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak tylko wymienić przełącznik termiczny na nowy. Na awarie podatny jest również sam wentylator chłodnicy, w którym może dojść np. do uszkodzenia mechanicznego łopatek lub zużycia łożysk osi wentylatora. Usterce może ulec również sprzęgło wiskotyczne, o czym zazwyczaj świadczy dość duży hałas podczas pracy wentylatora lub obracanie się go z prędkością równą prędkości jednostki napędowej.

Jak szybko i skutecznie sprawdzić wentylator chłodzący w samochodzie?

Ustaw grzejnik samochodowy na zimno i uruchom samochód. Silnik powinien osiągnąć normalną temperaturę swej pracy. Pozwól jednostce napędowej pracować na biegu jałowym przez około pięć minut, obserwując jednocześnie wskaźnik temperatury (nie pozwól, aby samochód się przegrzał). Czujnik wentylatora chłodnicy powinien włączyć automatycznie chłodzenie, a wskaźnik temperatury wrócić do normy. Jeśli wentylator się nie włącza, a temperatura systematycznie rośnie, prawdopodobnie doszło do usterki i powinieneś jak najszybciej poprosić o fachową pomoc w tej sprawie.