Panewka wału silnika to bardzo newralgiczny element. Moment, w którym zostaje uszkodzona, prowadzi zwykle do drogich napraw. Jak zapobiec uszkodzeniu panewek, by nie musieć ponosić kosztownych wydatków?

Zacznijmy od tego, że w przypadku niektórych aut, do awarii panewek wału silnika dochodzi dosyć często. Co istotne, gdy panewka się zużyje i obróci, silnik niemal zawsze będzie wymagał naprawy lub wymiany. By temu zapobiec, trzeba wymienić panewki odpowiednio wcześniej.

Diagnoza usterki

Nie trzeba być mechanikiem, by stwierdzić, że z autem dzieje się coś złego. Niektóre usterki można rozpoznać po typowych objawach. Nie inaczej jest w przypadku panewek wału silnika, których awaria objawia się cyklicznym stukotem podczas pracy jednostki na biegu jałowym (odgłos dochodzi z dolnej części komory silnikowej). Problem stanowić może fakt, że regularny stukot jest z reguły ledwo słyszalny, co wyraźnie utrudnia wykrycie usterki.

Awarię panewek zwiastuje także pojawienie się metalowych opiłków w oleju silnikowym. Łatwo to zauważyć, dlatego warto zwrócić uwagę na stan zużytego oleju podczas jego wymiany. Ponadto pamiętajmy, by czytać instrukcję obsługi pojazdu. Znajdziemy tam garść pożytecznych informacji względem trwałości panewek wału silnika.

Skutki awarii

Najgroźniejsza usterka, to tzw. odwrócenie panewki wału silnika, spowodowane brakiem prawidłowego smarowania lub zbyt dużym luzem panewek. Panewka przestaje się ślizgać po wale korbowym, co powoduje duże tarcie. Ze względu na wzrost temperatury, panewka zaczyna się odkształcać, aż w końcu zostaje porwana przez wał korbowy.

Niestety, obrócenie się panewki to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Z reguły wygięciu ulega także wał korbowy, który przy większym pechu może przebić blok silnika, powodując jego trwałe zniszczenie.

Profilaktyka leczy

Dużo nie trzeba, bo wystarczy zadbać o regularną wymianę oleju i nie zapominać o tym, że poziom oleju należy co jakiś czas skontrolować. Zużyty olej silnikowy lub jego zbyt mała ilość mogą wyraźnie przyspieszyć zużycie panewek. Ponadto, należy mieć na uwadze, że panewkom szkodzi zbyt częste forsowanie silnika tj. zarówno nadużywanie wysokich, jak i niskich obrotów oraz tuning jednostki - panewki mogą po prostu nie wytrzymać zbyt dużych obciążeń.

Na drodze zdarzyć się może niemal wszystko. Z reguły wiele zależy jednak od samego kierowcy. Dlatego zaleca się by dbać o samochód i regularny serwis. Nie zaszkodzi także od czasu do czasu zaglądnąć pod maskę, by posłuchać silnika. Zgodnie z tym, co powie Wam każdy mechanik: Jak dbasz, tak masz.