W przypadku sprężarki klimatyzacji to zazwyczaj ulega ona zatarciu na skutek braku oleju w układzie. Może to być spowodowane zarówno brakiem czynnika chłodzącego, który jest zmieszany z olejem, jak i niepodaniem oleju do czynnika podczas jego wymiany w serwisie. Inną często przyczyną zatarcia sprężarki klimatyzacji jest dostanie się do układu zanieczyszczeń.
Czy klimatyzacja powinna być cały czas włączona?
Większość kierowców błędnie uważa, że klimatyzacji należy używać wyłącznie latem.
I tu pojawia się problem, ponieważ w czynniku chłodniczym rozpuszczony jest zazwyczaj olej, a nieużywanie przez kilka miesięcy klimatyzacji prowadzi najczęściej do przyspieszonego zużycia sprężarki. Dlatego też, biorąc pod uwagę trwałość całego układu, klimatyzację warto włączać przez cały rok. Niektórzy kierowcy nieużywający systemu regularnie mogą to argumentować względami ekonomicznymi. Jednak pracująca klimatyzacja to wzrost zużycia paliwa o pojedyncze dziesiętne litra na każde przejechane 100 km. Warto mieć na uwadze, że zatarta sprężarka pociąga za sobą o wiele większe koszty niż kupno nowego urządzenia i jego montaż.
Ile kosztuje serwisowanie (nabijanie) klimy samochodowej?
Cena nabicia klimatyzacji będzie w dużej mierze zależeć od lokalizacji serwisu specjalizującego się w takich usługach. W zależności od województwa koszt serwisu może się różnić od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu procent. Przykładowo, za nabicie klimatyzacji czynnikiem w województwie lubelskim czy podkarpackim trzeba zapłacić od 180 zł w górę. Natomiast w województwie małopolskim czy mazowieckim taka usługa będzie kosztować minimalnie od 220 do 250 zł.
Jak sprawdzić czy układ klimatyzacji jest szczelny i ile to kosztuje?
Sprawdzenie szczelności układu wykonuje się zazwyczaj przy pomocy azotu i stacji do płukania klimatyzacji. Niektóre stacje obsługi klimatyzacji oferują opcję automatycznego wykrywania nieszczelności azotem. Takie rozwiązanie pozwala na szybkie przetestowanie układu pod względem szczelności. Cena przeglądu klimatyzacji jest uzależniona przede wszystkim od rodzaju czynnika zastosowanego w danym samochodzie. O ile sam przegląd, obejmujący m.in. sprawdzenie szczelności czy odgrzybianie, kosztuje średnio 150-300 zł, o tyle różnice w cenach dotyczą ceny chłodziwa.
Ile trwa nabijanie klimatyzacji w samochodzie?
To zależy to od kilku czynników, jak np. szczelność układu czy model samochodu. Jeśli z klimatyzacją jest wszystko w porządku, uzupełnienie czynnika chłodniczego trwa od 30 do 50 minut. W przypadku pełnego przeglądu klimatyzacji, czyli sprawdzenia stanu technicznego sprężarki, skuteczności chłodzenia, ilości czynnika chłodzącego, szczelności układu, kompresora, kontroli i ewentualnej wymianie osuszacza, a także przetestowania odpływu wody z parownika, czas usługi wyniesie od kilku godzin do nawet kilku dni (w zależności od ilości koniecznych napraw).