Zawór EGR niejednemu kierowcy napsuł już wiele krwi. Choć cel jego działania jest chwalebny, część ta potrafi przysporzyć niemało problemów tak silnikowi, jak i właścicielowi auta. A jeden z takich problemów kryje się pod kodową nazwą „błąd P0401”. Co oznacza pojawienie się takiej właśnie informacji?

Poszczególne rodzaje problemów, jakie mogą pojawić się w związku z pracą zaworu recyrkulacji spalin (zaworu EGR), zapisywane są w komputerze pokładowym pod postacią określonych kodów. Błędami, jakie mogą pojawić się w przypadku awarii zaworu EGR, są:

  • błąd P0401
  • błąd P0402
  • błąd P0403
  • błąd P0404
  • błąd P0405
  • błąd P0406
  • błąd P0407
  • błąd P0408
  • błąd P0409

Każdy z tych błędów informuje nas o  nieco innej usterce, choć każdy powinien skłonić Was do pilnego przyjrzenia się temu, a jakim stanie znajduje się cały układu recyrkulacji spalin. Jednym z najczęściej zdarzających się błędów jest błąd P0401 informujący o wykryciu niewystarczającego przepływu. Co to oznacza? Jak radzić sobie z tego typu błędem?

Jakie objawy towarzyszą niewystarczającemu przepływowi spalin, zapisywanemu w komputerze jako błąd P0401?

Niewystarczający przepływ spalin w układzie recyrkulacji, zapisywany pod postacią kodu błędu P0401, nie zawsze daje oczywiste i łatwo zauważalne objawy. Wiele usterek powstających w obszarze zaworu EGR ma dość podstępne i często ukryte skutki; przynajmniej dopóki ich natężenie nie wzrośnie na tyle, że problem stanie się widoczny i łatwo zauważalny dla każdego.

Jeśli w Waszym aucie dojdzie do za zaburzenia przepływu spalin w układzie recyrkulacji, najprawdopodobniej na kokpicie zapali się ikonka „check engine”. Niekoniecznie jednak pojawią się od razu jakiekolwiek dodatkowe objawy. Silnik może pracować (przynajmniej pozornie) normalnie i bezproblemowo. Jednak już po dość pobieżnej diagnozie okaże się, że:

  • w komputerze zapisany zostanie kod usterki,
  • oprócz błędu P0401, w komputerze zapisane zostaną również inne, pokrewne błędy opisujące awarię zaworu EGR,
  • komputer wykaże wzrost zużycia paliwa,
  • test emisji spalin (dokonywany podczas przeglądu) wykaże stężenie tlenków azotu w ilości niedopuszczalnej dla współczesnych norm.

A co zwykle stoi za przyczyną pojawienia się błędu P0401?

Skąd bierze się błąd P0401? Jakiego typu usterka skutkuje informacją o tego typu problemie?

Zawór EGR nie jest wprawdzie szczególnie delikatnym mechanizmem, za to pracuje w wyjątkowo nieprzyjaznym środowisku. Ciągły kontakt ze spalinami, niesionym przez nie nagarem, frakcjami stałymi węglowodorów, a także z bardzo wysoką temperaturą i wysokim ciśnieniem sprawia, iż z czasem każdy zawór EGR zaczyna mieć problemy. Jeśli problem taki zapisany zostanie w komputerze jako błąd P0401, wówczas podejrzanymi o jego wystąpienia będą:

  • zatkany kanał układu recyrkulacji spalin,
  • wadliwy zawór modulatora podciśnienia EGR,
  • uszkodzony zawór EGR,
  • otwarta lub zwarta wiązka elektrozaworu układu EGR,
  • słabe połączenie elektryczne w obwodzie zaworu elektromagnetycznego EGR,
  • rozładowujący się akumulator,
  • usterka czujnika położenia EGR,
  • nieszczelność w układzie recyrkulacji spalin,
  • uszkodzony sterownik.

Musicie jednak pamiętać, że ewentualne uszkodzenie sterownika występuje bardzo rzadko i podobnej przyczyny powinniście się doszukiwać jedynie w ostateczności. Nieprzypadkowo umieściliśmy ją na samym końcu listy.

W jaki sposób należy postępować w przypadku pojawienia się błędu P0401? Jak radzić sobie z usterką?

Kluczem do poradzenia sobie z błędem P0401 jest, rzecz jasna, prawidłowa diagnoza i odnalezienie przyczyny jego wystąpienia. Biorąc pod uwagę to, jakiego rodzaju usterki pojawiają się w obszarze układu recyrkulacji spalin, powinniście skupić się przede wszystkim na dokładnym sprawdzeniu zaworu oraz wszystkich prowadzących do niego przewodów.

Najczęstszą przyczyną niewystarczającego przepływu spalin jest zwykłe zatkanie kanału czy zablokowanie samej części roboczej zaworu. Jeśli w Waszym aucie doszło do czegoś podobnego (a z czasem dochodzi do tego w każdym samochodzie), musicie po prostu przeczyścić starannie zawór EGR. Czyścić go powinniście regularnie, co jakiś czas. O tym, jaki należy to robić, przeczytacie w naszym poradniku „Czyszczenie zaworu EGR. Kiedy należy to robić, jakich środków używać i jak dobrać je odpowiednio do stanu zabrudzenia zaworu?