Teoretycznie płyn hydrauliczny krążący w układzie wspomagania kierownicy jest płynem nieśmiertelnym. Wlewa się go raz i zapomina o tym, że w ogóle istnieje. Teoretycznie tak, jednak w praktyce lepiej tego nie robić. O tym, że taki płyn istnieje, przypomną nam bowiem wielotysięczne rachunki za wymianę pompy czy maglownicy.

Płyn hydrauliczny do układu wspomagania kierownicy, nazywany również olejem do układu wspomagania lub po prostu olejem przekładniowym (czasem jest to ten sam olej, co w skrzyni biegów) znajduje się na szczycie listy samochodowych płynów eksploatacyjnych, o których kierowcy zupełnie zapominają. Za tę sytuację po części odpowiadają sami kierowcy, a po części producenci aut przekonujący nas, że płynu do wspomagania w ogóle nie trzeba wymieniać. Być może faktycznie nie trzeba, jeśli swoje auta zamierzacie użytkować co najwyżej przez 10 lat. W innym wypadku trzeba i to koniecznie. Dlaczego? Jak i kiedy należy to zrobić?

Spis treści

Jak sprawdzić poziom płynu hydraulicznego w układzie wspomagania?

Tak jak w przypadku oleju silnikowego, tak i dla płynu hydraulicznego w układzie wspomagania kierownicy sposobem na sprawdzenie jego aktualnego poziomu jest po prostu bagnet przymocowany do korka. W odróżnieniu od oleju silnikowego, jest to jednak z reguły bagnet dużo krótszy. Aby odczytać poziom z płynu wspomagania, wystarczy odkręcić korek, wysunąć bagnet i odnaleźć linię płynu. Pamiętajcie, aby czynność tę przeprowadzać zawsze na równej, płaskiej powierzchni!

Czy powinno się dolewać samodzielnie olej do układu wspomagania kierownicy?

Jak najbardziej tak. Olej w układzie wspomagania krąży w szczelnym obiegu i w normalnych warunkach nie jest zużywany na podobnych zasadach, co olej silnikowy. Nie ma tu miejsca na jego spalanie czy przedostawanie się do innych układów. Wszelki niedobór płynu wspomagania jest sygnałem o nieszczelności układu i nie wystarczy jedynie dolać go do zbiorniczka wyrównawczego, należy również odnaleźć przeciek i usunąć jego przyczyny.

Jaki poziom płynu hydraulicznego w układzie wspomagania należy utrzymywać?

Każdy płyn samochodowy krążący w układzie zamkniętym ma wyznaczony poziom maksymalny i minimalny. Olej w układzie wspomagania może mieć wyznaczone te wartości zarówno na bagnecie, jak i na samym zbiorniczku. Poziom poniżej minimalnej wartości może oznaczać problemy z pracą układu kierowniczego i zdecydowanie należy unikać podobnych sytuacji. Nadmiar płynu hydraulicznego może z kolei podnieść ciśnienie w układzie do niebezpiecznych wartości, choć jego ilość zawsze pozostanie ograniczona przez pojemność zbiorniczka wyrównawczego. Optymalnym poziomem płynu wspomagania jest zawsze wartość pośrednia pomiędzy wyznaczonym przez producenta auta minimum a maksimum. I właśnie ten poziom należy w układzie utrzymywać.

Czy można samodzielnie wymieniać płyn w układzie wspomagania?

Wymiana płynu w układzie wspomagania jest czynnością zaskakująco prostą i możliwą do wykonania całkowicie samodzielnie, bez pomocy mechanika czy choćby sąsiada. Istnieją dwa podstawowe sposoby, na jakie możecie całą tę czynność przeprowadzić:

  1. Wymiana płynu ze spuszczaniem go metodą grawitacyjną – w tym celu należy zejść pod samochód (najlepiej skorzystać z podnośnika lub kanału, choć nie jest to konieczne), rozpiąć układ wspomagania w najniżej położonym miejscu i zlać cały znajdujący się w nim płyn do odpowiedniego naczynia.
  2. Wymiana płynu przez odessanie go ze zbiorniczka wyrównawczego – jest to metoda zajmująca więcej czasu, za to nie wymagająca schodzenia pod samochód, a przez to znacznie czystsza. Do przeprowadzenia wymiany tą metodą będziecie potrzebować jedynie zbiorniczka do zlewania starego płynu oraz strzykawki z nasadzonym na nią długim wężykiem.

Metoda 2 pokazana została dokładnie przez markę K2 w jej poradniku „Jak i dlaczego wymienić olej wspomagania kierowcy?”. Całe przedstawiające ją nagranie znajdziecie poniżej:

Jeśli chodzi o metodę nr 1, to jest ona szybsza i zalecana tym z Was, którym nie obce jest samodzielne przeprowadzania drobnych napraw czy podstawowych wymian przy swoim samochodzie. Do jej wykonania potrzebne będą jedynie:

Płyn jest tu oczywisty, a po co miska do oleju i gumowe rękawiczki? Miska jest niezwykle przydatna podczas wymiany płynu tą metodą, ponieważ ma on tendencję do rozchlapywania się dość szeroko i naczynie o odpowiedniej średnicy uchroni Was przed zalaniem nim całej okolicy. Co zaś do rękawiczek, to pamiętajcie, że płyn do wspomagania jest płynem agresywnym i szkodliwym – tak dla środowiska, jak i dla Was.

Po jakim przebiegu lub czasie należy wymieniać płyn wspomagania kierownicy?

Z reguły nie ma ściśle określonego momentu dla wymiany płynu wspomagania. Jeśli producent auta nie umieścił podobnej informacji w instrukcji obsługi samochodu, kierujcie się następującymi wskazówkami:

  • wymieniajcie płyn po każdej naprawie lub wymianie części w obrębie układu kierowniczego,
  • wymieniajcie płyn wspomagania zawsze, gdy zauważycie objawy jego zużycia lub zanieczyszczenia (np. opiłkami metalu),
  • wymieniajcie płyn co kilka lat profilaktycznie, ponieważ koszt takiej wymiany to zaledwie ułamek procenta kosztu usuwania awarii, do jakich może dojść na skutek jazdy na zużytym płynie wspomagania kierownicy.

Pamiętajcie również, że choć płyny wspomagania można stosować zamiennie (na określonych zasadach), to w żadnym razie nie wolno ich ze sobą mieszać!